Trum-plugins

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Trum-plugins

Inlägg av Taurus »

Som jag skrivit om tidigare köpte jag nya hemstudioprylar i vintras: iMac 24", Appogee Duet och Logic Express.

Så här ett halvår senare är jag fortfarande toknöjd med prylarna och kreativitetens låga flammar starkt. Det enda lilla smolket i glädjegroggen är Logics trum-plugin som jag inte tycker håller måttet.

Dessutom är det inte så rasande kul att spela trummor på klaviatur...

Så, jag har funderat på att köpa en bättre trum-plugin och nån typ av slagplatta a la Octapad. Efter mycket recensionsläsande vacklar jag mellan två alternativ:

EZDrummer + Alesis-pad eller Addictive Drums

EZDrummer verkar good enough och jag får ett kanonpris på min Lokala Börs för EZ+Alesispadden.

AD kan mer och kanske låter bättre, men då får jag å andra sidan slänga upp minst en tusing till för ett paket med pad, och dom pengarna lägger jag gärna i fonden för nya lådor istället.

Hemstudion används i första hand för låtskrivande, men det är roligare att jobba och lättare att sälja in materialet till bandkollegorna om det låter bra. Medföljande patternbibliotek osv är ointressant och inte avgörande för valet.

Det lutar åt EZDrummer, men eftersom det finns mycket erfarenhet här måste jag ju kolla - EZ vs AD?
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Om du "bara" ska ha det för att dema låtar för ditt band så är ju båda varianterna nästan overkill.

Båda låter svinbra tycker JAG. AD har mer möjligheter att mixa trumljuden, men samtidigt gör det att man kanske pillar lite för mycket...

Hugget som stucket.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

whatawaste skrev:Om du "bara" ska ha det för att dema låtar för ditt band så är ju båda varianterna nästan overkill.
Ja, jo, jag vet, men eftersom resten av riggen låter så förbenat bra känns det lite trist att inte ha trummor som matchar.

Och ja, det är just de extra pill-möjligheterna i AD som gör att jag vacklar, men precis som du skriver är risken att man fastnar i parameterträsket. För mycket jakt på det optimala virvelljudet och för lite skapa musik, typ.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag skulle nog säga EZDrummer. Addictive Drums är ganska tungjobbat och det är snarlikt att mixa trummor "på riktigt", när man spelar in akustiska trummor. EZDrummer låter mer eller mindre lika bra och är MYCKET mer snabbjobbat. Och mycket mindre processorkrävande också.

Det är mitt tips.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kan också tillägga att jag har båda men jag använder nästintill aldrig Addictive Drums. Kan vara värt att fundera på. När jag inte spelar in riktiga trummor blir det nästintill uteslutande EZDrummer. Till 98 % i alla fall och det är mer när jag plockar upp gamla arr där jag använt Addictive Drums som jag INTE kör med EZDrummer.

//J
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tackar Hellboy, då följer jag ursprungsplanen och siktar in mig på EZDrummer.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Trum-plugins

Inlägg av Aslan »

Taurus skrev:Som jag skrivit om tidigare köpte jag nya hemstudioprylar i vintras: iMac 24", Appogee Duet och Logic Express...
Förlåt lite OT men hur låter Duetten? Nöjd? Är på g att köpa nytt ljudkort de närmaste dagarna...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Trum-plugins

Inlägg av Taurus »

Aslan skrev:
Taurus skrev:Som jag skrivit om tidigare köpte jag nya hemstudioprylar i vintras: iMac 24", Appogee Duet och Logic Express...
Förlåt lite OT men hur låter Duetten? Nöjd? Är på g att köpa nytt ljudkort de närmaste dagarna...
Sorry för sent svar, är kommunicerbar igen efter en veckas köksrenoverar-"semester" ;-)

Jag är TOKNÖJD med Duetten! Nu har jag inte A/B-testat det mot fyrtioelva andra kort, men med min rigg och utifrån mina syften - iMac m 4 gig ram/Logic och datorn som låtskrivarstuga - är kortet helt transparent och strulfritt, vilket är vad jag var ute efter.

Du kan säkert hitta färgning och fördröjning om du plockar fram mätinstrumenten, men utifrån mina öron och min lyssning låter kortet helt enkelt ärligt och latencyfritt. Jag har försökt provocera riggen lite med fejkprojekt med duktigt med audiospår och mjukvarusynthar och effektpluggar galore, men ledsnade efter en stund när varken dator eller kort visade några tecken på att krokna...

Om du inte har behov av fler samtidiga inspelningskanaler och har råd med Duetten är det imho bara att slå till, du lär knappast bli besviken.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Uppdatering: Jag fick hem EZDrummer och Alesis ControlPad igår, och efter lite test och pillande igår kväll är jag jättenöjd så här långt.

EZDrummer låter riktigt bra direkt ur lådan - även om parameterfreaket i mig nästan tycker att programmet är FÖR lättjobbat ;-) Controlpaden kräver inte heller raketvetenskap, och tillsammans med en gammal sustainpedal för kicken funkar det finemang.

Tackar för kloka köpråd i tråden!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Taurus skrev:Uppdatering: Jag fick hem EZDrummer och Alesis ControlPad igår, och efter lite test och pillande igår kväll är jag jättenöjd så här långt.

EZDrummer låter riktigt bra direkt ur lådan - även om parameterfreaket i mig nästan tycker att programmet är FÖR lättjobbat ;-) Controlpaden kräver inte heller raketvetenskap, och tillsammans med en gammal sustainpedal för kicken funkar det finemang.

Tackar för kloka köpråd i tråden!
Nashville-kitet till ezd låter ofantligt fint. Bara att ladda hem och prova.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Trum-plugins

Inlägg av Aslan »

Taurus skrev:
Aslan skrev:
Taurus skrev:Som jag skrivit om tidigare köpte jag nya hemstudioprylar i vintras: iMac 24", Appogee Duet och Logic Express...
Förlåt lite OT men hur låter Duetten? Nöjd? Är på g att köpa nytt ljudkort de närmaste dagarna...
Sorry för sent svar, är kommunicerbar igen efter en veckas köksrenoverar-"semester" ;-)

Jag är TOKNÖJD med Duetten! Nu har jag inte A/B-testat det mot fyrtioelva andra kort, men med min rigg och utifrån mina syften - iMac m 4 gig ram/Logic och datorn som låtskrivarstuga - är kortet helt transparent och strulfritt, vilket är vad jag var ute efter.

Du kan säkert hitta färgning och fördröjning om du plockar fram mätinstrumenten, men utifrån mina öron och min lyssning låter kortet helt enkelt ärligt och latencyfritt. Jag har försökt provocera riggen lite med fejkprojekt med duktigt med audiospår och mjukvarusynthar och effektpluggar galore, men ledsnade efter en stund när varken dator eller kort visade några tecken på att krokna...

Om du inte har behov av fler samtidiga inspelningskanaler och har råd med Duetten är det imho bara att slå till, du lär knappast bli besviken.
Då verkar jag ha gjort ett bra val!:-D
Beställde en Duet och en MacBook 2,4 för några dagar sen. Så nu är det väl en del väntan några veckor, men den som väntar på nåt gott som det brukar heta...
Dock så körde jag på nya Superior 2.0. Sägs vara riktigt grym!!!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Trum-plugins

Inlägg av Taurus »

Aslan skrev:
Taurus skrev:
Aslan skrev:
Taurus skrev:Som jag skrivit om tidigare köpte jag nya hemstudioprylar i vintras: iMac 24", Appogee Duet och Logic Express...
Förlåt lite OT men hur låter Duetten? Nöjd? Är på g att köpa nytt ljudkort de närmaste dagarna...
Sorry för sent svar, är kommunicerbar igen efter en veckas köksrenoverar-"semester" ;-)

Jag är TOKNÖJD med Duetten! Nu har jag inte A/B-testat det mot fyrtioelva andra kort, men med min rigg och utifrån mina syften - iMac m 4 gig ram/Logic och datorn som låtskrivarstuga - är kortet helt transparent och strulfritt, vilket är vad jag var ute efter.

Du kan säkert hitta färgning och fördröjning om du plockar fram mätinstrumenten, men utifrån mina öron och min lyssning låter kortet helt enkelt ärligt och latencyfritt. Jag har försökt provocera riggen lite med fejkprojekt med duktigt med audiospår och mjukvarusynthar och effektpluggar galore, men ledsnade efter en stund när varken dator eller kort visade några tecken på att krokna...

Om du inte har behov av fler samtidiga inspelningskanaler och har råd med Duetten är det imho bara att slå till, du lär knappast bli besviken.
Då verkar jag ha gjort ett bra val!:-D
Beställde en Duet och en MacBook 2,4 för några dagar sen. Så nu är det väl en del väntan några veckor, men den som väntar på nåt gott som det brukar heta...
Dock så körde jag på nya Superior 2.0. Sägs vara riktigt grym!!!
Kul! Du får återkomma här med dina glädetjut när du fått prylarna.

Superior 2.0 verkar asbra, men som det avhandlades tidigare i tråden vore risken stor att jag bara skulle bli sittande och mikroskruva trumparametrar = mindre musik gjord för min del ;-)

Hellish: Ja, det jag hört av Nashville-kitet låter mumma, men just nu skriver jag i princip uteslutande åt symfrockbandet, och det är liksom inte så mycket Bill Bruford över kitet :?

Skämt åsido, både Nashville- och dfh-expansionerna låter kalas och kostar ingen förmögenhet, men jag ska se hur långt jag kommer med standard-ezd först.

Dessutom står IK Multimedias SampleMoog överst på inköpslistan för mjukvara...samplad Taurus... :twisted:
Skriv svar