Akai Vinylspelare?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

Tänkte skaffa en vinylspelare "bara för att"....

Såg att Akai hade en billig, BT100.
Har ingen som helst användning för bluetooth-prylen, men är det någon som vet om spelaren är totalt kass?
Får ju tag på Akai via butiken vilket är smidigt..
Hade inte tänkt lägga några större pengar på det utan vill bara ha nåt som funkar och låter ok så jag kan spela mina gamla vinyler...

De har ju nån som heter BT500 också, som finns i valnöt...
Men frågan är hur mycket man betalar för att den ser lite mer hipstermässig ut...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av mrbaloo »

Köp en sån om du vill. Den kommer nog fungera guldfisk.

Jag köpte en ION Audio lp-spelare från Classes för några år sedan då jag skulle köra ljud för en lokal jazzklubb. Klubben skulle spisa lp plattor och berätta om musiken på ett café.

Spelaren kostade 1290 kr ordinarie pris men Classes hade tokrea så jag fick den för drygt 300 kr. Funkar skitbra att spela sina gamla vinyl på. Min liknar ION Audio Profile LP men med möjlighet att digitalisera vinyl på usbminne. Kan även spela upp mp3 från minnessticka. Har dock inte usb uttag för dator men väl en aux-ingång på 3.5mm tele. Givetvis inbyggd riaa-förstärkare med rca-kablar ut.

Alltså, slå till på AKAIen. Den blir nog bra till ändamålet.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, min spelare heter ION Audio Profile Flash.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av gthyni »

blåtandgrejen var ju cool
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:blåtandgrejen var ju cool

Absolut, och jag förstår om den är användbar för de som kastat ut sin vanliga stereo.

Jag har dock ett hemmabiosystem jag tänkte koppla till där ingenting är något märkvärdigt, även om jag gillar mina gamla 70-tals floaskiga fronthögtalare.

Frågan är ju om jag kommer bli det minsta mycket nöjdare om jag köper t.ex. en Audio Technica för 3000 spänn...

Eller om jag kommer bli mindre nöjd med en gammal Hitachi typ från Erikshjälpen för en hundring.

Problemet med Erikshjälpen eller Röda Korset, loppis över lag är att jag aldrig hinner åka på nåt sånt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av bootsy »

Den stora nackdelen med denna är att du inte kan byta pickup.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:Den stora nackdelen med denna är att du inte kan byta pickup.

Aha!

Ja, det är ju faktiskt ett ganska stort minus!
Är du säker?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

Jobbigt... Audio Technica-spelaren finns inte i lager... :(

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:Den stora nackdelen med denna är att du inte kan byta pickup.

Aha!

Ja, det är ju faktiskt ett ganska stort minus!
Är du säker?

Alltså, du kan byta nål, men själva pickupen sitter som jag fattar fast på armen.

Mitt tips är en begagnad i vettigt skick för samma peng.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

Ok.

Ah, jag kommer ju knappt använda den misstänker jag så vetisjutton om det spelar någon roll egentligen.
Huvudsaken är väl att man får tag på nål/stift om den skulle pajja för att man är oaktsam.

Det blir väl en gång per år man slår igång skiten förmodligen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av Body&Soul »

Vinylspelare brukar dyka upp på loppisar. Ofta kvalitetsspelare med lågt pris eftersom de gått ur tiden precis som tjock-tv. Men tillgången har minskat eftersom de flesta redan slängt ut dem. Dessutom börjar allt fler få nytt intresse för att spela vinylskivor så efterfrågan har ökat igen. En som har koll här på PB är Bostrowskij, kolla med honom, han är en riktig konnässör på vinylskivor, spelare och hi-fi.

Jag fick en NOS kult-vinyl i julklapp. Extra kul eftersom jag spelat med dem på ett gig för >trettio år sedan. Nu måste jag åka ut till mitt nedbrunna torp för jag tror att jag har ett par spelare på vinden ovanpå vedbon. Om de nu överlevt ... :-)

Bild
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Nu måste jag åka ut till mitt nedbrunna torp för jag tror att jag har ett par spelare på vinden ovanpå vedbon. Om de nu överlevt ... :-)
Skitjakt på dig B&S!!!

"Den som söker han finner..."
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av Per »

https://www.rehifi.se/skivspelare/skivs ... eer-pl-15r
Var väl den billigaste de hade inne just nu, men där finns ju även andra.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av bostrowskij »

Att tänka på om du ska köpa skivspelare som ska skickas är att det är svårt att packa en skivspelare bra så att den håller i transporten. Försäkra dig om att säljaren vet hur man ska göra (de flesta har inte en susning). Om tallriken kommer loss är det katastrof, för den kommer att slå sönder tonarm m m. Tallriken ska tas loss och packas separat under själva spelaren, och tonarmen måste också säkras.
Vill du ha nåt billigt men ändå OK är det loppisar och secondhandställen som gäller, räkna med att få byta nål och eventuellt drivrem. Undvik spelarna från slutet av 80-talet med chassin i plast och lätta tallrikar.
Audio-Technica-spelaren du pratar om (AT-LP120-USB antar jag) är prisvärd och inget dumt köp, säljs också av Clas Ohlsson. Kan du tänka dig att lägga 3K och har vägarna förbi Knivsta så är det här ett bra köp, den lär nog säljas ganska snart: https://www.blocket.se/uppsala/Thorens_ ... ca=1_3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gubbstrutt 60+
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av Föredetting »

Borde ju finnas gott om Rega Planar därute, de såldes i massor på -80 o - början -90-talet som en audiofil-instegsmodell. Sen var Linn Basic och Linn Axis poppis förutom flaggskeppet Linn Sondek LP12 som fanns med ett väldigt spann av bestyckningar. En sådan kostar nog inte många tusingar idag och spelar skjortan av en AT.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

Alltså jag kommer inte köpa nån beggad spelare om det inte dyker upp nån på loppis här hemma... :)

Och spelare som är ny köper jag av leverantör så de fraktas ju som de fraktas som nya helt enkelt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av gthyni »

Beställde en sån där Akai som ersättare för min gamla budget-Yamaha från 80-talet.
Bara en ersättare för den slirande remmen kostar 300-400 pix och då en fot borta och luckan på trekvart ändå.
Blåtanden kommer nog till användning såsmåningom, en liten bonus var att den har en inbyggt RIAA-försteg så man slipper extraboxen mellan skivspelaren och förstärkaren.

Blir nog bra. Väntar med spänning
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av blackparkas »

Blåtanden har jag inte testat öht ännu faktiskt...

Är det för att kunna spela från vinylen till blåtandhögtalare eller för att kunna spela blåtandsprylar genom vinylspelaren? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Akai Vinylspelare?

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:Blåtanden har jag inte testat öht ännu faktiskt...

Är det för att kunna spela från vinylen till blåtandhögtalare eller för att kunna spela blåtandsprylar genom vinylspelaren? :D
det första,
BT till högtalare eller till datorn för att rippa
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar