Ljudkort mm till mac??

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Ljudkort mm till mac??

Inlägg av macahan »

Jag tänkte bygga mig en LITEN enkel hemmastudio.
Det jag redan har och har tänkt att använda mig av är en intel imac, en baspod.. sen har jag en sån här:
Bild

Jag har följande behov:
-ett "ganska" stort klaviatur
-Ett trackingprogram som fungerar med osx och som klarar "ganska" (minst 12) många audiospår samt vissa mjukvarusynthar.
-Ett externt ljudkort som klarar endast en in (line, canon, och vanlig instrumentingång).. jag kommer bara spela in en sak åt gången på endast 1 kanal åt gången.
-monitorer
-jag ser gärna att vissa mjukvarusynthar ingår: stråkar, piano, kanske hammond, elpiano.

Frågan är:
Vad behöver jag köpa?
och gärna så billigt som möjligt...

kom gärna med konkreta exempel.
jag vill att det ska fungera så smidigt som möjligt utan några bekymmer..
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Digidesigns M-box 2 Mini är jävligt prisvärd. Du får (enligt mig) världens bästa programvara ProTools med på köpet. Som innehåller mjukvarusynten Xpand som innehåller alla grundljud man behöver samt analogsyntar och även ett gäng loopar. Dessutom följer med Lite versioner av ett drös med program, ex. reason, live, bfd... Dessa liteversioner räcker långt för att komma igång med att skapa musik. Dessutom får man också ett gäng med pluggar, som tillfredställer ett grundbehov. Allt detta för 2995:-.
Har du behov att ytterligare pluggar och program, kan du PM:a mig så kan jag bistå med Ampeg SVX och annat smått och gott. (Detta gäller även er andra som kör ProTools på Mac (intel)).
CME sägs vara bra MIDI-klaviaturer. Har ingen själv men har hört mycket gott om dom av användare. Finns i många storlekar och är relativt billiga.
Monitorer är det jag skulle spendera mest pengar på...
Event, genelec 8020, till exempel. Möjligtvis även Fostex PM serien.
Lycka till!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hur kopplar man in monitorerna när man har ett extern ljudkort? via mixerbord eller direkt från ljudkortet?
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Antingen eller...
Via mixerbordet om du vill lyssna på andra ljudkällor än ditt ljudkort eller direkt i ljudkortet om du inte har behovet av att lyssna på andra ljudkällor än de som går via din dator (ljudkortet)...
Du kan kanske slippa en del brus om du går direkt från ljudkortet... Vet inte riktigt hur brusfri en Phonic-mixer är, men det vet väl du...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

haha.. nä, det vet jag faktiskt inte..
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Ljudkort mm till mac??

Inlägg av Wall »

macahan skrev: kom gärna med konkreta exempel.
jag vill att det ska fungera så smidigt som möjligt utan några bekymmer..
Något mer konkret än Cryptos inlägg kan du nog inte få. Å jag tänkte bara passa på att seconda det Crypto skrev. M-Box Mini å Genelec, då är du så nära en industristandard du kan komma. Det enda du bör tänka på är att du behöver ett MIDI interface för att styra softsyntar om nu inte köper ett klaviatur med USB kontakt. MBOXen i sitt mini utförande saknar ju MIDI :(

/Wall
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Re: Ljudkort mm till mac??

Inlägg av Crypto »

Wall skrev: Det enda du bör tänka på är att du behöver ett MIDI interface för att styra softsyntar om nu inte köper ett klaviatur med USB kontakt. MBOXen i sitt mini utförande saknar ju MIDI :(

/Wall
Bra att du tog upp det.
CME keyboarden jag nämnde har dock USB och Midi ut, så den i sig fungerar som MIDI interface, förutom att den saknar MIDI in.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men en usb-keyboard är det jag tänker köpa.. så man slipper väl kanske det lilla bekymret iallafal
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Allt handlar vad du ska göra med inspelningarna. Ska du sitta hemma och göra skisser, eller leka, så är absolut billigaste alternativet att koppla in den mixern du har in i iMac:ens inbyggda ljudkort. Då behöver du inget extra ljudkort. Jag har en likadan mixer själv och den funkar finfint. Har jämfört mitt externa ljudkort(MOTU Traveler) med min MacBooks interna och hör en viss skillnad, men det låter inte dåligt om datorns ljudkort alls. Annars så skulle jag kolla in den här mixern: http://www.soundcraft.com/product_sheet ... uct_id=121

Garageband finns ju i Mac-en och funkar att göra inspelningar med, som du förmodligen har märkt. Vill ett snäpp upp så finns ju Logic Express, som funkar skitbra. Har ett par schyssta syntar, men de samplingarna som följer med låter bedrövligt. Men om du skaffar ett par jampacks till Garageband som även funkar i Logic, så klarar du dig en bit.

Om du skaffar ljudkort med 0 latency(fördröjning) så kopplar du monitorerna till ljudkortets utgång. Om du inte gör det eller kör med mixer in i datorns ljudkort, så kopplar du datorns/ljudkortets ljudutgångar till mixerns 2T RTN(två track return) ingång(RCA) och monitorerna till Main Out. Så att du kan höra dig själv utan fördröjning. Glöm inte att stänga av software monitoring funktionen i inspelningsprogrammet, annars blir det fasfel...

Monitorer då, de bästa och billigaste monitorerna som jag har testat (detta är en smakfråga), är Prodipe Pro 5. Ett ganska okänt märke som Musikbörsen tar in. Kostar 2995:- per par. Tillsammans med en subwoofer så blir det grymt bra ljud, men då kostar det 4995:- istället. Men jag skulle hellre lägga pengar på det kitet än att köpa Genelec 8020 för 6500:- utan sub. Men smaken och vad man värderar är som baken.

Om du inte har ett rum som är anpassat för mixning, så är det ingen idé att köpa det dyraste, för att rummet kommer att göra dem rättvisa. Undvik Fostex och Event. Fostex för att de låter dåligt och Event för att de lyfter mellanregistret för mycket. De är bra ifall man vill kolla så att inget tokigt sker i det registret, men mixar du i dem så kommer allt att låta "hängmatta" i alla andra system. Tannoy är bra, men har en "hifi" karaktär över ljudet. Gå till börsen och testa Prodipe.

Eller så kan du lägga pengar på att köpa riktigt bra lurar istället. Med tanke på att nuförtiden så lyssnar folk mest på musik i lurar, så det är inte helt fel att göra det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

aaa! värsta tipsen, tackar så mycket!

jo det har uppdaterats en del sen senast.
numer har jag logic express och en presonus firebox. men monitorer vete tusan när jag kommer köpa..
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

basmartin skrev: Om du inte har ett rum som är anpassat för mixning, så är det ingen idé att köpa det dyraste, för att rummet kommer att göra dem rättvisa. Undvik Fostex och Event. Fostex för att de låter dåligt och Event för att de lyfter mellanregistret för mycket. De är bra ifall man vill kolla så att inget tokigt sker i det registret, men mixar du i dem så kommer allt att låta "hängmatta" i alla andra system. Tannoy är bra, men har en "hifi" karaktär över ljudet. Gå till börsen och testa Prodipe.
Håller med om att Event har ett starkt och lite elakt mellanregister. Det viktigaste är dock, tycker jag, ändå att oberoende vilka monitorer man har, måste man lära sig hur de låter. Detta låter kanske lite flummigt, men det jag menar är att om man har högtalare med ett brett ljudspektra kan man lära sig att mixa bra i vilka som helst. Bara man lärt sig hur de låter, det vill säga just om det finns en puckel i mellanregistret eller någon annanstans och dylikt. Har man ingen sub, så är spektrumanalysator ett bra hjälpmedel, som finns i pluggformat, för att t.ex. kolla att man inte har alldeles för mycket lågbas i mixen, som man inte hör i sin lyssning.
Genelec, till skillnad från Event, har enligt mig ett kanske alltför snällt ljud, vilket kan leda till att man gör mixen för brutal. (Flummigt, men ni kanske förstår mig, förhoppningsvis.)
Därför är det alltid bra att provlyssna mixen i flera olika typer av högtalare, hemmastereon, hörlurar, bilen osv, beroende på vad som finns tillgängligt. Definitionen på en bra mix är just att den låter bra i allt från de dyraste studiomonitorerna till t.ex. inyggda högtalare i bildskärmar...

macahan: funkar pluggarna tillfredställande, som jag skickade dig för ett tag sedan?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

åh, har jag glömt och tacka? jodå, jag håller för närvarande på att intallera om samtliga program, det var något program som var installerat som inte var intel-kompatibelt och fick datorn att krascha, så jag blåste hela burken. Nu är jag under uppstart, finns det bara tid över så ska jag allt se till att få pluggarna och fungera som jag vill.. tack igen förresten.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

You're welcome!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

SÅ!

Då har jag handlat mer prylar..
Så kommer frågan..

HUR ska jag koppla det här för att jag ska kunna använda master-regeln på mixerbordet???

Jag vill kunna styra det på det sätt att prylarna kopplas in antingen i mixerbordet eller direkt iljudkortet och att monitorerna styrs av mastern på mixerbordet...
Dessutom vill jag ju ha så lite latency som möjligt...
Hur ska jag dessutom ställa in ljudkortsmixern?

HJÄLP! Annars blir det ju inte några roliga inspelningar..

Rita gärna på bilden så jag har något vettigt att gå efter..


Bild
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

macahan skrev:SÅ!

Då har jag handlat mer prylar..
Så kommer frågan..

HUR ska jag koppla det här för att jag ska kunna använda master-regeln på mixerbordet???

Jag vill kunna styra det på det sätt att prylarna kopplas in antingen i mixerbordet eller direkt iljudkortet och att monitorerna styrs av mastern på mixerbordet...
Dessutom vill jag ju ha så lite latency som möjligt...
Hur ska jag dessutom ställa in ljudkortsmixern?

HJÄLP! Annars blir det ju inte några roliga inspelningar..

Rita gärna på bilden så jag har något vettigt att gå efter..


Bild
Okey, tror inte riktigt jag fattar riktigt vad du vill...men försöker beskriva hur jag skulle göra.
Högtalarna kopplar du till CNTR RM (stårdetså?) två st telejack längst upp till höger på mixern.
Då är det så att den lilla röda ratten till vänster om masterregeln ställer nivån (volymen) på högtalarna.
DVS, du kommer kunna spela JÄTTE starkt på master bussen men hålla ned lyssnings nivån (eller tvärt om ;-)
Å det fungerar bara om du trycker in MASTER till CNTR RM knappen som sitter ovan den röda ratten.

Koppla in basen på en regel, dra upp Masterregeln och se till att det blinkar på "master"-mätaren, tryck in den där knappen och vrid på den röda ratten och prova. Får du inget ljud dra ned den röda ratten, tryck på knappen igen och dra upp den röda ratten.

Main out från ljudkortet kopplar du in på 2T RTN,dom två RCA (vit/röd) kontakterna.
Så för att lyssna på det ljudkortet skickar ut måste 2T to CNTR knappen vara intryckt .
Den har ju en egen vit ratt som sitter ovanför dom här små grå knapparna.
Den vita ratten ska väl stå klockan 12 eller så.
OBS!!! Knappen under ratten som liksom har en pil till Masterregeln ska INTE vara intryckt.
(Om du inte vill ha digital rundgång).

Main out från mixern, två telejack ovanför hörlursuttaget, kopplar du till LINE IN på ljudkortet.
På så vis så kan du använda alla ingångar på mixern och summera dom till Master regeln som du sen skickar till ljudkortet. Men du kommer aldrig kunna skicka tillbaka ljudkortet till sig självt.

Själva ljudkortsmixern kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Hör av dig igen om det inte fungerar eller om du inte får ihop det.
Blev utskrattad av bildläraren i skolan så du får tyvärr ingen bild av mig.
Lycka till !!!
Hälsar,
/Wall
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ah.. något sånt ja, men jag tror jag drar dom från main out till högtalarna eftersom jag vill kunna sköta hörlursingången från mixerbordet till den som spelar in (inte alltid jag) och på så sätt kunna styra den volymen via headphonesnivå-ratten. Däremot kommer jag ytterst sannolikt endast behöva de kanaler som finns på firepoden. Bra att veta att möjligheten finns att koppla in mixerbordets kanaler däremot...
Skriv svar