Shure vinylspelarpickups?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av blackparkas »

Det kommer rätt ofta in folk och frågar efter pickuper och nålar till vinylspelare.

Shures får jag ju tag på men jag vet ju absolut ingenting om de där prylarna...


Är det någon av Shures varianter som passar till många olika spelare?
Jag är ju helt ointresserad egentligen av de här prylarna men tänkte att det kanske vore bra att ha nån inne eftersom det ändå frågas en del om det och ingen annan i stan har nåt hemma...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av saft »

Det beror på vilken arm som spelaren har. Är en djungel det där:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker ju att det finns typ 2 olika sorter... Men som sagt, jag är ju noooooob... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av Per »

Saft har helt rätt, men skulle jag lagerfört något "väldigt standard", hade jag nog tagit hem en Ortofon 2M Red (en dryg tusing) och en Ortofon OM5E (5-600). Båda är MM-pickuper med utbytbara nålar och Ortofon brukar passa en hel del tonarmar.

Ortofon brukar vara bra kvalle för pengarna. Vill man ha MC-pickuper, mera exklusiva modeller eller märken, söker man sig nog till specialbutiker.

Shure vet jag tyvärr inget om i den branschen. Jag vet inte heller vem som är grossist för Ortofon eller hur små volymer de kan tänka sig som service.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av blackparkas »

Det var väl just Shure jag tänkte skulle vara intressant pga att jag handlar från Luthman varje vecka.

Då hade man ju kunnat haft 2-3 olika modeller och typ en av varje "bara för att".

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av Per »

Jo, jag misstänkte det. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev:Det var väl just Shure jag tänkte skulle vara intressant pga att jag handlar från Luthman varje vecka.

Då hade man ju kunnat haft 2-3 olika modeller och typ en av varje "bara för att".
Min gamla Lenco L75 hade Shure M75 som jag gissar att den delade med 75% av alla gamla vinylsvarvar som fortfarande finns kvar.

Ljudnördarna med sina finare spelare har väl redan stenkoll på var de kan få tag i utbytesnålar.

jag skickade frågan vidare till den FB-grupp om gammal stereo som jag är medlem i.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av bostrowskij »

Shure är mycket bra pickuper även om de inte är lika långt fram på marknaden som de var på 70-talet. De har mest DJ-pickuper nu för tiden, men även ett par modeller för hemmabruk.
Värt att notera om du tänker börja sälja Shure:
De tillverkar inte längre utbytesnålar till de äldre klassiska pickupmodellerna som M75 , V15 m fl. Folk kommer säkert att fråga efter t ex utbytesnålar till M75, som AlbinH sa så satt de på många spelare förr och nu har många börjat plocka fram gamla skivspelare igen. Det finns dock gott om piratnålar (av varierande kvalitet) till dom modellerna, men du får troligen vända dig till nån annan än Luthman för att få tag i såna om du vill möta den efterfrågan.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av AlbinH »

Kvällens svar från gruppen. :D


Bild

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av blackparkas »

Ah, grymt!!


Antar att man då skulle kunna ta hem bara själva nålen och inte hela pickupen egentligen?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av blackparkas »

Hm... M75 verkar inte finnas längre.... :(

M44 fanns dock.

http://www.shure.com/americas/search#category_1=Phono" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Shure vinylspelarpickups?

Inlägg av bostrowskij »

De bästa nålarna till Shure M75 tillverkas nu av japanska JICO https://www.jico-stylus.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gubbstrutt 60+
Skriv svar