Biltips?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Biltips?

Inlägg av HirYoshima »

Janne skrev:Jo, fast det är ju lilla logan-modellen som testats, inte pickupen. Fast vår v70 är säkert säkrare så det känns bra att frugan har den. Jag har redan sett det mesta ;)
Pickisen verkar inte testats.. men storkombi-Loganen fick inte bättre betyg: https://www.euroncap.com/en/results/dac ... n-mcv/7865" onclick="window.open(this.href);return false;
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

Jag är övertygad om att pickupen skulle få toppbetyg ;)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Biltips?

Inlägg av Roger Hedin »

Basmagnus skrev:
Roger Hedin skrev:Jag köpte mig en begagnad Santa Fe i våras, en 2010, diesel. Manuell, naturligtvis; automat är för nollåttor. Trevlig basistbil! Bra pris också; betalade med Swish. :mrgreen:
Bild
Inte min, men en sån här...
Ajajaj, hade en sån men rekommenderar att sälja den!
Min var en -07 diesel som fungerade klockrent fram till för typ 2 år sen. Sen kom en hel rad med problem. Kostade en massa pengar att reparera och felsöka, sen rasade den helt i somras. Vevaxeln. 10 år ung och 22' mil.
Skrota eller köp ny motor typ.
Spelade med en kollega igår som också hade en diesel Santa som fungerat klockrent tills den var ungefär 8 år.
Men jag saknar min när den mådde bra, väldigt bra lastutrymme och skön bil.
Men fruktansvärt dyr i drift mot slutet. Bara skatten på 7500/år var halvkul, sen alla reparationer....
Det är första gången jag hör nåt sånt. Jag har snarare hört tvärtom. Min hade gått 10800 mil när jag köpte den, jag har väl rullat tusen, kanske. Den sämsta bil jag nånsin haft var en fabriksny Voyager jag köpte 1994. Den började rosta genom lacken efter två månader, två olika oljeläckage samtidigt m.m. Det finns ju lite olika "generationer" av bilar med sina olika egenheter, styrkor och svagheter. Jag ser alltid till att göra service med goda intervaller; kompisens son har en bra bilverkstad. Han gör det han ska och har järnkoll. Men - som med allt annat - den som lever får se...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Biltips?

Inlägg av gthyni »

Voyager måste vara den sämsta bilen någonsin.
bilbältena falerade och hålla på strypa flera barn och
extra barnsätet längst bak kunde ramla ut på motorvägen om den rappliga bakluckan gick upp.
Att delar ramlade av Chrysler/Dodge/Jeep var ett mindre problem i sammanhanget.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar