Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av blackparkas »

En släkting skrev precis på FB att det måste vara en lukrativ bransch jag höll på med eftersom jag kunde åka utomlands minst 2 ggr per år.

En polare frågade hur vi hade råd att åka till London när vi hade varit där..

Jag blir som ett frågetecken.
Det handlar om prioriteringar och att man har kol på vad man lägger pengarna på.

För det första så åker vi inte 2 ggr per år. Senaste åren har det blivit en gång per år, Rom, Grekland, London etc.
Grekland betalade vi knappt nåt för själva, morsan och farsan bjuppade på nästan hela resan...
Rom är inte hysteriskt dyrt, så inte heller London... i jämförelse med en resa till Thailand eller för den delen Grekland..

Försökte förklara för släktingen att om han räknade ut vad han la på bira och restaurangbesök varje månad, så skulle han se att han också skulle kunna åka utomlands ganska lätt...
Prioriteringar som sagt.

Polaren är ensamstående med 2 barn han har ibland.
Jag är helt övertygad om att om han inte åkte till sin stuga i fjällen typ varje vecka och om han inte brände pengar på att byta bil eller skoter stup i kvarten skulle han också ha råd att åka till London...

Blev tvungen att skriva av mig lite.
Blev nästan lite irriterad faktisk nu när 2 st på kort tid ifrågasatt hur man kan ha råd..

Jag tjänar verkligen väldigt lite pengar, mindre än en som stämplar skulle jag tro, frugan har helt ok lön, men nästan hela hennes lön går till räkningar och nästan hela min går till amortering/ränta på kåken...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av Håcke »

Väldigt bra sammanfattat!
Prioriteringar och koll!
Jag har levt halva mitt liv typ nu. (Kan man ju hoppas...)
Jag har verkligen inte haft nån koll överhuvudtaget och inte nån aning om vilka prioriteringar jag gjort.
Och jag har inte en spänn sparad eller nånting av något egentligt värde kvar heller.
Men nu har jag börjat ta tag i det och försöka få lite koll och det märks faktiskt skillnad redan.

Säg det åt dom.
Kanske vet dom redan. Men troligen inte.
Fråga vilken burn-rate dom har i månaden. Eller per år. 100% ? Eller mer?

Jag försöker säga det åt mina barn.
Men ärligt talat verkar dom lyssna lika lite som jag gjorde i deras ålder.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av blackparkas »

Ja, alltså vi reser ju verkligen inte mycket med dagens mått..
Å andra sidan har de äldsta grabbarna (10 och 12) varit på Irland 2ggr, Egypten, London 2 ggr, Grekland, Rom, vilket är mer än de flesta i deras klasser, där det är ett litet antal som åker till Thailand varje år typ... Och Kanarieöarna..

Jag har lyckats samla på mig en del grejer som jag har kvar.... har ju en del rätt trevliga prylar som faktiskt även är värda lite pengar...

Men allt går med lite prioriteringar och lite koll + kanske lite näsa för nån bra affär nån gång ibland.

Hade inte mer pengar över under de år jag hade mer än dubbla lönen mot jag har nu..
Men jag köpte nog lite mer prylar under de åren + att jag betalade det mesta hemma...
Nu är det tvärtom. Frugan betalar det mesta förutom lånet och räntan på kåken... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av Per »

Orka bry sig... :roll: (om vad andra har råd till/kostar på sig, alltså).
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av whatawaste »

Äh! Direktör i musikaffär och (ö)känd basist. Klart grabben har deg...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av Mr Spock »

whatawaste skrev:Äh! Direktör i musikaffär och (ö)känd basist. Klart grabben har deg...

Grabben som gav chipstuttarna ett ansikte: han lever nog gott på Estrellasponsring. :hug:

Skämt åsido: jag håller med Per enligt ovan...bara att slå dövörat till när besserwissers och extrasamveten börjar köa...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av fieldflower »

Alla önskar väl lite att de hade råd att göra det som andra gör också, trots att de har andra nöjen och vanor som käkar upp deras pengar, och så tycker de att det är konstigt att andra har råd med det de önskar att de kunde göra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av blackparkas »

Grejen är ju att det rör sig om, iaf ibland, om folk som har det bättre ställt än oss...

Men det är klart, prioriterar man vin till maten, dyrare käk + andra saker som en annan tycker är mer onödigt..
Grejen är ju att "man" ofta uttrycker att man inte har råd att göra saker...

Sedan är det 1000 spänn på krogen 3-4 ggr i månaden eller nåt annat totalt onödigt.

Och det är ju fine naturligtvis.
Men kom inte och säg att man inte har råd...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Det handlar om prioriteringar! (ekonomi content)

Inlägg av BasBert »

Jag hade passerat 50 med råge innan hade råd att passera Sveriges gränser i mer ordnade former utan "Inter-Rail-kort" (om någon vet vad det är) och fler är de som shoppar på IKEA, Ullared, Elgiganten, Jysk, Rusta , what ever och byter ny bil varannat år, och skaffar stort släp å en helvettes uppsättning Ski-Doosar, Lynxar, eller Polaris skotrar = konsumerar då är det inte så konstigt.
Men om Vi galna musiker/musikaffärsidkare etc har ett gediget intresse för musik, spelar å skaffar hemstudio för styva 10-papp, köper en bandlös bas och skapar nya slagdängor, spelar live, jobbar i studio eller TV dvs producerar då verkar det så j-a konstigt å nördigt.

Nä, ja säger som Stenmark "- dä ingen idé att förklarar för dom som inte begriip"

/BB
Skriv svar