Europatrippen med famijlen är avslutad...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Är sedan i lördags natt tillbaka efter trippen med familjen ute i Europa.

Vilken grej.
2,5 vecka och 815 mil senare så är man rätt nöjd, men samtidigt MER taggad än någonsin att ut och resa igen... Gärna med bil igen...

Drog kl 02:00 från Bollnäs och körde ner till Småland där jag plockade upp resten av familjen som var där med svärfar.
Sedan körde vi nonstop i princip till Amsterdam blev det efter att ha fastnat i bilkö i Danmark i 2 timmar vilket sumpade planerna med övernattning i Hamburg...
Amsterdam. Anne Franks Hus bl.a.
Sedan söder ut med stopp i Gent för glass, käk i Dunkirk på Burger King, sedan via Calais bl.a. ner längs en magisk kust ner genom Normandie till Vierville vid Omaha Beach där vi tältade några nätter på en camping som låg precis på kullarna ovanför ena änden av Omaha Beach.
Sjukt mäktigt att gå omkring på stränderna, hann iofs bara med Omaha och Utah men var även till Arromanches och delarna av Mullberry-hamnen som ligger där, vilket väl gränsar till Gold.
Var även på Pointe du Hoc.
Var på 4 museum tror jag, Airborne-museumet i St Marie Eglise (där den där fallskärmsjägaren fastnade i kyrktornet), det som många anser är det bästa i Baeyux (vilket var väldigt bra informativt sett, men inte så jättespännande sett till vad som fanns i föremål), det i Arromanches hamn vilket var ganska kasst, men hade schyssta modeller över Mulberryhamnen och till sist, det som nästan var roligast, det liiiilla privatägda precis vid campingen som hade väldigt mycket prylar på liten yta.
Bl.a. ett par Higgins-båtar men även en motor med propeller från en Focke Wulf och en B17-motor. Bl.a..

Efter några dagar i Normandie så for vi ner till Mont St Michel, galet fränt, sedan direkt vidare till Paris.
En dags sightseeing i Paris räckte gott och väl, sedan vart det Eurodisney i två dagar.

Vidare sedan med en natt i Chamonix, dagen efter skulle vi ha åkt upp till Aguille du Midi efter tips av ghandiponken, men det var så molnigt så vi sket i det. 1800 spänn för att åka och kika på moln kändes ovärt.
Pga molnen blev det ingen väg genom alperna heller in i Italien som var nästa mål, tog tunneln under Mont Blanc, in i Italien, pizza i Turin sedan ner till Genua, bad på skitcool strand, ner till Portofino, dagen efter bad längre söderut och sedan till Pisa innan avfärd till Gardasjön.
Vid Gardasjön bodde vi helt galet på ett litet skitbilligt hotell med galen utsikt från rummet och frukostterassen...
Sedan bar det vidare till Österrike och Salzburg via Grossglockner Hochalpenpass vilket gör att man åker på skithöga vägar upp till 2500 meters höjd... helt sjukt...
I Salzburg gjorde vi Sound of Music-sightseeing innan vi åkte vidare till Berchtesgaden och Örnnästet "Kehlsteinhaus".
Efter att vi kommit ned från Kehlsteinhaus så vart det lite härdsmälta och diskussion om vad vi skulle göra.
Åka direkt hem norrut eller vad?
Slutade med att vi åkte till Prag en natt + dag innan avfärd mot Berlin för en kvälls sightseeing medelst bil runt det man behöver se, sedan sträckkörde vi hem efter 4 timmars sömn i Östberlin....

Inser såhär i efterhand att det hade varit kanske lite trevligare att stanna längre på de olika ställena, i alla fall Italien + Garda och Salzburg.
Hade inte haft nåt emot att vara kvar lite längre i Normandie heller.
Men vi gick all in för att se så mycket som möjligt under resan, och det gjorde vi.
Han till och med med en halvtimme på Lamborghinimuseumet utanför Bologna, vilket för övrigt inte direkt är värt ett besök visade det sig... skulle ha tagit Ferrarimuseumet istället, men Lamborghini är coolare bilar + att det låg på vägen upp till Gardasjön...

Största smolket var nog att vi inte drog till Venedig när vi ändå var typ 10 mil ifrån, men då var vi relativt mätta på Italien och tänkte hinna sammanstråla med frugans bror i Salzburg.


Nåja, Började i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien, Österrike, Tjeckien och sedan Tyskland igen och sedan hem..

8 länder plus Sverige således, 815 mil med 3 ungar i baksätet på 6-10-12 år med fullt slagsmål ibland.
Finns det nåt bragdguld för det?!

:D
Senast redigerad av blackparkas den tor 13 jul 2017, 01:23, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Oj vad långt det blev och jag som ändå utelämnade en hel del detaljer... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Mr Spock »

Bragdguldet är ditt. :nickar:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av mrbaloo »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Roger Hedin »

Hoppsan!
Då känns väll Bollnäs både litet och skönt så här i efterhand... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Per »

Coolt! Rundresor ska ha en fullsmockad planering. Bättre att kunna hoppa över något mindre viktigt, än att bli sittande och fundera över något vettigt att göra/titta på.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Just ja, andra smolket i bägaren var att de museum vi var till inte hade särskilt mycket tyska fordon, bara lite vapen och nån uniform.

Hade väldigt gärna sett en tysk half-track och tyvärr gjorde jag ingen research för jag trodde sådana fanns på de större museumen vi skulle till.... så var icke fallet...

Däremot har de TVÅ (!!) på Overlord-museumet som vi passerade 3 ggr men inte gick in.....
Fattar inte varför jag inte helt enkelt googlade när jag var där, men... :(

Vi var förstås till amerikanska kyrkogården vid Colville också, men även den stora tyska samt en brittisk i Bayeux.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Svensson »

Kul! Gjorde en liknande trip med husbil för ett antal år sedan, har för mig att jag landade på 850 mil så ni måste ha rullat på duktigt, bor väl 85-90 mil längre norrut än dig men jag kanske minns fel..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Jag trodde vi skulle hamna på runt 600 mil, en liten nätt felräkning på styvt 200 mil har ju ingen dött av.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av B-Å Åhs »

Medalj är du värd

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av GandhiMK2 »

Yay! Avund.
Visst är det mycket vanebildande?
Man tycker att man , efter att ha kört 800 mil , skulle vara näjd för ett tag men icke....
Nästa år så kör ni färjan mellan Trelleborg och Rostock, vaknar 06.20. Ungarna sover till 09.30 då ni käkar frukost på ngt autobahnhak, käkar lunch vid 12.30 och kl 15 , om gud och vägbyggesministeriet vill så är ni i München och kan dricka ett par kalla i solen innan ni går och lägger er för att nästa förmiddag köra söderut genom Österrike (Varför inte Großglockner igen?) och på eftermiddagen är ni i Umag i nårra Kroatien där alla kan laga mat (brukade tillhöra Italien) och adriatiska havet ligger varmt....Da sheeeit! ;-D
Sen på vägen upp så bor ni ett par nätter på Riessersee hotel i Garmisch Partenkirchen , åker upp på Tysklands enda glaciär , badar i den kristallklara sjön nedanför och vandrar runt i bergen. SHIT vad jag tammeffaan ska lobba för att vi gör det om 2 v! Återkommer i sak...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Ja!

Jag sitter och funderar dagligen om vad vi ska ta för tripp nästa gång.
Normandie skulle jag som sagt vilja till igen, sjukt mysigt och vi hann inte med alla museum jag ville se... :D

Sen funderar jag på om man skulle tagit franska kusten ner till Portugal och Spanien faktiskt.
Madrid och Barcelona.
Men den turen ska bli mindre stressig det är då ett som är säkert.

Jag gillar att iofs att se till att när man ändå gör något, så kan man lika gärna se så mycket som möjligt.
En av gångerna vi varit på Irland så tog morsan och farsan och syrran med familj det lugnt en dag, det hade blivit så mycket åkande och kollande på saker.
Bullshit sa vi och drog till Nordirland.
Londonderry och Belfast lockade och vi tog en dagstripp och var tillbaka 14 timmar senare...
Bara man har DVD i bilen så brukar det mesta lösa sig...

England/Skottland pratar vi också lite om.

Men helt klart, gav enorm mersmak även om man höll på att få psykbryt en gång i halvtimmen ibland...

Det blir nog helt klart båten nästa gång båda vägarna.
Danmark är segt, speciellt om det blir kö, och det är egentligen inte så mycket billigare med broarna...
Tror vi cashade 8-900 för att åka genom Danmark, och är man ute i någorlunda god tid med färjorna så slipper man betala 1600 spänn som vi betalade nu för enkel resa med båten utan hytt...

Det är synd att man är lite feg för öststaterna.
Ungern, Slovakien, Polen... Vetisjutton om jag vågar åka bil där... Höll på att skita på mig i Tjeckien på landsbygden...

Frugans syrras familj (vi sammanstrålade med hennes syskon och familjer i Paris bl.a.) åkte till Kroatien, verkar ju vara tokfint!

Måste ta Chamonix igen och hoppas på bättre väder...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Svensson »

Har gjort roadtrips i England, Skottland, Irland, Italien, Frankrike, USA m.m. och tycker det är ett jäkligt roligt sätt att semestra på dock har vi alltid flugit dit och tagit hyrbil Enda gångerna vi kört ända hemifrån är med husbil men då bor man ju också jäkligt långt från landets sydliga gräns. Om ett par veckor flyger vi till Nice och ska åka runt med bil där under ett par veckor.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av blackparkas »

Ja, de drygt 90 milen ner till Trelleborg alt. bron är ingen höjdare.... Och du har ju dubbelt så långt...

På gott och ont att ha egen bil.
På Irland har vi hyrt i två omgångar a en vecka, och där känns det nästan som en fördel att få en högerstyrd hyrbil...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Europatrippen med famijlen är avslutad...

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Ja, de drygt 90 milen ner till Trelleborg alt. bron är ingen höjdare.... Och du har ju dubbelt så långt...

På gott och ont att ha egen bil.
På Irland har vi hyrt i två omgångar a en vecka, och där känns det nästan som en fördel att få en högerstyrd hyrbil...
Amen
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar