relä som stänger av.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej på er.
Detta rör inte basvärlden men ljudvärlden.
Jag letar efter ett relä som kan stänga av spänning efter ca 10 sekunder.

Jag använder mig av ca 6 volt.

Jag behöver kunna stänga av ett annat mekaniskt relä som är påslaget med detta nya relä.
Jag är rädd för att det efter en tid annars pajar om det inte får slå ifrån.


Det mekaniska reläet har bara en uppgift att simulera en knapptryckning för att starta en mp3 fil på en mikrodator, sedan efter det så kan det mekaniska reläet slå ifrån, det är vad jag behöver det nya reläet till.

Det är kanske inte den enklaste vägen att bygga på med olika reläer, jag hade möjligen kunnat lösa detta med mikrodator och någon programmering, men det är till en skulptur som drivs med solceller och jag gillar när det finns analoga rörelser och funktioner ihop med digitala, gärna i krångliga konstruktioner.
Så blir inte irriterade över att det finns enkla lösningar med t.ex. en arduino. Jag använder för övrigt en arduino till uppspelningen.
Så har ni några förslag på relä som klarar att utföra denna uppgift att slå ifrån 1 gång per strömpåslag från 0 till 6 volt efter ca 10 sekunder så skriv i tråden. Jag är värdelös på elektroniklära (men inte på att löda) så har det i betänkande när ni skriver. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: relä som stänger av.

Inlägg av AlbinH »

Typ samma relä som stänger av innerbelysningen i bilen?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

AlbinH skrev:Typ samma relä som stänger av innerbelysningen i bilen?
wow tack för den ingången, nu vet jag var jag ska leta efter.
Det borde heta något i stil med dimmer relä eller liknande.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag tror det är löst AlbinH jag hittade ett relä till bilkupé som borde fungera. Tack för hjälpen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Danne »

Frågan är bara om det klarar sig med 6 volt istället för 12 volt?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja vi får se, fungerar det inte så är jag ändå på rätt väg och kan kanske hitta komponenter i så fall som klarar 6 volt. Det får i så fall bli en djupdykning på Aliexpress.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: relä som stänger av.

Inlägg av AlbinH »

Eagle Hazze skrev:Jag tror det är löst AlbinH jag hittade ett relä till bilkupé som borde fungera. Tack för hjälpen.
:D
Hoppas att du får det att funka med Volten! :idea:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

AlbinH skrev:
Eagle Hazze skrev:Jag tror det är löst AlbinH jag hittade ett relä till bilkupé som borde fungera. Tack för hjälpen.
:D
Hoppas att du får det att funka med Volten! :idea:
Jag får reläet om några dagar som jag hittade hos en grekisk tillverkare på en engelsk firma som verkade lovande. jag beställde det, så får vi se. Jag återkommer till tråden. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Danne »

Hittade ett exempel på ett som borde fungera här:http://timers.shop/Multi-Functional-5V- ... _p_12.html
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Danne skrev:Hittade ett exempel på ett som borde fungera här:http://timers.shop/Multi-Functional-5V- ... _p_12.html
Tack Danne jag ska kolla närmare på den.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:
Danne skrev:Hittade ett exempel på ett som borde fungera här:http://timers.shop/Multi-Functional-5V- ... _p_12.html
Tack Danne jag ska kolla närmare på den.
Beställde ett, det ska bli spännande.
De har även bra pedagogiska instruktionsfilmer om olika användningsområden på detta relä.

Återkopplar
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Danne »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Handelsbanken ringde och undrade vad jag höll på med angående mitt köp av relä. de tyckte att ordern såg märklig ut.
Vi utvecklade inte det antagandet, och Amazon som jag beställde genom har jag aldrig haft problem med.
Jag vet inte om USA har några restriktioner för viss elektronik :D
Hursomhelst så dyker väl relät upp om en vecka.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Danne »

Intressant. Amazon är ju välkänt och Handelsbanken borde väl inte ha några problem såvida de inte tror att du tänker använda tidereläet till explosiva saker.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Danne skrev:Intressant. Amazon är ju välkänt och Handelsbanken borde väl inte ha några problem såvida de inte tror att du tänker använda tidereläet till explosiva saker.
Ja typ självavstängande explosiva robotar :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Har löst problemet med en switch, jag satte dit en fågelpinne på skulpturen så fåglar ekorrar och andra varelser som kan sitta på en pinne startar applikationen. Pinnen tyngs ner av varelsen och då sluter en krets som startar ljudfilen. Den blev en viktkänslig pinne som även reagerar på de minsta fåglarna. Så nu sköter naturen själv om skulpturen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag löste då också problemet att stänga av ljudfilen då den stänger sv sig själv då filen är slut efter ett par timmar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Testade skulpturen utomhus idag och allt fungerar som det ska.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av mrbaloo »

Ingen bild/film, ingen skulptur. ;-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

:D :D
mrbaloo skrev:Ingen bild/film, ingen skulptur. ;-)
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

Här har du bild/video bevis, jag tog en sekvens i trädgården igår när solen var stark nog att starta skulpturen.
Metalldelen nederst är en moddad solcellslampa som lyser upp skulpturen nattetid.
Det man hör är röstsyntes som diskuterar texter från naturfilosoferna (pre-aristotelses)
Filmen ligger på BOX och brukar inte gå att spela upp på plats sas. Så man måste ladda hem filen.
Jag kunde underlättat genom att lägga film på t.ex. youtube men skulpturerna är inte offentliga än. Man har avtal med konstgallerier om typ företagshemligheter kan man kalla det för och de vill gärna inte att allt läcker ut innan utställningar. Det vill inte jag heller. Det är inte direkt dödsstraff på avvikelser och på pratabas tycker jag inte att det är någon större fara då vi inte lägger ut våra liv och allt vi kommer över varannan minut. :D :D




https://app.box.com/s/sdlym7wuthxqk7h5irxw34kyukp9p1zm" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:Här har du bild/video bevis, jag tog en sekvens i trädgården igår när solen var stark nog att starta skulpturen.
Metalldelen nederst är en moddad solcellslampa som lyser upp skulpturen nattetid.
Det man hör är röstsyntes som diskuterar texter från naturfilosoferna (pre-aristotelses)
Filmen ligger på BOX och brukar inte gå att spela upp på plats sas. Så man måste ladda hem filen.
Jag kunde underlättat genom att lägga film på t.ex. youtube men skulpturerna är inte offentliga än. Man har avtal med konstgallerier om typ företagshemligheter kan man kalla det för och de vill gärna inte att allt läcker ut innan utställningar. Det vill inte jag heller. Det är inte direkt dödsstraff på avvikelser och på pratabas tycker jag inte att det är någon större fara då vi inte lägger ut våra liv och allt vi kommer över varannan minut. :D :D




https://app.box.com/s/sdlym7wuthxqk7h5irxw34kyukp9p1zm" onclick="window.open(this.href);return false;
Najs! Då kan man lägga detta bevis till handlingarna. :-)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: relä som stänger av.

Inlägg av HirYoshima »

Vilken rolig idé och bra genomförande.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Danne »

Häftigt!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: relä som stänger av.

Inlägg av Eagle Hazze »

:D Tack jag arbetar även med ljusskyltar som drivs av vattenkraft och videofilmer som drivs av vedeldning men där finns inga bildbevis än. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar