Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Hej på er,

Har en fråga kring hifi hemma.

Målet är att hitta ett ok ljud med spotify i hemmastereon.

Jag har idag ett par golvhögtalare Audio Pro Black Diamond V.2 och en "billig" Yamaha bioreciver (denna har digital ingång).

Högtalarna tycker jag låter ok , har provat några förstärkare i denna. Förstärkaren låter däremot rätt pappigt..

Har ni tips på hur jag kostnadseffektivt skall lösa en spotifylyssning i stereon?

Min spontana ide är en cromecast audio samt en ny (beggad) förstärkare, typ NAD?
Eller skall man satsa på en digital förstärkare med mottagare i?

Vad säger expertisen här?

Gällande musik som skall spelas så är det allt utom hårdrock och tecno typ =)

Ciao!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av gthyni »

Jag har en sån här
Yamaha WXC-50
https://www.larsbengtsson.se/produkter/ ... aha-wxc-50" onclick="window.open(this.href);return false;

finns en utan förstärkeri också om du har en annan stärkare
https://www.larsbengtsson.se/produkter/ ... ha-wxad-10" onclick="window.open(this.href);return false;

Andra tillverkare har motsvarande, men se till att det finns "Spotify Connect" som fortsätter att spela ett album eller playlist även om telefonägaren går till kiosken.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag lyysnar på spotify med Chromecast audio kopplad via mackie mixer till att par M1 Active Mk2 .

I planerna ingår rumskorrigering mha MiniDSP
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Rut66 »

Jag har löst det via en Apple-TV, 3:rd gen, med utgång för optiskt ljud, SPDIF (toslink). 3:rd gen finns inte att köpa ny längre, men de brukar gå för mellan 500-800 kr på Blocket. För att omvandla digitalt format till analogt behöver du en D/A-omvandlare, om du inte väljer att gå direkt in i din din "pappiga" befintliga receiver. Dylika finns från några hundralappar upp till fantasibelopp. Själv köpte jag denna på Kjell & Co häromveckan:https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... fline=True
Då var det halva priset...
Även Hifi-klubben har några varianter som inte tömmer plånboken helt.
Från D/A-omvandlaren kopplar du in dig på en vanlig förstärkare som också brukar gå att hitta helt OK begagnade för runt 1000-lappen.
OBS! Detta förutsätter att du har trådlöst nätverk hemma och använder iPhone.
Om android borde Chromecast Audio vara ett bättre alternativ. Den har analog 3.5mm utgång.
Det finns ytterligare alternativ med Bluetoothhögtalare/enheter, Airplay, Sonos mm, men målsättningen var väl att hitta en enkel/billig/smidig lösning och använda det som går av vad du redan har och som låter bra?!

Ett problem i sammanhanget kan vara "drop-outs", att det blir irriterande uppehåll i avspelningen. Jag har inte märkt några sådana tendenser med Apple-TV:n, däremot med Apples Airport Express som jag använde tidigare. Hur Chromecasten är map drop-outs har jag ingen erfarenhet av.
Lycka till.

Edit: Yamahan som gthyni tipsade om ovan verkar ju lovande. (Såg inte det inlägget innan jag svarade)
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Hur är skillnad i ljudkvalitet mellan cromecast och exvis den yamaha som gthyni visar?

Svårt att provlyssna och jämföra?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av B-Å Åhs »

Mindre skillnad i ljudkvalite än vad rummet bidrar med ... , provlyssna med bra lurar om du vill bilda dig en uppfattning .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av gthyni »

Stora skillnaden är väl Spotify Connect, då streamas musiken direkt till mottagande burk och appen i luren agerar bara remotecontrol, annars streamas allt via telefonen

Tror inte Chromecast har det, däremot burkar från Sonus, Yamaha m fl
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av eeakga »

Kan tipsa om att Elgiganten har riktigt bra pris på en hemmabioreceiver från Sony just nu, STR-DN1080 för 4444 kr, gäller till och med imorgon 19/8. Den har Spotify connect inbyggt och låter väldigt mycket bättre än vad ordinariepriset på nästan 7000 kr indikerar. Och med reapriset är det löjligt mycket ljud för pengarna.
Sedan kan det ju vara helt onödigt om du inte är intresserad av några fler av funktionerna än att bara spela Spotify, då finns det nog bättre lösningar.
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Tack för tips om recivier - räcker med 2-kanalsystem
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av GandhiMK2 »

B-Å Åhs skrev:Mindre skillnad i ljudkvalite än vad rummet bidrar med ... , provlyssna med bra lurar om du vill bilda dig en uppfattning .
Veeeeeeeeerkligen!!!
Har du dämpat upp så att inga frekvenser är tokförstärkta eller har du ett vanligt fyrkantigt rum ,sitter du strategiskt placerad mitt mellan högtalarna på 1 meters avstånd eller du ska eg mest lyssna medans du står och diskar?
Om man har microöronen på så hör man ju skillnader när man A/B-testar som kanske inte är märkbara i en "vanlig lyssnarsituation"...
Min vardagsrumsstereo består av en Harman Kardon onyx.. funkar magiskt bra till alla vardagssituaioner...
Men visst... ska jag riktigt njuta av en inspelnings soniska kvalitet så har jag ju möjligheten att sätta mej i mitt mixrum som är ritat av en av de 2 top noch studioakustiker vi har i landet så ...visst... jag kanske ska hålla KÄFT! ;-)
Men återigen, man måste fan testa i sitt rum flr att veta hur det låter.
En svindyr högtalare kan låta CRAP i ett rum men KANON i ett annat.. surt men sant.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Hej igen,

Uppdatering!

Har nu köpt en ny digital förstärkare NAD D3020 https://www.hifiklubben.se/stereo/forst ... rstarkare/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har testat som hastigast med blåtandskoppling till spotify - låter bra, men tror det kan låta bättre!

Funderar på att hitta något prisvärt streamingalternativ i prisklassen max 1000kr

De alternativ jag ser:
- Cromecast Audio för ca 350kr
- Argon Stream 2M 1000kr https://www.hifiklubben.se/streaming/fl ... kstreamer/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ?? Finns fler bra alternativ?

Tips önskas!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Förstärkaren har digitala ingångar!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av gthyni »

Kör med Yamahas system musicast,
de har en puck för att koppla till befintlig förstärkare för en måttlig peng
https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av magnus_s »

Jag handlade en liten blåtandsmottagare med skyhög streamingupplösning som blåtandas till med en enhet med uppskruvade spotifyinställningar.
https://www.amazon.com/EarStudio-ES100- ... B078H4YD2L" onclick="window.open(this.href);return false;

Förstärkaren är en marantz 2230 byggd på tidigt 70-tal och högtalarna är ett par Canton Karat s8.


Det är inte riktigt spotify connect men jag kan ju para en pryl med det till blåtandsgrunkan och sen gå till kiosken.

Bild
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hififråga hur lösa semibra lyssning hemma?

Inlägg av Busta B »

Snygg förstärkare magnus!

Då min förstärkare har inbyggd DAC, så behöver inte streamingmodulen ha det. Tack för tips!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Skriv svar