MIDI-novis

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

MIDI-novis

Inlägg av fieldflower »

Hej Bullen!

MIDI och jag är bekanta men inte riktiga kompisar.
Jag undrar om man kan ha flera MIDI-pryttlar igång samtidigt för att styra samma mjukvarusynth i DAW:en?
T.ex. spela på tangenterna på en keyboard för att spela, och styra oscillatorer och annat kul i realtid med en annan MIDI-keyboard med programmerbara rattar?
Spela-keyboarden är kopplad med Din-MIDI till ljudkortet. Skruva-keyboarden skulle väl vara nån USB-historia som kopplas direkt till datorn.

I mitt fall spelar jag helst på Nord-tangenterna, men där finns inga programmerbara kontroller.
Så isf lägga till nåt sånt här för kontrollaspekten:
Bild

Snälla Bullen, säg att det går och är enkelt att göra, så MIDI och jag kan komma till "second base" tillsammans!

Det är som vanligt pojken i filmen som skrivit brevet, men inte vågar stå för det...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: MIDI-novis

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: MIDI-novis

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du får problem så kan du köpa min "studio 4" som har 8 separata midisystem med 16 kanaler i varje...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-novis

Inlägg av fieldflower »

Kalajs!
Då hamnar en dylik pjäs på inköpslistan.
Så snart jag kommit på vart sjutton jag kan ställa den i keyboardhörnet...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: MIDI-novis

Inlägg av Per »

Häng den i taket! :tummenupp:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MIDI-novis

Inlägg av fieldflower »

Inte ergonomiskt försvarbart...
Medlem i PB50+
Skriv svar