Mick för kör i kyrka?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Mick för kör i kyrka?

Inlägg av blackparkas »

Fått i uppdrag att ta fram ett par mickar för att micka upp en kyrkokör.

De har tänkt sig 2 st mickar, jag vet, det borde varit fler.


Men om man tänker sig 2 st.
Budget runt 2-5k st.

Vad tror ni?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

Om man vill ha lite mer riktad mickning tycker jag att akg c1000s brukar fungera fint till körsång. De kan dessutom användas som solistmick om man också vill det.

Annars vet jag att det brukar användas lite mer stormembransmickar på korta stativ och bra shockmount. Vet dock inte vad de heter.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av Nick »

Hur stor kör pratar vi om?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av blackparkas »

Nick skrev:Hur stor kör pratar vi om?

Vet faktiskt inte.
Gissar på att det är väldigt olika.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev:Om man vill ha lite mer riktad mickning tycker jag att akg c1000s brukar fungera fint till körsång. De kan dessutom användas som solistmick om man också vill det.

Annars vet jag att det brukar användas lite mer stormembransmickar på korta stativ och bra shockmount. Vet dock inte vad de heter.

/MrBaloo

Tanken är nog att det INTE ska vara så särskilt riktat om man ska få upp en hel kör med 2 mickar. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:
mrbaloo skrev:Om man vill ha lite mer riktad mickning tycker jag att akg c1000s brukar fungera fint till körsång. De kan dessutom användas som solistmick om man också vill det.

Annars vet jag att det brukar användas lite mer stormembransmickar på korta stativ och bra shockmount. Vet dock inte vad de heter.

/MrBaloo

Tanken är nog att det INTE ska vara så särskilt riktat om man ska få upp en hel kör med 2 mickar. :)
C1000S är inte speciellt riktad men man måste naturligtvis rikta dem *mot* körens munnar på lite distans. Jag brukar ha använt dessa med framgång på körer upp mot 30-40 pers.

Tyvärr ser man allt för många som slänger upp såna här mickar som någon slags övervägsmick på körer. Vad jag vet brukar sångare sjunga rakt fram *mot* sin publik och inte upp i taket.

Så mickar man som jag brukar göra så funkar det.

Men det går ju att ställa upp två stormembranare. Det är ju ett annat sätt, men då kan man ju ha lite otur med läck från annat, beroende på vad som kompar kören.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av Hellish »

Håller med baloo.

Om mickarna tar in för mycket så kan det låta rätt sunkigt, speciellt om det ska sjungas i en kyrka där ljudet gärna studsar hit och dit. Så jag skulle definitivt köra på kondensatormickar. Sen är det ju tycke och smak med märke och modell.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av blackparkas »

Ja, man ser ju oftare idag i t.ex. tv-sändningar etc några feta stormembranare på lägre stativ stå framför kören helt klart.

Men vad kör de för modeller!?
Gissar att de flesta av dem de använder på TV är utanför budget. Men alternativ?

Eller ska man köra på typ C1000S alt. den där svenska vad den nu heter som jag aldrig kommer ihåg... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

Milab eller Pearl?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har en Milab DC-96C men har aldrig provat till kör.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

Ha, ha! AKG benämner ju C1000s som "The Swiss Army Knife of microphones for vocal and instrumental recording, on stage & in ENG/EFP production". http://www.akg.com/pro/p/c1000s" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev: Tyvärr ser man allt för många som slänger upp såna här mickar som någon slags övervägsmick på körer. Vad jag vet brukar sångare sjunga rakt fram *mot* sin publik och inte upp i taket.

Så mickar man som jag brukar göra så funkar det.

Men det går ju att ställa upp två stormembranare. Det är ju ett annat sätt, men då kan man ju ha lite otur med läck från annat, beroende på vad som kompar kören.
Det är så här jag menade om inte min text beskrev det så bra:

Bild

Förresten, Milab DC-96C skjuter nog över budget en aning... Även om den är sk. "first choise" för bla. körsång. Jag råkade ju vinna min fina mick (ja, jag vet. Jag är inte värdig att ha en sån fin mick, men jag är superglad för den).
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av GandhiMK2 »

4 st såna här:
http://www.ordermusic.se/#/artikel/1227 ... n=prisjakt" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man inte vill att dom ska ta upp så mycket så köper man lite motordämpning på Biltema och klipper till små skärmar att sätta bakom dom.
Inte hela världen om barnkören spinger omkull dom heller iom att dom i princip är gratis...
Jag äger 6 st varav en numer är maracas..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av mrbaloo »

Tur att det är MkII, mr MK2. ;-) :vinkar:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mick för kör i kyrka?

Inlägg av GandhiMK2 »

absolut. MkI sög hårt. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar