Sida 1 av 1

Smattrigt ljud.

Postat: ons 07 mar 2007, 10:50
av Svarte_Jack
An en slump kom jag på en sak som gör att ljudet smattrar på lite extra (förutsatt att ma vill att det smattrar). Jag lekte med lite olika mickningar på förstärkaren. Och en variant var en närmick och sen en overheadmick ca 1m ifrån. Sen när jag lyssnade märkte jag ju att alla mina fingerljud från högerhanden hade läckt in i micken. Det blev mycket mer tryck i alla anslag. Det kan ju vara bra om man spelar snabb, hård musik. Kan tänka mig att det blir minst lika läckert med plektrum.

Jag antar att den här grejen inte är nån nyhet för de flesta av er. Men jag kände för att dela med mig av min erfarenhet till dom som kanske inte kände till detta knep.

Postat: ons 07 mar 2007, 11:06
av mikkejohansson
Är faktiskt riktigt kul vid plektrumspel, speciellt om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet med lite högerhandsdämpning med.

Släng upp en kond.mik riktad mot strängarna och spela kontrollerat :)

Var även ett tips av baspappa Sven Lindvall i Studios elbas-special härom året!

Postat: ons 07 mar 2007, 13:01
av Svarte_Jack
Jag märkte att ljudet trängde igenom mycket bättre. Då behöver man inte dra så mycket i huvudvärksdiskanten sen när man mixar. Men kul att det faktiskt är en inspelningsteknik som rekommenderas av folk. Så det jag lärde mig av det här är att man kan aldrig experimentera för mycket.

Postat: ons 07 mar 2007, 13:09
av mikkejohansson
Fast grundtipset är väl ändå att köra en ren linesignal vid sidan av mikad stärkare. Min uppfattning är att om inte det soundet är "tydligt" nog ska man byta bas, spelstil eller strängar :)

Postat: ons 07 mar 2007, 21:50
av dereborn
om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!

Postat: lör 12 maj 2007, 02:21
av basmartin
Min gamla baslärare och vän Owe Almgren mickar alltid upp sin elbas för att få med fingerljudet. Lyssnar här:
http://www.myspace.com/owealmgren

Även Marcus Miller har kört detta knep, t ex på första spåret på plattan "Silver Rain".

Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.

Postat: lör 12 maj 2007, 06:14
av dereborn
basmartin skrev: ...Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.
Man måste dessutom ha en bra micpreamp!

Postat: lör 12 maj 2007, 08:28
av BBQV
Sven Lindvall hade en snabbkurs i basmikning i en Studiotidning för några år se'n. Där tipsar han om mikar, mikplacering, preamps, upmikade strängar, olika sladdar etc. som enligt honom förgyller basinspelningen. Han verkar veta vad han sysslar med.

Postat: lör 12 maj 2007, 11:17
av basmartin
dereborn skrev:
basmartin skrev: ...Låter coolt, men man måste ha en grymt brusfri mick, eftersom man måste gaina mick-preampen en hel del.
Man måste dessutom ha en bra micpreamp!
Just det, ja, hehe. Sorry, man kan inte tänka på allt....:)

Postat: mån 11 jun 2007, 21:16
av Ravens
dereborn skrev:
om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!
IMO

Allt han sa fast tvärtomt

no offence :)

Postat: mån 11 jun 2007, 22:43
av Danne
Ravens skrev:
dereborn skrev:
om man vill ha det där "old school"/Carol Kaye-soundet
Innan man börjar mika plektrumhanden etc..
Så för att få DET soundet bör man:

1) Använda en fenderbas
2) Ha flatwounds på denna fenderbas
3) Spela med på dessa flats med ett ganska tunt plektrum (max .070)
4) Gärna stoppa skumgummi under strängarna vid stallet
5) Inte glömma reverbet på baskanalen! Gärna ett fjäderreverb!

Sen kör man genom valfri rörförstärkare på låg volym (odistat men rörkomprimerat) o mikar lådan med en bra mik. Funkar fantastiskt bra med fenders gitarrförstärkare, helst en super reverb 4x10. (spioioioiong!)

En eller flera av dessa options kan ändras, men om man använder alla så blir det garanterat frääääänt!

Try it - you'll like it!
IMO

Allt han sa fast tvärtomt

no offence :)
Hmm. Att köra tvärtom tror jag blir svårt att trolla fram Carol Kaye-soundet faktiskt.

Postat: tis 12 jun 2007, 00:01
av dereborn
Just det, tack Danne! Det var "det där old-school-Carol Kaye-ljudet" som var på tapeten här...

Postat: tis 12 jun 2007, 23:04
av Ravens
Oj då, sorry!

Jag menade om man vill ha ett bra ljud, jag vet inte vem carol kay är

Postat: ons 13 jun 2007, 08:06
av Danne
Ok. I så fall tror jag inte du heller behöver/vill veta vem Carol Kaye är. :wink:

Postat: ons 13 jun 2007, 10:01
av Svarte_Jack
Ville bara kika in och säga att det ljudet jag syftade på minsann inte var nåt carol kaye-ljud. Det jag fick fram var nåt man kan likna med med en virvel som dubbar basen (med dist såklart).

Postat: ons 13 jun 2007, 10:05
av macahan
nä, men oavsett så är det ett bra tips..

Postat: ons 13 jun 2007, 10:09
av Svarte_Jack
Ja. Det tål absolut att tänkas på. Jag tänker absolut prova när tillfälle dyker upp.