Sweden Rock eller andra festivaler

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Seaweed skrev:Är inte helt med på din fråga men har lirat några stora och väldigt många små festivaler.

Peace and Love hade ett gemensamt backstage för alla band, sen har varje scen ett eget bs (=VIP? osäker) där man har tillgång en viss tid under dagen man spelar. Detta är väl så som det brukar se ut. Nu senast på Rock im Wald i Tyskland fanns en gemensam backstage med catering och bar, samt privata loger avsedda för dagens huvudakter.

På P&L blev vi utsparkade på kvällen av Lasse W med crew för dom skulle ha vinfest för sig själva :) i övrigt "hängde" jag med alla möjliga från Norlie & KKV till Mikael Wiehe och Plura.

Små festivaler brukar inte ha något specifikt att kalla backstage mer än kanske ett tält bredvid scenen eller liknande.

Återstår att se hur Eksjö Stadsfest är... ;)
Tackar, ja ni är det enda lyssningsbara detta år, men det brukar vara så. Har ni tur så hamnar ni på en scen som inte är rookiescenen. Det har hänt innan med bra bokningar som man får skämmas som boende i denna stad, 30 minutersgig med funktionärsband :D Större delen av publiken är där för att supa och lyssna på typ Magnus Uggla. Har ni tur så är ni på scenen vid museet eller möjligen på Vaxblekarn, halvstora scener. Var ni är befinner er så är jag där och supportar. Det kan vara värt att ni i tid styr upp lite på vilken scen ni spelar och under vilka förutsättningar. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:Rockstad Falun/Sabaton Open air har gemensamt backstage, dock med loger för resp. band under en viss tid före samt efter gig.
Det är väl ganska standard tycker jag det känns som, även om man ibland faktiskt får ha logen ifred hela kvällen...
Tack för svar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
imaster
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 15:56

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av imaster »

Har tyvärr aldrig spelat på festival i Sverige men på ett par stycken i Tyskland (samt att jag lyckades fiffla till mig ett backstagepass på Wacken för en massa år sen) och upplägget med gemensamt backstageområde samt tidsbegränsad tillgång till loger har varit genomgående. Senast på WGT i Leipzig var ju lite lurigt eftersom det var rätt många scener på många olika ställen i stan men genomgående hade du tillgång till "ditt" backstageområde hela dagen du spelade, samt loger en timme innan och en timme efter gig. Sen var hotellet bokat enbart för artister och där fanns nån typ av speciallounge som bara vissa artister hade tillgång till (jag gissar att det var de största som satt där).
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

imaster skrev:Har tyvärr aldrig spelat på festival i Sverige men på ett par stycken i Tyskland (samt att jag lyckades fiffla till mig ett backstagepass på Wacken för en massa år sen) och upplägget med gemensamt backstageområde samt tidsbegränsad tillgång till loger har varit genomgående. Senast på WGT i Leipzig var ju lite lurigt eftersom det var rätt många scener på många olika ställen i stan men genomgående hade du tillgång till "ditt" backstageområde hela dagen du spelade, samt loger en timme innan och en timme efter gig. Sen var hotellet bokat enbart för artister och där fanns nån typ av speciallounge som bara vissa artister hade tillgång till (jag gissar att det var de största som satt där).
Tackar
Jag de flesta svaren beskriver att det finns en gemensam lounge/VIP/backstage för alla musiker, men att det kan förekomma ovanpå detta speciella arr.utrymmen för typ "de stora" för just den festivalen. Det är väl ett bra sätt att lösa problemet som fungerar. Arrangemanget verkar vara genomgående för både stora och små festivaler.

Modellen i Eksjö eller vad jag ska kalla det för är en VIP där ca hälften av artisterna har tillgång på på plus att samma procent även har tillgång på mat. Tanken med detta kan man se på alla selfies som dyker upp på styrelsen med sina ungdoms idoler :D Styrelsen får känna sig i ett sammanhang och de andra musikerkollegorna som också spelar (oftast gratis) får ingen tillgång på något VIP område, de får ett funktionärsband runt armen och får sedan tjata sig runt på festivalen med sina instrument vid ut och inpassering vid speciella gates som är konstruerade för just utrustningspassage. osv. osv. Så vi har lackat ur på Eksjö Stadsfest då de har under tio år inte förändrat något och förstår inte poängen med musiker (som inte är deras ungdomsidoler) Så det är en aning patologiskt då t.ex. ett lokalt nedlagt band för tjugo år sedan återbildas. De var inte bra då och inte bra nu, men det är en smaksak, får full VIP access för att t.ex. någon i styrelsen hade en ungdomscrusch, då. Jag är inte van vid denna typ av neurotiska stystem från min huvudsaklig profession (konst) Sedan jag började ställa ut på en hög nivå ca tidigt 90-tal så har access aldrig varit ett problem på stora eller små utställningar där de deltagande både är stora internationella stjärnor och rookies. Man har samma access till samma middagar, VIP hotell osv. Där förekommer det också speciella arr. på hotshots, men det är en påbyggnad, inte på bekostnad av några andra konstnärer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Man kan även tillägga att man använder sin maktposition till att "hålla något för sig själv" som barn uppvisar i en av utvecklingsfaserma till att bli en självständig fungerande individ. Sedan när någon från den exkluderade gruppen påpekar detta så projicerar man över hela sin otillräcklighet på den ifrågasättande parten "att vi försöker ta ifrån dem deras ungdoms idoler" Det skulle vara vårt mål, när det i själva verker är att få mat och ett lungt ställe där vi kan förbereda oss och träffa kollegor, som musiker inte som funktionärer, ja då är vi exkluderade :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Seaweed »

Eagle Hazze skrev:
Seaweed skrev:Är inte helt med på din fråga men har lirat några stora och väldigt många små festivaler.

Peace and Love hade ett gemensamt backstage för alla band, sen har varje scen ett eget bs (=VIP? osäker) där man har tillgång en viss tid under dagen man spelar. Detta är väl så som det brukar se ut. Nu senast på Rock im Wald i Tyskland fanns en gemensam backstage med catering och bar, samt privata loger avsedda för dagens huvudakter.

På P&L blev vi utsparkade på kvällen av Lasse W med crew för dom skulle ha vinfest för sig själva :) i övrigt "hängde" jag med alla möjliga från Norlie & KKV till Mikael Wiehe och Plura.

Små festivaler brukar inte ha något specifikt att kalla backstage mer än kanske ett tält bredvid scenen eller liknande.

Återstår att se hur Eksjö Stadsfest är... ;)
Tackar, ja ni är det enda lyssningsbara detta år, men det brukar vara så. Har ni tur så hamnar ni på en scen som inte är rookiescenen. Det har hänt innan med bra bokningar som man får skämmas som boende i denna stad, 30 minutersgig med funktionärsband :D Större delen av publiken är där för att supa och lyssna på typ Magnus Uggla. Har ni tur så är ni på scenen vid museet eller möjligen på Vaxblekarn, halvstora scener. Var ni är befinner er så är jag där och supportar. Det kan vara värt att ni i tid styr upp lite på vilken scen ni spelar och under vilka förutsättningar. :D
Vi spelar lördag 19:20 på scen "Museigården". 1500 kap enl. hemisdan, fortfarande inte hört nåt från arr :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Seaweed skrev:
Eagle Hazze skrev:
Seaweed skrev:Är inte helt med på din fråga men har lirat några stora och väldigt många små festivaler.

Peace and Love hade ett gemensamt backstage för alla band, sen har varje scen ett eget bs (=VIP? osäker) där man har tillgång en viss tid under dagen man spelar. Detta är väl så som det brukar se ut. Nu senast på Rock im Wald i Tyskland fanns en gemensam backstage med catering och bar, samt privata loger avsedda för dagens huvudakter.

På P&L blev vi utsparkade på kvällen av Lasse W med crew för dom skulle ha vinfest för sig själva :) i övrigt "hängde" jag med alla möjliga från Norlie & KKV till Mikael Wiehe och Plura.

Små festivaler brukar inte ha något specifikt att kalla backstage mer än kanske ett tält bredvid scenen eller liknande.

Återstår att se hur Eksjö Stadsfest är... ;)
Tackar, ja ni är det enda lyssningsbara detta år, men det brukar vara så. Har ni tur så hamnar ni på en scen som inte är rookiescenen. Det har hänt innan med bra bokningar som man får skämmas som boende i denna stad, 30 minutersgig med funktionärsband :D Större delen av publiken är där för att supa och lyssna på typ Magnus Uggla. Har ni tur så är ni på scenen vid museet eller möjligen på Vaxblekarn, halvstora scener. Var ni är befinner er så är jag där och supportar. Det kan vara värt att ni i tid styr upp lite på vilken scen ni spelar och under vilka förutsättningar. :D
Vi spelar lördag 19:20 på scen "Museigården". 1500 kap enl. hemisdan, fortfarande inte hört nåt från arr :D
Ok tack för info, då ses vi där. Museigården är nog bästa alternativet. Jag kan inte se vilka arr. har lagt där förutom er. Har du någon vettig länk, jag ser bara vilka som spelar och vilken dag. Att arr. inte hör av sig är helt naturligt, de har fullt upp att konversera med Uggla. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Seaweed »

Eagle Hazze skrev:
Seaweed skrev:
Eagle Hazze skrev:
Seaweed skrev:Är inte helt med på din fråga men har lirat några stora och väldigt många små festivaler.

Peace and Love hade ett gemensamt backstage för alla band, sen har varje scen ett eget bs (=VIP? osäker) där man har tillgång en viss tid under dagen man spelar. Detta är väl så som det brukar se ut. Nu senast på Rock im Wald i Tyskland fanns en gemensam backstage med catering och bar, samt privata loger avsedda för dagens huvudakter.

På P&L blev vi utsparkade på kvällen av Lasse W med crew för dom skulle ha vinfest för sig själva :) i övrigt "hängde" jag med alla möjliga från Norlie & KKV till Mikael Wiehe och Plura.

Små festivaler brukar inte ha något specifikt att kalla backstage mer än kanske ett tält bredvid scenen eller liknande.

Återstår att se hur Eksjö Stadsfest är... ;)
Tackar, ja ni är det enda lyssningsbara detta år, men det brukar vara så. Har ni tur så hamnar ni på en scen som inte är rookiescenen. Det har hänt innan med bra bokningar som man får skämmas som boende i denna stad, 30 minutersgig med funktionärsband :D Större delen av publiken är där för att supa och lyssna på typ Magnus Uggla. Har ni tur så är ni på scenen vid museet eller möjligen på Vaxblekarn, halvstora scener. Var ni är befinner er så är jag där och supportar. Det kan vara värt att ni i tid styr upp lite på vilken scen ni spelar och under vilka förutsättningar. :D
Vi spelar lördag 19:20 på scen "Museigården". 1500 kap enl. hemisdan, fortfarande inte hört nåt från arr :D
Ok tack för info, då ses vi där. Museigården är nog bästa alternativet. Jag kan inte se vilka arr. har lagt där förutom er. Har du någon vettig länk, jag ser bara vilka som spelar och vilken dag. Att arr. inte hör av sig är helt naturligt, de har fullt upp att konversera med Uggla. :D
http://www.eksjostadsfest.se/Portals/2/ ... 100307-897" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack .

Ja det är nog bästa alternativ.
BAckline brukar vara svajig på flera av de mindre scenerna, beroende på tanken om minsta möjliga nämnare.
Är det en jazzfunk grupp på scenen så står det en gitarrkombo, en gitarr fyrtolva med tillhörande topp och nästan alltid en ok basstärkare. Trummor brukar vara instegsmodeller.
Men jag kan tänka mig att då Museigården har i varje fall på lördagen nästan uteslutande tyngre band, metal, stoner, förutom ett lokalt psykojazzfusion som spelar innan er så står det nog två Marshallriggar och en EBS,GK eller Ampeg basrigg och ett något bättre trumset på den scenen.
mvh

Magnus
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Scen museigården ser helt ok ut i backline och storlek
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Bild
så här ser jag ut på ett ungefär om ni vill svinga en alkoholfri eller alkoholhaltig dryck i närområdet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Mycket bra gig med Skraecködlan, fett ljud, trevliga medlemmar. Jag glömde fråga om ljudet gitarristerna hade med en Hiwatt top, och bad var den andra . Någon combo, var det även distpedaler, flangers? inblandade. Tack än en gång, stadsfestens ( enda) höjdare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar