Sida 1 av 1

oj.. fy tusan vad kul det ska bli!!

Postat: ons 31 jan 2007, 13:21
av macahan
någongång mellan den 22:e och 28:e maj ska jag och mitt band spela på cavern club i liverpool.. JÄKLAR.. dom hörde av sig till oss..
Jädrars vad kul det ska bli, men vad tusan behöver man tänka på när man ska flyga med sin bas??

hejja myspace!!!


:shock:

Postat: ons 31 jan 2007, 13:26
av Crypto
Grattis!!
Gigbag och stuva in den i overhead compartmentet (fin svengelska) . De flesta flygbolag tillåter detta i dagsläget. Det är vad jag brukar göra.

Postat: ons 31 jan 2007, 13:26
av precision65
Grattis! Klubb med anor...

Om det är en Fender du ska transportera så behöver du inte göra mer än lossa strängarna lite.

Om det är en Gibson så kan du lämna den hemma, huvudet kommer att gå av hur du än gör :wink:

Postat: ons 31 jan 2007, 13:45
av macahan
tillåter till och med ryanair och skitbolagen det?
Det är definitivt fendern vi pratar om...

Postat: ons 31 jan 2007, 13:49
av Crypto
Flyme tillåter det, likaså blue1. Övriga billighetsbolag har jag inte flugit med, men det borde väl gå att ringa dem och fråga.

Postat: ons 31 jan 2007, 15:19
av criss
FYFAN VAD KUL!!!!!

flög med ryan för gig i spanien i somras - inga problem att ta lyran inne i planet. ta dock inte hardcase - med hardcase har jag inte fått in något instrument i kabin...

Postat: ons 31 jan 2007, 17:37
av Bean
Glöm inte att lossa på strängarna är mitt råd.

Postat: ons 31 jan 2007, 18:12
av BBQV
Grattis! Kultigt ställe att bli inbjuden till.

Postat: ons 31 jan 2007, 19:35
av Geddan
Grattis!
Tungt!
Du får se till att komma hem med lite coola bilder att visa sen.

Postat: ons 31 jan 2007, 20:15
av calif de funk
Tjohooo! Cavern Club! Cool som själva fan 8). GRATTIS!!!

Postat: ons 31 jan 2007, 22:47
av gäst
Det är alltid något som går sönder för någon i bandet när man flyger. Helt hopplöst. Linda in halsen i handdukar kanske kan vara en idé.
Gigbag är bra om man vill få plats med basen i kabinen men kolla i förväg att det är ok så att du inte står där och nekas så du måste checka in basen i gigbag, då blir det bara sallad kvar av den.
En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?

Postat: ons 31 jan 2007, 22:53
av Bean
Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.

Postat: ons 31 jan 2007, 23:04
av gäst
Bean skrev:
Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.
Räcker det att bara skruva ett par varv eller skall de tas bort helt?

Postat: ons 31 jan 2007, 23:22
av Danne
Grattis! Låter väldigt spännande. En Fender är ju som en stridsvagn, så det skall väl inte vara några problem. Lufttrycket borde det väl inte någon stor fara med eftersom variationen i kabinen inte blir så stor. Temperaturen är ju inte heller så farlig. Klarar man att transportera instrument på vintern här utan problem skall det nog inte vara någon fara i planet heller. Jag skulle nog ringa och höra med flygbolaget först iaf så det är ok att ta med den in i planet. Jag skulle nog bara lätta på strängarna lite (kanske ett varv pga att ha för "lös" hals är inte heller bra. Om man tex struntar i att ha strängar och basen ligger länge med luftfuktighetsväxlingar finns risk att den skevar åt andra hållet dvs att även om man släpper dragstången kan inte strängarna dra i den tillräckligt med rassel som följd.

Postat: ons 31 jan 2007, 23:31
av Bean
Pratar vi om att ha basen i kabinen lär det inte bli några större problem. Lastrumsförvaring är en annan femma då tryckvariationerna är betydligt större där.
Det räcker med att spänna ner ett varv eller två.

Postat: ons 31 jan 2007, 23:33
av Simon Andersson
grattis som fan!
jag ska flyga till grekland och tunisien (och ev några fler länder som tillkommer) i mars/april. ska ta och posta nån flygbolagshistoria, som kanske kan va till nytta, i denna tråden framöver =)

Postat: ons 31 jan 2007, 23:40
av gäst
Jag tror att det största problemet vid flygningar är våld mot instrumentet. En trummis jag spelat mycket med har jobbat som lastare på Arlanda och han berättade att ju flera champagneglas-klistermärken en väska eller case har, desto mer stryk får den. Ibland är det ju skador på utrustningen som är helt oförklarliga. Jag fick metallfötterna på Fenders svarta hårdplastcase intryckta, en per gång, tre flygningar i rad. Jag vet att det låter konstigt men det är sant. Jag tog fram hammaren för att slå in den fjärde foten för att den skulle stå rakt, klämde till ganska rejält och det hände ingenting. Jag slog igen, fortfarande ingenting. Jag fick slå som en galning allt vad jag orkade för att den skulle åka in, då kan man ju bara gissa hur de burit sig åt för att lyckas spräcka plasten tre flygningar i rad.