Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

Det jag egentligen vill ha sagt när det visar sig att du har pervers matning in är att förutsatt att JFB har fungerat en längre tid innan, bör det vara så att du har ett fel antingen i apparat, eller i installationen i huset och då skall du inte behöva rådda om i själva centralen utan "bara" hitta felet ute i huset.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Grejen är att det har strulat en massa förut… TILL OCH FRÅN…. Helt utan att jag fattat varför…
Som nu, ingen är i huset, det enda som kan slå på och av var, fram tills igår, ett kylskåp….. jag tog bort kylskåpet… reset… 4 h senare går jordfelsbrytarhelvetet… måste ha fått spelet av alla katter som mina kameror fångar…;-)


Om en lampknapp är av, kan en skada på en kabel EFTER knappen ha ngn inverkan då? Strömmen är alltså inte påslagen…
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Body&Soul »

GandhiMK2 skrev: tor 16 nov 2023, 09:01 Mitt hus ligger i obygden och nä… det är inte 220…:-/ Hela området är 110 v. 😫
Det är helt dumt i huvudet, som så mycket annat som har med regler och lagar att göra i Andalusien.
Ända tills i början av 70-talet fanns 127V likström i eluttagen på vissa håll i Sverige. Då försvann de sista likströmsnäten på Östermalm i Stockholm, i Annedal och gamla Landala i Göteborg. I några delar av Varberg fanns likström kvar i vissa fastigheter ytterligare minst ett årtionde.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

50 år efter att Sverige övergav sina efterblivna system såhar Andalusien sina kvar. Kanon.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

GandhiMK2 skrev: tor 16 nov 2023, 14:51 Om en lampknapp är av, kan en skada på en kabel EFTER knappen ha ngn inverkan då? Strömmen är alltså inte påslagen…
Beror på vad kabeln innehåller. Om kabeln som knappen är ansluten till enbart har fas och tändtråd i sig kan just den kabeln inte inverka. Däremot i förlängningen måste ju lampan vara hopkopplad i en dosa isf så den får nollan och ev jorden till sig. För en nolla (om den ingår i kabeln), eller i ditt fall den andra fasen som agerar nolla kan leda över till jord (om den ingår i kabeln) och det utlöser jordfelsbrytaren eftersom alla nollor är anslutna på samma skena i centralen. Då kan ström från annan last tjuva över till jord via den nollan.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev: tor 16 nov 2023, 22:40
GandhiMK2 skrev: tor 16 nov 2023, 14:51 Om en lampknapp är av, kan en skada på en kabel EFTER knappen ha ngn inverkan då? Strömmen är alltså inte påslagen…
Beror på vad kabeln innehåller. Om kabeln som knappen är ansluten till enbart har fas och tändtråd i sig kan just den kabeln inte inverka. Däremot i förlängningen måste ju lampan vara hopkopplad i en dosa isf så den får nollan och ev jorden till sig. För en nolla (om den ingår i kabeln), eller i ditt fall den andra fasen som agerar nolla kan leda över till jord (om den ingår i kabeln) och det utlöser jordfelsbrytaren eftersom alla nollor är anslutna på samma skena i centralen. Då kan ström från annan last tjuva över till jord via den nollan.
Nuff said, du får jobbet. När åker vi? ;-)
Eftersom felet inte dyker upp på beställning så får du räkna med att stanna i en månad eller två….
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elektriker sökes!!! (Jordfel utlovas!)

Inlägg av Danne »

Spanien någon månad eller två är taget! 😉
Nä men allvarligt, en auktoriserad elfirma bör ha isolationsprovare och kunna hitta felet. Det jävligaste jag råkat ut för privat var svärpäronens sommarstuga. Den hade svärfar byggt själv med lite hjälp och elinstallationen var fackmannamässigt utförd så det var inga problem. Dock en liten detalj. Jordfelsbrytaren löste ut någon gång varannan vecka eller en gång i månaden. Till slut konstaterade jag att det hängde ihop med om det regnat en hel del. Tänkte förfärat att det kunde vara den nedgrävda kabeln till gäststugan först. Satte till slut upp en gsm-grunka för att övervaka elavbrott och passade på att ta med isolationsprovare när det nyss löst ut, i detta fall en sk megger. Visade sig att ett vägguttag på husfasaden ute på altanen hade en kabeltätning där kabeln var intryckt så tätningen buktade inåt. Dessutom en liten glipa mellan altantak och fasad pga brädfodring en, varannan bräda = liten glipa. Då kunde vatten samlas i gropen och sippra ner. Det gjorde att detta blev rost på en anslutning som sedan löstes upp och skapade en rostrännil över till jordblecket. Detta hade nog skett långsamt under ca 15-20 år. Varje gång det blev fuktigt började rosten leda bra och då löste det ut. Där snackar vi äckligt intermittent jordfel.🤪
Skriv svar