Biltips?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Biltips?

Inlägg av Janne »

Fått alldeles utmärkt hjälp av forat tidigare vid bilinköp så skickar ut en fråga om hjälp igen. Själv har jag en Dacia vilket väl säger något om hur intresserad och kunnig jag är när det gäller bilar..

Ska köpa ny bil till frugan. Ny eller lättare begagnad. Gärna mindre modell men ändå hyfsat säker. Pga av sjukdom så är bekvämligheter som eluppvärmd ratt, värmare, lite högre insteg mm prioriterat. Finns det bensinare med samma typ av värmare som diesel? (Hon har en diesel v70 nu). Kommer pendla 36 km enkel väg dagligen.

Alla tips tas tacksamt emot.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Biltips?

Inlägg av fieldflower »

Jag vill vara först med att säga det: FOOOOORRRRDDDDDD!!!!!

Sådär, nu räcker det med att Parkas berättar varför.

Själv är jag nöjd med min Golf Plus.
Smarta stolar så man får in hyfsat med grejer om man fäller, och som önskat lite högre insteg.
Medlem i PB50+
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

Golf var verkligen inte med på tankebanan får erkännas, kollar upp. Tack för tips. Ford har jag ägt en Mondeo som verkligen var en mardröm men de är väl ensamma med den skitsmarta funktionen eluppvärmd framruta så får nog kolla in dom också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

Var det en mitten av 90-talet Mondeo?


Folk åker Skoda idag trots att de sög koballe fram till för typ 10 år sedan.
Numer är det ju riktigt bra bilar.
INGEN kommer undan med att göra dåliga bilar idag förutom fransmännen och italienarna.
Och det är ingen förutom fransmännen och italienarna som köper deras bilar...

Värme i ratten är ju inte direkt något vanligt förekommande fenomen.

Fords värme i framrutan är ju HELT outstanding.
Det finns andra fabrikat som kör det också, men det är inte många och det är väl i många fall ganska saftigt utrustade bilar som har det.
Ford har det som standard på Focus och uppåt vill jag minnas.

Högt insteg.
Vi har en S-Max som vi är väldigt nöjda med. Kört ungefär 8000 mil med den och det enda vi bytt är bromsklossar.
Har haft den sedan 9200 mil så den var inte ny när vi köpte den och jag är rätt impad över att den trots 17000 mil på mätaren dels inte har haft några dyra haverier och dels känns som en ny bil, även om den inte ser ut som en ny bil längre eftersom vi har 3 barn och inte är världens bästa på att hålla efter bilarna..
Snygg och trevlig för den typen av bil.
C-Max och B-Max är ju mindre varianter men fortfarande så man sitter relativt högt i dem.

Kollar man Ford så är Titanium och över utrustningsnivån man ska kolla efter.
Låter ju som att ni är ute efter en relativt ny bil och Ford med titaniumpaket efter 2011 brukar oftast innebära i princip allt man behöver inklusive Bluetooth för streaming.

Kuga är ju ett tips annars!
Men köp en med 4WD, de flesta SUV:ar med 2WD är inte alls särskilt kul att sälja och andrahandsvärdet är betydligt lägre..
Det gäller ju alla fabrikat. Inte bara Ford.


Touran är ju en liten smidig sak med bra lastmöjligheter om man fäller sätena, och man sitter lite högre utan att bilen blir stor.
Fula som stryk dock.

Vad heter den där fula lilla Subarun som ser ut som en halvsuv?
Verkar vettig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

Tackar Parkas, ska kolla på dina tips. Var en 90-talare jag hade ja.
Det märke som gett mig flest gråa hår är opel, ägt 4 stycken. Ändå verkar det lite intressant då dom verkar satsa hårt på ergonomi. Bl a rattvärme. Nån som har erfarenhet eller kunskap om nyare opel?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Biltips?

Inlägg av mrbaloo »

Janne skrev:Tackar Parkas, ska kolla på dina tips. Var en 90-talare jag hade ja.
Det märke som gett mig flest gråa hår är opel, ägt 4 stycken. Ändå verkar det lite intressant då dom verkar satsa hårt på ergonomi. Bl a rattvärme. Nån som har erfarenhet eller kunskap om nyare opel?
De nya Astra combi är mycket mycket fina bilar. Mina föräldrar har haft tre nya Astra på rad nu på ca 10 år. Alla har varit fina bilar och de har blivit mycket tuffare med åren. Bra bilar helt enkelt! Den senaste som köptes alldeles i vintras är superfin tycker jag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

De har ju höjd kvalitetskänslan rejält i alla fall i bilarna Opel.
Dock så tycker jag mig ha hört att de fortfarande har lite bekymmer med bilarna... :(

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltips?

Inlägg av Svensson »

Åker VW jag också. Har aldrig gillat det märket men har via arbetet tagit ut en Passat Alltrack vilken är den andra i ordningen. Jag måste säga att jag är helnöjd med dessa bilar, komfortabla, lite högre markfrigång och bra utrustade i förhållande till pris. Sedan tycker jag att de är rätt snygga också.. :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Biltips?

Inlägg av anthax »

Nya Suzuki Ignis. Är sjukt nöjd med min som jag hämtade ut februari.
Lite högre insteg, liten och smidig, fyrkrafs, går riktigt billigt. 0,42-0,45 ligger min förbrukning per tank. 426:- skatt.
Senast redigerad av anthax den mån 13 nov 2017, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Åker VW jag också. Har aldrig gillat det märket men har via arbetet tagit ut en Passat Alltrack vilken är den andra i ordningen. Jag måste säga att jag är helnöjd med dessa bilar, komfortabla, lite högre markfrigång och bra utrustade i förhållande till pris. Sedan tycker jag att de är rätt snygga också.. :)

Passaten lär dock inte vara nåt för de som vill ha lite högre att sitta i...
Själv tar jag mig knappt in i en ny Passat ens på passagerarsidan...!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltips?

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:Åker VW jag också. Har aldrig gillat det märket men har via arbetet tagit ut en Passat Alltrack vilken är den andra i ordningen. Jag måste säga att jag är helnöjd med dessa bilar, komfortabla, lite högre markfrigång och bra utrustade i förhållande till pris. Sedan tycker jag att de är rätt snygga också.. :)

Passaten lär dock inte vara nåt för de som vill ha lite högre att sitta i...
Själv tar jag mig knappt in i en ny Passat ens på passagerarsidan...!!
Alltracken är lite högre än vanliga Passaten.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

JO. Men det är inte bara det.
Jag måste böja nacken så den knäcks för att kunna komma in med huvudet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Biltips?

Inlägg av BBQV »

Du får åka cab Parkas!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

Eller Ford då.

Kommer i och ur en Focus lättare än en Passat. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Biltips?

Inlägg av gthyni »

Högt insteg är för pansjisar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

gthyni skrev:Högt insteg är för pansjisar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst. Eller för dom med kroniska sjukdomar som sakta men obevekligt bryter ned kroppsförmågan.

Tack för alla tips. Inser att det är omöjligt att få alla önskningar på bil vi har uppfyllda, i varje fall i vår budget. De viktigaste delarna är ändå att det är en automat och att den har värmare med tidsfunktion. En del av sjukdomen som frugan har är att det kan vara livsfarligt att bli nedkyld. Nu har hon en v70 diesel där man kan sätta värmen med timer. Lutar åt att det antingen blir en sprillans opel corsa där vi väljer till bensinvärmare. Eller en begagnad mindre volvo, c30 eller s40. Några erfarenheter av de tre bilarna tro?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltips?

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:JO. Men det är inte bara det.
Jag måste böja nacken så den knäcks för att kunna komma in med huvudet...
Gubbe.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Biltips?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte mig en begagnad Santa Fe i våras, en 2010, diesel. Manuell, naturligtvis; automat är för nollåttor. Trevlig basistbil! Bra pris också; betalade med Swish. :mrgreen:
Bild
Inte min, men en sån här...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Biltips?

Inlägg av Basmagnus »

Roger Hedin skrev:Jag köpte mig en begagnad Santa Fe i våras, en 2010, diesel. Manuell, naturligtvis; automat är för nollåttor. Trevlig basistbil! Bra pris också; betalade med Swish. :mrgreen:
Bild
Inte min, men en sån här...
Ajajaj, hade en sån men rekommenderar att sälja den!
Min var en -07 diesel som fungerade klockrent fram till för typ 2 år sen. Sen kom en hel rad med problem. Kostade en massa pengar att reparera och felsöka, sen rasade den helt i somras. Vevaxeln. 10 år ung och 22' mil.
Skrota eller köp ny motor typ.
Spelade med en kollega igår som också hade en diesel Santa som fungerat klockrent tills den var ungefär 8 år.
Men jag saknar min när den mådde bra, väldigt bra lastutrymme och skön bil.
Men fruktansvärt dyr i drift mot slutet. Bara skatten på 7500/år var halvkul, sen alla reparationer....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltips?

Inlägg av blackparkas »

Det är just sånt där som man är skraj för när det gäller Hyundai och Kia...
Visst. De rullar säkert finfint när de är nya eller upp till 10-15000 mil då det kommer grejer på ALLA bilar...
På de mer vanliga fabrikaten handlar det om bromsok, drivknutar osv, men det man är skraj för är ju just de där koreanska bilarna när det börjar bli lite mil på mätarna... och VAD det faktiskt är som börjar gå sönder..

Jag har alltid varit skeptisk, och med visst fog skulle jag vilja säga... Uppenbarligen... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

Haha, tack för tipset Roger. Kanske kan köpa din ;)
Vi har funderat runt ett varv och bestämt oss för att strunta i att byta. Frugans Volvo gick prickfritt genom besiktningen och har ju dieselvärmare mm så den får rulla ett tag till. Är ju ganska nyligen inkörd med sina 46000 mil också. Tackar ändå för tips, blir väl ett byte om ett år. Fram tills dess fortsätter jag att köra dacia också btw. Bra för karaktären.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Biltips?

Inlägg av HirYoshima »

Janne skrev:Haha, tack för tipset Roger. Kanske kan köpa din ;)
Vi har funderat runt ett varv och bestämt oss för att strunta i att byta. Frugans Volvo gick prickfritt genom besiktningen och har ju dieselvärmare mm så den får rulla ett tag till. Är ju ganska nyligen inkörd med sina 46000 mil också. Tackar ändå för tips, blir väl ett byte om ett år. Fram tills dess fortsätter jag att köra dacia också btw. Bra för karaktären.
Det låter ekonomiskt.. och Dacia är väl bra, så länge man inte hamnar i en olycka.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

HirYoshima skrev:
Janne skrev:Haha, tack för tipset Roger. Kanske kan köpa din ;)
Vi har funderat runt ett varv och bestämt oss för att strunta i att byta. Frugans Volvo gick prickfritt genom besiktningen och har ju dieselvärmare mm så den får rulla ett tag till. Är ju ganska nyligen inkörd med sina 46000 mil också. Tackar ändå för tips, blir väl ett byte om ett år. Fram tills dess fortsätter jag att köra dacia också btw. Bra för karaktären.
Det låter ekonomiskt.. och Dacia är väl bra, så länge man inte hamnar i en olycka.
Olyckor är inge bra. Är Dacia så mycket mindre säker än andra tror du? Eller vet du tom? Har en Dacia Logan, det är ju samma bil som en gammal renault-skåp. Typ exakt samma fast byggd i Rumänien då. Dom köper tydligen hela produktionslinjer från nedlagda modeller och tillverkar under sitt namn.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Biltips?

Inlägg av HirYoshima »

Janne skrev:
HirYoshima skrev:
Janne skrev:Haha, tack för tipset Roger. Kanske kan köpa din ;)
Vi har funderat runt ett varv och bestämt oss för att strunta i att byta. Frugans Volvo gick prickfritt genom besiktningen och har ju dieselvärmare mm så den får rulla ett tag till. Är ju ganska nyligen inkörd med sina 46000 mil också. Tackar ändå för tips, blir väl ett byte om ett år. Fram tills dess fortsätter jag att köra dacia också btw. Bra för karaktären.
Det låter ekonomiskt.. och Dacia är väl bra, så länge man inte hamnar i en olycka.
Olyckor är inge bra. Är Dacia så mycket mindre säker än andra tror du? Eller vet du tom? Har en Dacia Logan, det är ju samma bil som en gammal renault-skåp. Typ exakt samma fast byggd i Rumänien då. Dom köper tydligen hela produktionslinjer från nedlagda modeller och tillverkar under sitt namn.
Det är väl typ enda bilen som inte får 5 stjärnor i Euro NCAP...
https://www.euroncap.com/en/results/dacia/logan/15662" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är V70 som jämförelse: https://www.euroncap.com/en/results/volvo/v70/15744" onclick="window.open(this.href);return false;

Fast Volvo vet vi ju alltid värnat om säkerhet.

Suzuki Ignis: https://www.euroncap.com/en/results/suzuki/ignis/25560" onclick="window.open(this.href);return false;

Ford Kuga: https://www.euroncap.com/en/results/ford/kuga/10924" onclick="window.open(this.href);return false;

För att nämna några som diskuterats...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Biltips?

Inlägg av Janne »

Jo, fast det är ju lilla logan-modellen som testats, inte pickupen. Fast vår v70 är säkert säkrare så det känns bra att frugan har den. Jag har redan sett det mesta ;)
Skriv svar