Smattrigt ljud.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Smattrigt ljud.

Inlägg av Svarte_Jack »

An en slump kom jag på en sak som gör att ljudet smattrar på lite extra (förutsatt att ma vill att det smattrar). Jag lekte med lite olika mickningar på förstärkaren. Och en variant var en närmick och sen en overheadmick ca 1m ifrån. Sen när jag lyssnade märkte jag ju att alla mina fingerljud från högerhanden hade läckt in i micken. Det blev mycket mer tryck i alla anslag. Det kan ju vara bra om man spelar snabb, hård musik. Kan tänka mig att det blir minst lika läckert med plektrum.

Jag antar att den här grejen inte är nån nyhet för de flesta av er. Men jag kände för att dela med mig av min erfarenhet till dom som kanske inte kände till detta knep.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Är faktiskt riktigt kul vid plektrumspel, speciellt om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet med lite högerhandsdämpning med.

Släng upp en kond.mik riktad mot strängarna och spela kontrollerat :)

Var även ett tips av baspappa Sven Lindvall i Studios elbas-special härom året!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag märkte att ljudet trängde igenom mycket bättre. Då behöver man inte dra så mycket i huvudvärksdiskanten sen när man mixar. Men kul att det faktiskt är en inspelningsteknik som rekommenderas av folk. Så det jag lärde mig av det här är att man kan aldrig experimentera för mycket.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast grundtipset är väl ändå att köra en ren linesignal vid sidan av mikad stärkare. Min uppfattning är att om inte det soundet är "tydligt" nog ska man byta bas, spelstil eller strängar :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Min gamla baslärare och vän Owe Almgren mickar alltid upp sin elbas för att få med fingerljudet. Lyssnar här:
http://www.myspace.com/owealmgren

Även Marcus Miller har kört detta knep, t ex på första spåret på plattan "Silver Rain".

Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev: ...Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.
Man måste dessutom ha en bra micpreamp!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sven Lindvall hade en snabbkurs i basmikning i en Studiotidning för några år se'n. Där tipsar han om mikar, mikplacering, preamps, upmikade strängar, olika sladdar etc. som enligt honom förgyller basinspelningen. Han verkar veta vad han sysslar med.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
basmartin skrev: ...Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.
Man måste dessutom ha en bra micpreamp!
Just det, ja, hehe. Sorry, man kan inte tänka på allt....:)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

dereborn skrev:
om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!
IMO

Allt han sa fast tvärtomt

no offence :)
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ravens skrev:
dereborn skrev:
om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!
IMO

Allt han sa fast tvärtomt

no offence :)
Hmm. Att köra tvärtom tror jag blir svårt att trolla fram Carol Kaye-soundet faktiskt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Just det, tack Danne! Det var "det där old-school-Carol Kaye-ljudet" som var på tapeten här...
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Oj då, sorry!

Jag menade om man vill ha ett bra ljud, jag vet inte vem carol kay är
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok. I så fall tror jag inte du heller behöver/vill veta vem Carol Kaye är. :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ville bara kika in och säga att det ljudet jag syftade på minsann inte var nåt carol kaye-ljud. Det jag fick fram var nåt man kan likna med med en virvel som dubbar basen (med dist såklart).
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, men oavsett så är det ett bra tips..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja. Det tål absolut att tänkas på. Jag tänker absolut prova när tillfälle dyker upp.
Skriv svar