Jag blir galen!!!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Jag blir galen!!!

Inlägg av kanifflesmannen »

Har lust att slå sönder allt, så jag lugnar just nu ner mig med en Johnnie Walker black label... *puh*

Håller på att spela in ett av mina gamla alster i nytappning.
Det har funkat rätt bra tills nyss. Har spelat in fram till efter första refrängen och tänkte klippa in därifrån. Min kompis spelar trummor och jag spelar bas till som hjälp. Nu vill vi klippa in på ett ställe i låten och jag vill höra de inspelade trummorna, min bas och min trummis vill höra samma sak.
men hur vi än kopplar så blir det inte bra.
Har en hörlursförstärkare som jag tänkte skulle funka bra till ändamålet men icke. Det bara jävlas!

Ska fan köpa riktiga grejor (vet inte vad) så att det funkar vid såna här tillfällen. När jag spelar in själv så funkar det med det jag har så det är lugnt iaf.

Och ja, jag har Behringer prylar. 8)

Tar en klunk till... aahhhh...... härliga whiskey. :)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johnny Walker BL är gott....
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Mmmm... inte alls dumt. :lol:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Vad för program? Vilket interface?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Cubase LE.
Det är mer min lilla behringer mixer jag inte blir klok på.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Vad kör du för utgång från mixern då?
Fender
Ampeg
dereborn

Inlägg av dereborn »

Problemen i den här typen av fall ligger oftast antingen hos undermålig utrustning eller handhavandeproblematik.

Här har vi en sällsynt kombination av båda! ;-)


VAD är det som inte funkar?
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Ok, så här ligger det till. :)
Trummorna är inkopplade i en behringer 2442 och likaså basen.
Mixerns tape out går till ljudkortets ingång.
Från mixerns subgrupp går signalen till en hörlursförstärkare(behringer) ur vilken trummis och jag kan höra bas och trummor.
Så långt är allt bra.

Från ljudkortets ut är det kopplat till en liten behringer mixer som används mest som volymkontroll till monitorerna, men även för hörlurs lyssning.
Problemet kom när vi hade spelat in en del av låten och tänkte klippa in för att spela in nästa. Då vill vi båda ha lyssning från det inspelade samt åtminstone bas.
Kopplade hörlursförstärkaren till hörlursutgången på lilla mixern och basen in i lilla mixern.
Fick väldigt lite eller ingen signal därifrån, kopplade in i main out med samma resultat.
Sen var ingångarna på hörlursförstärkaren lite knepiga med. Main in på framsidan glappade och på baksidan verkade bara main in Right fungera...
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Oftast spelar jag in själv och då är detta inget problem men jag vill kunna ha en monitorlyssning som fungerar.

Sen är jag grymt less på alla sladdar som ligger rakt över golvet.
Funderar på att sätta upp en skena/kanal med sladdar längs väggen med uttag från mixern till trummorna.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

kanifflesmannen skrev:...
Kopplade hörlursförstärkaren till hörlursutgången på lilla mixern och basen in i lilla mixern.
Fick väldigt lite eller ingen signal därifrån, kopplade in i main out med samma resultat.
1) Behringer.....
2) Håll koll på signalnivåer. Du verkar t.ex. köra en redan förstärkt hörlurssignal IN i ytterligare en hörlursförstärkare. Det blir inte bra...
3) Håll koll på signalriktningen/flödet. Du skriver t.ex. att du "kopplar IN i main out".


LÖSNINGSFÖRSLAG:

Jag förstår inte riktigt varför du blandar in 2 mixrar. Jag skulle hooka upp så här:

Trummor in på typ kanal 1-8, bas in på 9.
Från L-R/Main out eller vad det står på din mixer kopplar du till input 1-2 i ditt ljudkort (Det låter som att du har 2 in o 2 ut i ditt ljudkort, stämmer det?) Då styr du balansen/nivåerna i inspelningen med reglarna på mixerbordet. Alla kanaler du vill spela in måste adresseras till L-R.

Från Output 1-2 på ljudkortet till Line In på t.ex. kanal 23 och 24. Låt reglarna vara på noll och/eller adressera inte dom kanalerna nånstans.

Från aux send 1 och 2 till Main In L-R på hörlursförstärkaren. Aux 1 blir då volymen för vänster och Aux 2 för höger.

Ställ nivåerna på kanal 23 och 24:s Aux sends så att det inspelade blir lagom starkt i mössan, tryck på rött o skapa rockhistoria!

Om du kan välja mellan aux sends PRE eller POST fader så väljer du PRE.

Lycka till, återkom med rapport!
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag har alltså inte kopplat IN till OUT utan kopplat in en sladd till OUT.
Varför jag har två mixrar är bara för att den lilla är mest till för att styra volymen till monitorerna, vill inte skruva på baksidan av dem hela tiden.

Hade en digitalporta till det ändamålet förut och kopplade från ljudkortets in och ut till portan från början och tänkte styra monitorvolymen, men fick bara otrevlig rundgång. Därefter separerade jag och hade en liten mixer för inspelning och portan som volymkontroll.

Nu har jag ju en riktig "värstingmixer" :roll: från
Behringer så det kan funka med bara den. :lol:

Ska prova koppla enligt din lösning och se vad som händer.
Tänkte köpa en Mackiemixer innan jag köpte
Behringern men blev lite dumsnål, den hade ju fler kanaler till lägre pris...


Tack så länge!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Rapport: Nu funkar det!

Ska bara koppla in monitorerna med. Men jag kan väl skifta plats med dem och hörlursförstärkaren, den använder jag ju inte jämt.
Eller kanske ut ur monitorutgång 3+4...

Det hela komplicerades nog av att jag dessutom tog signalen från mixern ur tapeout istället för mainout. Finns ju små knappar för tapeout som jag inte haft nån större koll på... :roll:
Jag är en mästare på att tänka ologiskt, tänker att det borde funka när lösningen är så mycket enklare.

Berhinger rules! När det funkar så funkar det. :wink:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kul att det funkar!

Kolla om det inte finns någon utgång som heter control room out, (C-R out), studio out eller liknande! Eller använd sub 3 o 4, eller som du skrev, aux 3 o 4. Ta inte hörlursjacket, eftersom den signalen är alldeles för stark, det distar förmodligen rejält om du gör så.

Kolla om du kan hitta en manual t mixern, där brukar finnas "hookup examples".

Lycka till med inspelandet!
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Tack för tipsen!
Controlroom har jag sett nåt liknande. Jag får prova och se.
Nu får jag ju dessutom använda mixern mer fullt ut så att säga. :)

Håller på att göra nyinspelningar och göra om gamla låtar jag spelat in på min gamla porta. Grymt kul!
Nu ska jag gå och börja med en ny låt!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bra! Det finns säkert en niåratt för control room också. Och en knapp där du väljer signalkälla (VAD som ska låta i den utgången)

Hör av dej om du kör fast igen!
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Japp, nivåratt och allt finns. Vilken fantastisk mixer jag har! :wink:

Ska bara skaffa lite andra sladdar till monitorerna, har haft vanliga RCA från ljudkortet bara.

Tack för hjälpen!

Nu är det bara att försöka bringa lite ordning i alla sladdar som ligger överallt...
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar