Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av bt »

Hej.
Jag har ett problem på min arbetsplats, en verkstad med bullrande maskiner och plåtchassi. De flesta radiokanaler är i det närmaste olyssningsbara i mina hörselskydd, det blir mest brus och man får flytta sig för att hitta ställen där mottagningen är bättre men det håller inte i längden...
Det finns en stor mast alldeles bredvid byggnaden, men nån sa att den står för nära?

Vad behövs? Jag är helt ovetandes om sånt här. Det finns "Aktiva FM-förstärkare" har jag sett, kan det hjälpa?




bas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av fieldflower »

Spotify?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av mrbaloo »

SR Play-appen?
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av bt »

Det skall tilläggas att jag inte äger en smartphone med internetabbonemang. Allt jag har är de där lurarna.



bas
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av JazzBassillen »

Bild
Bättre antenn kanske hjälper?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av Riboe »

Antenn för FM-bandet utanför (typ de två korta spröten längst upp på gamla centralantenner), d:o kanalförstärkare (skrotad centralantenn?) alt. bredbandsförstärkare, distribution/läckning av signalen inomhus. Störningar pga interferens med direktinstrålad signal borde inte vara något problem om avståndet till utomhusantennen är litet. (I kabeltv-nät ger det definitivt problem).

Edit: ang. två korta spröt. Det använd(de)s också avancerade FM-antenner vid behov (ursäkta storstadscentreringen :wink: )
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av Per »

JazzBassillen skrev:Bild
Bättre antenn kanske hjälper?
Ha ha, du är lika gammal som jag.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av fieldflower »

https://www.elgiganten.se/product/ljud- ... -2-gb-guld" onclick="window.open(this.href);return false;
Välkommen in i 2000-talet! ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av Body&Soul »

Att masten kan stå för nära är sant. Du hamnar i radioskugga helt enkelt. För att få bättre mottagning från den masten kräver att du placerar antennen inom dess täckningsområde, dvs. utom radioskuggan. Möjligen kan du hitta en antennposition som tar emot en studsad radiosignal. Radiosignaler har en förmåga att studsa vilket kan vara både bra och dåligt.

Försök hitta en annan frekvens som sänder program från samma kanal, dvs. en annan mast. Hamnar du utanför täckningsområdet där så kan antennförstärkare, bättre antenn etc. hjälpa.

Hjälper inget annat så kan du tappa ner utsändningen i datorn via nätet och göra en lokal utsändning via bluetoth eller annan närområdes utsändning, kanske via trådlös inear monitor.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av HirYoshima »

Har du ingen walkman?
Bild
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av Riboe »

Body&Soul skrev:Att masten kan stå för nära är sant. Du hamnar i radioskugga helt enkelt.
Pling! Och polletten trillade ner :)
Jag undrade nog lite vad det var för mast som omnämndes och vad den hade att göra i sammanhanget :wink:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Radiosignalsförstärkning i verkstad?

Inlägg av saft »

bt skrev:Det skall tilläggas att jag inte äger en smartphone med internetabbonemang. Allt jag har är de där lurarna.



bas

Köp en!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar