oj... jag måste köpa ny dator! hur ska jag göra?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

oj... jag måste köpa ny dator! hur ska jag göra?

Inlägg av macahan »

jo, min hemdator har kraschat och jag har bestämt mig för att köpa den nya 20" IMAC:en och köra XP parallellt med OSX.
Allt verkar tiptop men jag har ändå en fråga, vi snackar om 16.000:- typ och frågan är bara: Ska jag köpa den via avbetalning i affären eller ska jag köpa den via den checkkredit vi har på sommarstugan inför ombyggnaden?? Hur hade ni gjort???

Cmon Ge mig input!!
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Re: oj... jag måste köpa ny dator! hur ska jag göra?

Inlägg av micro »

macahan skrev:jo, min hemdator har kraschat och jag har bestämt mig för att köpa den nya 20" IMAC:en och köra XP parallellt med OSX.
Allt verkar tiptop men jag har ändå en fråga, vi snackar om 16.000:- typ och frågan är bara: Ska jag köpa den via avbetalning i affären eller ska jag köpa den via den checkkredit vi har på sommarstugan inför ombyggnaden?? Hur hade ni gjort???

Cmon Ge mig input!!
Kan du fixa det på ett år eller kortare och kan få det "räntefritt" 12 mån i affären så kan det bli billigare än att utnyttja krediten och betala räntan på det.
Det kan dock vara tryggare att ha affärerna på ett ställe.

Min bank ger bättre villkor och gratis låneförsäkring på hela beloppet inkl. huslån om jag har alla krediter där, den kostar annars ca 80kr i månaden

Man får räkna och se viket som blir billigast helt enkelt, olika räntor, aviavgifter, uppläggningskostnader osv...

Inget bra svar men lite ide'er
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mm.. precis.. fast ändå, idag är det bara 2 alternativ som är aktuella: utnyttja en del av den checkkredit som vi tagit för ombyggnaden, eller att lägga upp det på flerårig avbetalning via 4-sounds konsumtionslån.
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Gissar att det inte är så låg ränta på 4soundlånet som du får på en checkkredit plus att det troligen kommer till alla påhittade avgifter.

Kollade på PC-City lite snabbt, motsvarande kredit där 7,95% ränta
men med alla avgifter över 12% effektiv ränta så det får man kolla rätt noga

Räcker pengarna till bygget ändå så hade jag gått på checkkrediten, men det är bara du som vet vad som blir bäst för er.
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mm.. precis.. men man måste ju höra sig för.. ;)
Det har hela tiden lutat åt checkkrediten...som ändå ska göras om till bolån sen...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Helt klart baka in skiten i huslånet! När du renoverat o gjort fint kan du i bästa fall få det uppvärderat och lägga större delen som ett amorteringsfritt bottenlån! Då blir det en billig dator.
Användarvisningsbild
tommeh
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 07:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tommeh »

välkommen till macvärlden :D har också en iMac 20", dock den gamla versionen, utan Intel och web-kamera, men snygg är den. har nog aldrig sett en snyggare dator än iMac G5 :oops:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag läste igår att det antagligen kommer att komma en uppdatering i samband med att osx leopard släpps så jag kanske ska avvakta en stund... hmm.. mao den datorn som finns idag skulle plötsligt inte vara lika hög prestandamässigt som den nya så jag skulle egentligen betala för mkt pengar.. eller så skiter jag i det..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

macahan skrev:jag läste igår att det antagligen kommer att komma en uppdatering i samband med att osx leopard släpps så jag kanske ska avvakta en stund... hmm.. mao den datorn som finns idag skulle plötsligt inte vara lika hög prestandamässigt som den nya så jag skulle egentligen betala för mkt pengar.. eller så skiter jag i det..
Om jag inte missminner mig så brukar inte Apple höja priserna så mycket på dom nya grejerna utan mer sänka på dom gamla, så det är nog smartast att vänta ett tag, dom kanske släpper en ny dator också? :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar