oj.. fy tusan vad kul det ska bli!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

oj.. fy tusan vad kul det ska bli!!

Inlägg av macahan »

någongång mellan den 22:e och 28:e maj ska jag och mitt band spela på cavern club i liverpool.. JÄKLAR.. dom hörde av sig till oss..
Jädrars vad kul det ska bli, men vad tusan behöver man tänka på när man ska flyga med sin bas??

hejja myspace!!!


:shock:
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Grattis!!
Gigbag och stuva in den i overhead compartmentet (fin svengelska) . De flesta flygbolag tillåter detta i dagsläget. Det är vad jag brukar göra.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Grattis! Klubb med anor...

Om det är en Fender du ska transportera så behöver du inte göra mer än lossa strängarna lite.

Om det är en Gibson så kan du lämna den hemma, huvudet kommer att gå av hur du än gör :wink:
Senast redigerad av precision65 den ons 31 jan 2007, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tillåter till och med ryanair och skitbolagen det?
Det är definitivt fendern vi pratar om...
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Flyme tillåter det, likaså blue1. Övriga billighetsbolag har jag inte flugit med, men det borde väl gå att ringa dem och fråga.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

FYFAN VAD KUL!!!!!

flög med ryan för gig i spanien i somras - inga problem att ta lyran inne i planet. ta dock inte hardcase - med hardcase har jag inte fått in något instrument i kabin...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Glöm inte att lossa på strängarna är mitt råd.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Grattis! Kultigt ställe att bli inbjuden till.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Grattis!
Tungt!
Du får se till att komma hem med lite coola bilder att visa sen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tjohooo! Cavern Club! Cool som själva fan 8). GRATTIS!!!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Det är alltid något som går sönder för någon i bandet när man flyger. Helt hopplöst. Linda in halsen i handdukar kanske kan vara en idé.
Gigbag är bra om man vill få plats med basen i kabinen men kolla i förväg att det är ok så att du inte står där och nekas så du måste checka in basen i gigbag, då blir det bara sallad kvar av den.
En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
gäst

Inlägg av gäst »

Bean skrev:
Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.
Räcker det att bara skruva ett par varv eller skall de tas bort helt?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Grattis! Låter väldigt spännande. En Fender är ju som en stridsvagn, så det skall väl inte vara några problem. Lufttrycket borde det väl inte någon stor fara med eftersom variationen i kabinen inte blir så stor. Temperaturen är ju inte heller så farlig. Klarar man att transportera instrument på vintern här utan problem skall det nog inte vara någon fara i planet heller. Jag skulle nog ringa och höra med flygbolaget först iaf så det är ok att ta med den in i planet. Jag skulle nog bara lätta på strängarna lite (kanske ett varv pga att ha för "lös" hals är inte heller bra. Om man tex struntar i att ha strängar och basen ligger länge med luftfuktighetsväxlingar finns risk att den skevar åt andra hållet dvs att även om man släpper dragstången kan inte strängarna dra i den tillräckligt med rassel som följd.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Pratar vi om att ha basen i kabinen lär det inte bli några större problem. Lastrumsförvaring är en annan femma då tryckvariationerna är betydligt större där.
Det räcker med att spänna ner ett varv eller två.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

grattis som fan!
jag ska flyga till grekland och tunisien (och ev några fler länder som tillkommer) i mars/april. ska ta och posta nån flygbolagshistoria, som kanske kan va till nytta, i denna tråden framöver =)
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tror att det största problemet vid flygningar är våld mot instrumentet. En trummis jag spelat mycket med har jobbat som lastare på Arlanda och han berättade att ju flera champagneglas-klistermärken en väska eller case har, desto mer stryk får den. Ibland är det ju skador på utrustningen som är helt oförklarliga. Jag fick metallfötterna på Fenders svarta hårdplastcase intryckta, en per gång, tre flygningar i rad. Jag vet att det låter konstigt men det är sant. Jag tog fram hammaren för att slå in den fjärde foten för att den skulle stå rakt, klämde till ganska rejält och det hände ingenting. Jag slog igen, fortfarande ingenting. Jag fick slå som en galning allt vad jag orkade för att den skulle åka in, då kan man ju bara gissa hur de burit sig åt för att lyckas spräcka plasten tre flygningar i rad.
Skriv svar