Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Vi kommer åka ner till kontinenten med bil i sommar hela familjen.

Planen är Malmö - bron - Köpenhamn - Tyskland - Holland - Belgien och sedan ner till Normandie ett par dagar, för att sedan åka till Paris.


Planen sedan är att dra ner till Italien och sedan upp via Österrike (Salzburg) kanske till Prag.


Men.

Stora frågan är: Vilka vägar genom Alperna ska man ta om man vill ha så spektakulära vyer som möjligt?
Vetisjutton om frugan är särskilt sugen på Stelvio eller liknande, men, det kanske går att bearbeta henne...

Men vad tror ni?
Tänker mig att man kanske vill åka in i Italien i krokarna runt Mont Blanc, kan ju vara kul att se, men vi vill inte åka tunnel...
Sedan norrut från Italien är inte så kinkigt, bara det är fint och en massa berg....! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Svensson »

Har inte åkt genom alperna men kan starkt rekomendera Rhendalen och Moseldalen i Tyskland, åkte där för en del år sen, otroligt vackert! Åkte sen vidare till Paris och Normandie samt Belgien och Holland. Paris bodde vi på camping nån mil utanför och tog tåget in, kände inte för husbilskörning inne i Paris :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Svensson »

Och var jäkligt försiktig med fartkameror i Italien!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av fieldflower »

Om man tar "genvägen" nedåt Hannover kan man kika på Bergen-Belsen.
Klart sevärt om man kan rättfärdiga resvägen. Blir väl typ 20 mil extra jmf med att köra direkt Hamburg-Bremen.
Ger lite mer djup till nästa gång man läser Anne Franks bok.
Medlem i PB50+
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av svekke »

Jag har i ärlighetens namn bara kört delar av detta, men ändå. Vad tror du om att köra ner till rivieran och ta kustvägen in i Italien, det är väldigt vackert (här har jag kört). Sedan kan ni köra norrut vid lago di Garda (väldigt vackert här) och in i Österrike på alpvägarna vid typ Grossglockner eller Brenner beroende på vad ni föredrar. Schweiz kanske är mer spektakulärt, men det är ju sjukt dyrt och norra Italien är inte så dumt. Om ni vill ha de mest spektakulära alpvägarna är ett tips att kolla på MC-forum, eftersom det finns massor av hojåkare som åker i Alperna och Dolomiterna.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:Om man tar "genvägen" nedåt Hannover kan man kika på Bergen-Belsen.
Klart sevärt om man kan rättfärdiga resvägen. Blir väl typ 20 mil extra jmf med att köra direkt Hamburg-Bremen.
Ger lite mer djup till nästa gång man läser Anne Franks bok.

Koncentrationsläger blir det inte tal om när vi åker med en 6, 10, 12-åringar i bilen.
De är för unga än anser jag som varit på Dachau och frugan som varit 2ggr på Auschwiz..
Sen är det lite tight med tiden påväg ner också så vi hinner inte några avstickare där.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

svekke skrev:Jag har i ärlighetens namn bara kört delar av detta, men ändå. Vad tror du om att köra ner till rivieran och ta kustvägen in i Italien, det är väldigt vackert (här har jag kört). Sedan kan ni köra norrut vid lago di Garda (väldigt vackert här) och in i Österrike på alpvägarna vid typ Grossglockner eller Brenner beroende på vad ni föredrar. Schweiz kanske är mer spektakulärt, men det är ju sjukt dyrt och norra Italien är inte så dumt. Om ni vill ha de mest spektakulära alpvägarna är ett tips att kolla på MC-forum, eftersom det finns massor av hojåkare som åker i Alperna och Dolomiterna.

Hm.

Jag vill nog åka in genom Alperna tror jag.
Det är bara 80 mil från Paris till Milano, man stannar väl kanske runt gränsen i Frankrike, sedan kör man resten nästa dag så att säga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Har inte åkt genom alperna men kan starkt rekomendera Rhendalen och Moseldalen i Tyskland, åkte där för en del år sen, otroligt vackert! Åkte sen vidare till Paris och Normandie samt Belgien och Holland. Paris bodde vi på camping nån mil utanför och tog tåget in, kände inte för husbilskörning inne i Paris :).

Jag är ju sån där som vill testa på att köra i Paris, London etc etc... :D
Men vi får se...

Rehndalen och Moseldalen har man ju hört mycket om.
Men jag tror det spektakulära får bli Alperna på den här resan, även om vi nog kommer se lite av södra Tyskland också. Eventuellt... Beror på hur vi gör med TJeckien...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:Har inte åkt genom alperna men kan starkt rekomendera Rhendalen och Moseldalen i Tyskland, åkte där för en del år sen, otroligt vackert! Åkte sen vidare till Paris och Normandie samt Belgien och Holland. Paris bodde vi på camping nån mil utanför och tog tåget in, kände inte för husbilskörning inne i Paris :).

Jag är ju sån där som vill testa på att köra i Paris, London etc etc... :D
Men vi får se...

Rehndalen och Moseldalen har man ju hört mycket om.
Men jag tror det spektakulära får bli Alperna på den här resan, även om vi nog kommer se lite av södra Tyskland också. Eventuellt... Beror på hur vi gör med TJeckien...
Jo jag är egentligen också en sån där som vill testa köra i städer, har avverkat bl.a. LA, San Fransisco, Edinburgh, Florens m.fl. och nu senast, Neapel och den var nog f-n värst hittills. Med husbilen bangade jag däremot ur!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
Jo jag är egentligen också en sån där som vill testa köra i städer, har avverkat bl.a. LA, San Fransisco, Edinburgh, Florens m.fl. och nu senast, Neapel och den var nog f-n värst hittills. Med husbilen bangade jag däremot ur!

Förstår det!
Vi kör ju bara vanlig bil så det är lite enklare.
Har bara kört i tyska större städer än så länge ute i Europa. Och Oslo... :)
Dublin och Belfast räknar jag inte som stort... :D

Är det dyra böter i Italien eller varför ska vi passa oss för kamerorna speciellt där?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:
Jo jag är egentligen också en sån där som vill testa köra i städer, har avverkat bl.a. LA, San Fransisco, Edinburgh, Florens m.fl. och nu senast, Neapel och den var nog f-n värst hittills. Med husbilen bangade jag däremot ur!

Förstår det!
Vi kör ju bara vanlig bil så det är lite enklare.
Har bara kört i tyska större städer än så länge ute i Europa. Och Oslo... :)
Dublin och Belfast räknar jag inte som stort... :D

Är det dyra böter i Italien eller varför ska vi passa oss för kamerorna speciellt där?
Jäkligt höga böter! Och de är dessutom lite lömska mot för vad vi är van i Sverige, det är inte alltid "varningsskyltar" för dem och de fotar bakifrån, efter att du passerat. Det är så jäkla lätt att dras med i trafikrytmen och missa att släppa på gasen inför dessa kameror som ofta är väl dolda, åkte på ett par såna och det blev dyrt kan jag säga. I Sverige föregås det ju alltid av en skylt och sen ser man ju de standardiserade kamerorna på långt håll men riktigt så är det inte i Italien...

Hur som, det är kul att göra resor med bil!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag gillar att åka bil!

Vi får väl se hur det går... Det enda vi bestämt på riktigt är Normandie, Paris och Eurodisney....
Sedan har vi nästan bestämt att dra ner till Italien eftersom det ändå är så nära.
Själv skulle jag kanske lika gärna kunna åka över kanalen till England och bila upp till Skottland etc men...

Har du tips på vad man ska tänka på när det gäller försäkringar etc?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Body&Soul »

Körde långtradare ungefär de där rutterna. Wien-Prag-Dresden är ju lite bergigt, men kör gärna över Linz och upp till Cescu Bodejuvice. Där tillverkar de den äkta Budweizern på f:a Budar und Weiz. Hämtade 30 pallar där en gång och de passade på att fylla mig grundligt... Annars skulle jag rekommendera en tur upp i Slovakiska bergen och staden Zilina för att fortsätta och ta en titt på kulturstaden Krakow i Polen därifrån upp till Berlin. Prag är en intressant stad men ett helvete att köra bil igenom, åtminstone om bilen är >4m hög och väger 30 ton :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Om man tar "genvägen" nedåt Hannover kan man kika på Bergen-Belsen.
Klart sevärt om man kan rättfärdiga resvägen. Blir väl typ 20 mil extra jmf med att köra direkt Hamburg-Bremen.
Ger lite mer djup till nästa gång man läser Anne Franks bok.

Koncentrationsläger blir det inte tal om när vi åker med en 6, 10, 12-åringar i bilen.
De är för unga än anser jag som varit på Dachau och frugan som varit 2ggr på Auschwiz..
Sen är det lite tight med tiden påväg ner också så vi hinner inte några avstickare där.
Nej, det är för ungt.
Bättre att ta senare då de kan ta in det viktiga någorlunda.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:när vi åker med en 6, 10, 12-åringar i bilen.
Budgetera för mycket glass....
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:Körde långtradare ungefär de där rutterna. Wien-Prag-Dresden är ju lite bergigt, men kör gärna över Linz och upp till Cescu Bodejuvice. Där tillverkar de den äkta Budweizern på f:a Budar und Weiz. Hämtade 30 pallar där en gång och de passade på att fylla mig grundligt... Annars skulle jag rekommendera en tur upp i Slovakiska bergen och staden Zilina för att fortsätta och ta en titt på kulturstaden Krakow i Polen därifrån upp till Berlin. Prag är en intressant stad men ett helvete att köra bil igenom, åtminstone om bilen är >4m hög och väger 30 ton :-)
Polen och Krakow får bli ett senare tillfälle då ungarna är lite äldre så vi kan åka till Auschwitz.
De är för små ännu.
Slovakien lär det inte bli... :)

Kanske nöjer oss med Österrike och sen in i Tyskland vid Salzburg, vi ska ju trots allt till Örnnästet på tyska sidan där, iofs hoppas jag på att få komma till "Örnnästet" i Österrike också där man spelade in filmen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Ja, jag gillar att åka bil!

Vi får väl se hur det går... Det enda vi bestämt på riktigt är Normandie, Paris och Eurodisney....
Sedan har vi nästan bestämt att dra ner till Italien eftersom det ändå är så nära.
Själv skulle jag kanske lika gärna kunna åka över kanalen till England och bila upp till Skottland etc men...

Har du tips på vad man ska tänka på när det gäller försäkringar etc?
Jag har kört i Italien, till Paris och Eurodisney, England och Skottland (och Irland) :). Angående försäkringar, kolla hemförsäkringen, bör finnas en resedel där som täcker det mesta, kolla med ditt försäkringsbolag. Hyrbilsförsäkringar kan vara lite lurig om du bokar via en "förmedlingssite" för hyrbilsföretag, man kan ofta teckna extra försäkringar som täcker i princip allt men det man måste ha klart för sig är att man ofta måste ligga ute med pengar om nåt händer och hantera detta separat. Om man däremot bokar direkt hos hyrbilsföretaget så blir det smidigare med försäkringar och välj såklart nån av de större etablerade bolagen även om det blir dyrare.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Vi kör ju egen bil och tänkte mest om man ska se till att lägga till nåt i bilförsäkringen under tiden man är borta.
Vi har t.ex. inte hyrbilstillägg, men det tänkte jag man skulle fixa innan man åker.


Irland har jag också kört, otroligt vacker ö....!
Trodde vänstertrafiken skulle bli ett problem men man kom in i det väldigt snabbt, kanske blir annat om man skulle åka en vänsterstyrd bil iofs men... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av magnusb »

Kommer bli riktigt nice!

Var ute i tre veckor nåt sånt för en massa år sedan och som du är inne på, synen när man ser alperna växa fram i horisonten är magiskt!

Ett tips innan du drar; kolla upp vägskatten i Schweiz och Österrike. I ett land kan man köpa dagspass och i det andra åker man på hela årets avgift bara man rullar in. Men kanske har ändrats får man hoppas.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av saft »

Chamonix vid foten av mount blanc e möktigt. Annars är StBernardpasset fint åxå
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Hm... Kanske får bli den infarten mot Italien då... Men det är väl iofs tunnel?
Det är ju inte så kul... :D


St Bernardpasset ja, har kikat lite på det.... och de andra passen.
St Bernard + det där franska som jag aldrig kommer ihåg, ligger bäst till just nu...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av GandhiMK2 »

Vi har åkt på bilsemester i Europa säkert 8 somrar de senaste drygt 10 åren. Love it! (Mein Merzedessss mår sehr gut på autobahn!;.))
Favoritstopp:
Chamonix! Så sinnessjukt vackert, iofs som så många andra ställen i alperna. Supertrevligt att åka upp på Aguile de midi på 3000+ m och kasta snöbollar i kylan. Ärt det soligt så är det ju helt bananas, förstås.
Großglockner hochalpenstraße är magiskt vid bra väder. Att köra bil uppe på 2500 m på slingriga vägar är speciellt.
Går mellan Zell am See och Heiligenblut i Österrike. Gör! Heiligenbluth bodde vi i en natt en gång, på Hotel Glocknerhof. Mysigt.
Schwartzwald hochstraße kan man köra och bo längsmed om man ändå ska till Rust och det ska man ju för där ligger ju Europapark som är som Disneyland fast bättre. Framför allt inte lika mycket folk. (Nu ska ni säkert till Eurodisney ändå men det här är fan så mycket skönare, tycker jag) Om det fortf gäller så kommer man in gratis om man har det enklaste Lisebergskortet (typ hundring) och slipper betala de 400 kr/man för att komma in och åka fritt som entren eg ligger på.
Innsbruck är ju nice.
Garmisch Partenkirchen var vi i 2015 och det var så daaaamn nice. Vi bodde på Riessersee Hotel och hade bokat en natt, tyckte att det var så nice så vi bokade en natt till...sen tre nätter till...
Det ligger en liten bit upp ifrån byn och ifrån hotellet går det allehanda vandringsleder och dom har pool och en jävla frukost.
I garmish hittar man också Zugspitze som är Tysklands enda glaciär. Inte lika fantastiskt som Chamonix/mont blanc men ändå nice. Man kan , om man pallar, klättra upp till Tysklands högsta punkt.
När vi ändå är inne på höjder och ni ska röra er i trakten kring Saltzburg så ska ni ju besöka Kehlsteinhaus vid Berchtesgaden. Hitlers sommarställe som ngn dåre byggde högt uppe på en topp. Sjukt vackert men stackars stackars lille Adolf hade höjdskräck så han fick ångest av att vara där..;-)
När man åker upp så måste man ge en tid för närt man vill ned igen och vi tog för lite tid...hade varit najs att knata omkring mer...Om man har tur så ser man långt som fanoch det är allmänt vackert och obegripligt.

Om du inte har ngn bra anledning till ngt annat så skulle jag rekommendera att åka söderöver på östra sidan och sen väst genom alperna och upp genom frankrike etc. Tycker att det är en fantastisk start att åka färja på natten mellan trelleborg och Rostock. Avgår ca 22.30 och man rullar av strax efter 06 vilket gör att man kan komma mer eller mindre halvvägs till alperna till lunch.Ungarna sover och man slipper värsta trafiken under de första timmarna. Vi var framme i Munchen kl 14.30 en gång och fick en lång kväll där efter att ha sträckkört med bara lunch och korta fika.
Eller också är man i Berlin efter typ 2 timmar och får en lång dag där.
När du väl är nere i Munchen så är det typ 5 timmar ned till Kroatien och adriatiska havet. Norra Kroatien är typ Italien med annat språk. Supernajs.2 h fr Kroatien så är man plötsligt i Venedig, som ju också är en upplevelse. Helt sjukt oich många hatar det och tycker att det är turistäckligt...jag tycker mest att det känns som att man är med i Asterix..;-)
Fr Munchen är det 17 mil till Zell am See och Großglockner. Typ 10 mil till Garmisch. Typ 12 till Innsbruck. Osv...glädjen är total och jag längtar!

Håll inte på och boka i förväg! Åk dit ni får feeling för dagen. Med hotellbokningen i mobilen så löser det sej ju ALLTID!

Jag får väl sluta nu innan internet kommer och tar mej men jag ska tänka till lite mer...det där var väl ett axplock...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:Har du tips på vad man ska tänka på när det gäller försäkringar etc?
Vet inte om ni redan har det, men det europeiska sjukförsäkringskortet är ju en bra grej.
https://www.forsakringskassan.se/servic ... t?op=12011" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

Nick skrev:
blackparkas skrev:Har du tips på vad man ska tänka på när det gäller försäkringar etc?
Vet inte om ni redan har det, men det europeiska sjukförsäkringskortet är ju en bra grej.
https://www.forsakringskassan.se/servic ... t?op=12011" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har vi!
Tänkte mer bilförsäkringar faktiskt!
Har ingen som helst aning om hur/vad som gäller när man är utanför Sverige...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på rutt med bil genom Europa sökes!!

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev:Vi har åkt på bilsemester i Europa säkert 8 somrar de senaste drygt 10 åren. Love it! (Mein Merzedessss mår sehr gut på autobahn!;.))
Favoritstopp:
Chamonix! Så sinnessjukt vackert, iofs som så många andra ställen i alperna. Supertrevligt att åka upp på Aguile de midi på 3000+ m och kasta snöbollar i kylan. Ärt det soligt så är det ju helt bananas, förstås.
Großglockner hochalpenstraße är magiskt vid bra väder. Att köra bil uppe på 2500 m på slingriga vägar är speciellt.
Går mellan Zell am See och Heiligenblut i Österrike. Gör! Heiligenbluth bodde vi i en natt en gång, på Hotel Glocknerhof. Mysigt.
Schwartzwald hochstraße kan man köra och bo längsmed om man ändå ska till Rust och det ska man ju för där ligger ju Europapark som är som Disneyland fast bättre. Framför allt inte lika mycket folk. (Nu ska ni säkert till Eurodisney ändå men det här är fan så mycket skönare, tycker jag) Om det fortf gäller så kommer man in gratis om man har det enklaste Lisebergskortet (typ hundring) och slipper betala de 400 kr/man för att komma in och åka fritt som entren eg ligger på.
Innsbruck är ju nice.
Garmisch Partenkirchen var vi i 2015 och det var så daaaamn nice. Vi bodde på Riessersee Hotel och hade bokat en natt, tyckte att det var så nice så vi bokade en natt till...sen tre nätter till...
Det ligger en liten bit upp ifrån byn och ifrån hotellet går det allehanda vandringsleder och dom har pool och en jävla frukost.
I garmish hittar man också Zugspitze som är Tysklands enda glaciär. Inte lika fantastiskt som Chamonix/mont blanc men ändå nice. Man kan , om man pallar, klättra upp till Tysklands högsta punkt.
När vi ändå är inne på höjder och ni ska röra er i trakten kring Saltzburg så ska ni ju besöka Kehlsteinhaus vid Berchtesgaden. Hitlers sommarställe som ngn dåre byggde högt uppe på en topp. Sjukt vackert men stackars stackars lille Adolf hade höjdskräck så han fick ångest av att vara där..;-)
När man åker upp så måste man ge en tid för närt man vill ned igen och vi tog för lite tid...hade varit najs att knata omkring mer...Om man har tur så ser man långt som fanoch det är allmänt vackert och obegripligt.

Om du inte har ngn bra anledning till ngt annat så skulle jag rekommendera att åka söderöver på östra sidan och sen väst genom alperna och upp genom frankrike etc. Tycker att det är en fantastisk start att åka färja på natten mellan trelleborg och Rostock. Avgår ca 22.30 och man rullar av strax efter 06 vilket gör att man kan komma mer eller mindre halvvägs till alperna till lunch.Ungarna sover och man slipper värsta trafiken under de första timmarna. Vi var framme i Munchen kl 14.30 en gång och fick en lång kväll där efter att ha sträckkört med bara lunch och korta fika.
Eller också är man i Berlin efter typ 2 timmar och får en lång dag där.
När du väl är nere i Munchen så är det typ 5 timmar ned till Kroatien och adriatiska havet. Norra Kroatien är typ Italien med annat språk. Supernajs.2 h fr Kroatien så är man plötsligt i Venedig, som ju också är en upplevelse. Helt sjukt oich många hatar det och tycker att det är turistäckligt...jag tycker mest att det känns som att man är med i Asterix..;-)
Fr Munchen är det 17 mil till Zell am See och Großglockner. Typ 10 mil till Garmisch. Typ 12 till Innsbruck. Osv...glädjen är total och jag längtar!

Håll inte på och boka i förväg! Åk dit ni får feeling för dagen. Med hotellbokningen i mobilen så löser det sej ju ALLTID!

Jag får väl sluta nu innan internet kommer och tar mej men jag ska tänka till lite mer...det där var väl ett axplock...

Yeah!

Grymt!


Vi kommer ju "tyvärr" åka motsatt håll då vi har dagar inplanerade med frugans syskon och deras familjer på Eurodisney och en dag i Paris.
Så vi åker runt midsommar söderöver, planen var att åka genom Holland, Belgien till Normandie som sagt, sedan till Paris.
Det är först efter Paris/Eurodisney som vi ska ut och friåka.
Eller ja... Jag vill friåka, frugan vill boka. Vilket jag iofs kan förstå till viss del, men vi kommer ha ett tält med oss utifall vi hamnar någonstans där det inte finns några lediga rum, men kanske en camping...

Kehlsteinhaus är inplanerat!
Vi tar det i samma veva som Salzburg och Hohenwherfen (eventuellt, det var där man spelade in "Örnnästet"-filmen)

Så Großglockner ligger alltså så nära Zell am see?
Hm. Har tänkt klara av nåt av de kändare passen, och Großglockner ska ju vara grymt vackert.
Vore ju kul att köra Stelvio också men.... Jag tror inte frugan eller ungarna... eller bilen uppskattar det...

Men det känns ju som att det blir Chamonix och sedan in i Italien den vägen på nåt vis, även om jag tycker det är väldigt tråkigt om man måste ta tunneln...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Låst