Vilka använder XR18 live?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Vilka använder XR18 live?

Inlägg av Mc Green »

Jag är på väg att ta steget rakt ut i 2017-talet och skaffa en digital rackmixer utan spakar.
Behringer XR18 ska enligt de som är frälsta vara en fullgod lösning för en väldigt billig penning.
Den går att styra från paddor av olika slag men även datorer, inbyggt wi-fi gör att man kan köra helt utan multikabel från mixplats alt. ställa en laptop på basriggen och ratta med musen på den.
Är det någon här på PB som kör en sån här lösning? Finns ju andra fabrikat oxå till anständiga priser, men nog känns det som att jag kommer att ha med mig en extra analog mixer ett bra tag innan jag vågar släppa sargen.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av Hellsten »

Vi gick över till Midas version av samma pryl (aningen dyrare, bättre preamps) inför sommarsäsongen efter att ha kört med Yamaha LS9 i några år. Funkat på ca 15 gig hittills i sommar utan minsta problem. Väldigt smidigt på mindre gig att den bara kan läggas på scenen som en stagebox! Vi har styrt med padda. Funkar väldigt väldigt bra för oss, då jag och gitarristen kör trådlöst och kan gå ut och både spela och mixa från foh. Rekommenderar tekniken varmt!

Vi har dock fortfarande med en analog mixer också som backup :D
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av fieldflower »

Nu har vi inte en sådan utan en Presonus 16.4.2, så vi har ju inte helt släppt snuttefilten av (till synes) analoga reglar och knappar.
Men möjligheterna från dator eller iPad/iPhone är fantastiska, och kopplar man ihop det med möjligheterna till inspelning blir det makalöst.
Hade vi köpt mixer nu tror jag vi köpt 32-kanals rack-varianten från Presonus (utan snuttefilt), för att dra nytta av den stora mängden utgångar och att även input trim är digital och lagringsbar.

Jag är inte helt uppsjungen på features i XR18, men med Presonusen börjar vi oftast på förra gigets inställningar (vilket sparas som en scene), och kör en rumsanalys med mätmikrofon (där mjukvaran är inbyggd i mixern), och ställer Master EQ så att rumsanalysen är hyfsat flat. Räddade ett gig där stället envisades på att vi skulle köra med deras högtalare, vilket visade sig vara en sub under ett piano och småhögtalare upphängda runt hela dansgolvet (som för all del var litet då det var en liten båt). Med rumsanalysen som snabb justering fick vi till ett krispigt och snyggt ljud på nolltid.
Sedan är soundcheck en ren dröm. Om man spelar in allt (utom kanske trummisen) efter att man är nöjd med scenljudet, sätter en snutt av det inspelade på loop (och trummisen får spela till för att fånga det akustiska ljudet), och resten av bandet går ut på golvet med en iPad och mixar hela skiten tillsammans. "Nja, munspelet ska nog upp liiite till, jag fixar det", eller "Sången låter lite nasal, sådär nu är det grejat", etc, etc, och sedan sparar man alla inställningar ifall nån servitris vill hjälpa till (jodå, har hänt) och kanske låser reglarna med password.
Och under giget kan varje bandmedlem ta sin iPhone och öppna mixer-appen och justera sin monitor från spelplats.
Och så kan man såklart spela in hela gigen på separerade kanaler, som faktiskt låter riktigt bra och tillåter att fixas till hur mycket man vill.

Det känns bra att ha fysiska reglar, men om man kan dedikera en dator att stå som snuttefilt med mixerkontrollerna uppe tror jag vägen är ganska kort till att vänja sig av med fysiska kontroller.
På vår Presonus är det klart mycket enklare att justera kompressor, EQ, etc via dator än på reglarna. Att man går till reglarna för volym är mest av gammal vana.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av mrbaloo »

Jo, jag har kört XR18 live några gånger. Gillar den nog bättre än Mackie-varianten med surfplattehållare. Men tyvärr var Android appen lite sämre än motsvarande till IOS. Det kanske är bättre numera?

Körde då själva mixningen från plattan och lade upp effekter (ex tap tempo på delay) och eq på en dators bildskärm. På så vis kunde jag få överblick av inställningar samtidigt som jag mixade. Det gick väl inte att göra på Mackie DL1608?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av bjelkeman »

Trevlig liten review här: http://www.soundonsound.com/reviews/behringer-xr18" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av Mc Green »

Idag kom den till boet. Kopplade upp den mot både PC och padda. Allt funkar som det ska, även om den fryser några sekunder ibland. Enligt belackarna är det den inbyggda routern som spökar. Ska köra ett litet gig i helgen och då kanske man tar med en extern router.
Har provkört och gjort en setup ifrån en tidigare inspelning så soundcheck borde gå på några minuter om allt annat funkar som det ska.
Ruggigt smidigt iallafall så långt jag sett hittills.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av saft »

Kör Behringer X32 Rack. Funkar toppen
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Vilka använder XR18 live?

Inlägg av mågis »

Kultur och Musikföreningen Hillstreet i Lindesberg har kört den i sin livelokal i över 1,5 år och så vitt jag vet har det inte vara just några problem alls.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Skriv svar