Vilken ska bort?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar

Vilken ska bort?

Omröstningen slutade lör 16 aug 2008, 20:00

SM57
0
Inga röster
B1
9
90%
D112
1
10%
 
Antal röster: 10

Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Vilken ska bort?

Inlägg av Heyman »

Funkar Sound project B1 för att micka upp en 18" eller är AKG-D112 ett mycket bättre val?

Vi hade tänkt köpa 3 mickar till replokalen för lite inspelning och hade tänkt oss
Shure SM57
Sound project B1
AKG-D112

Vilket borde vara en ganska alround kombination av mickar som kan fyllas på med tiden. Nu har det dock visat sig att vi bara har råd med 2 mickar denna gång....Vilken ska bort? Eller finns det något annat för ung samma pengar som är bättre val?

Vi har redan ett skitset trummickar, SM58or och lite nonameskräp....
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Om ni har har tight budget och bara ska ha två skulle jag satsa på två Sm57. De gör ett bra par till det mesta.
D112 är bra också, men en SM57'a vet man alltid vart man har och jag anser den som en bättre allroundmick.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

[Le Contrebasse] Tackar för tipset men varför två? en rak och en i 45 graders vinkel vid stärkarmickning eller vad är din tanke? Trummorna kör vi antagligen med befintliga trummickar och sen gör vi pålägg.
Senast redigerad av Heyman den tor 14 aug 2008, 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Heyman skrev:[Le Contrebasse] Tackar för tipset men varför två? en rack och en i 45 graders vinkel vid stärkarmickning eller vad är din tanke? Trummorna kör vi antagligen med befintliga trummickar och sen gör vi pålägg.
Ingen fara, om ni har pengar skulle ni kanske kolla in Beta 57'.
Löjligt bra mick för de pengarna.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Le Contrebasse skrev: Ingen fara, om ni har pengar skulle ni kanske kolla in Beta 57'.
Löjligt bra mick för de pengarna.
Marginell prisskillnad mot sm57 är det alltså en bättre alroundmick?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Heyman skrev:
Le Contrebasse skrev: Ingen fara, om ni har pengar skulle ni kanske kolla in Beta 57'.
Löjligt bra mick för de pengarna.
Marginell prisskillnad mot sm57 är det alltså en bättre alroundmick?
Nja viss skillnad är det ju, betan ligger väl ca 500 upp.
Men som sångmick är betan bättre i min mening, aningen skarpare.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Le Contrebasse skrev: Nja viss skillnad är det ju, betan ligger väl ca 500 upp.
Men som sångmick är betan bättre i min mening, aningen skarpare.
Okej..man lär så länge man lever, sångare körde sist i nån elvismick som faktiskt funkade grymt bra. Vi har tidigare bara spelat in rehersals helt live med typ 8 mickar och inte brytt oss om nått rattande av ljud, nu är tanken en lite seriösare förproduktion inför skivinspelningen. Sången har ganska låg prio eftersom tanken inte är perfekt ljud utan mer att få idéer, sången kommer höras ändå...Å andra sidan är det ju värdelöst att slänga pengarna på fel mickar när det ändå handlas...ångest!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om du bara ska ha två av dem så är det SM57:an och D112:an.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Håller med om allt som skrivits. SM57:an är en otroligt bra allround mic för lite pengar och D112:an är kanon.

//J
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som sagt SM57:an funkar bra till det mesta men sedan jag skaffade D112 har jag slopat SM57 som man får mickla lite med placeringen (gäller just basmickning alltså). D112:an behöver man i princip bara ställa framför högtalaren så är det klart. Kanonmick.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Danne skrev:Som sagt SM57:an funkar bra till det mesta men sedan jag skaffade D112 har jag slopat SM57 som man får mickla lite med placeringen. D112:an behöver man i princip bara ställa framför högtalaren så är det klart. Kanonmick.
Det kan jag hålla med om, med SM57 måste man hitta rätt "sweet spot"
Där har BETA 57 en klar fördel att den har större omfång.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Enigheten är ju slående.
Vad lämpar sig då D112 till förutom baskagge och basstärk? Funkar den även till gitarrstärk?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Heyman skrev:Enigheten är ju slående.
Vad lämpar sig då D112 till förutom baskagge och basstärk? Funkar den även till gitarrstärk?
Det är där SM57:an kommer in i bilden En av dom mest använda mickarna till gitarrstärkare genom tiderna. Den och Sennheizer MD421 fast då blir det dyrare men den är också väldigt allround. Sen är Blue Dragonfly också en helt strålande bra mick till gitarr förstärkare men det är knappt någon som använder den. Jag skulle personligen föredra en SM57:a till gitarrförstärkare och pukor före en D112. Tycker att D112 mer har sin styrka på mer basrikliga ljudkällor såsom basförstärkare, bottenmick på ett leslie och bastrumma. Kan funka bra som distansmick till trummor också fast då vill man ofta ha två. Om man nu vill ambience micka över huvudet taget. Beror på vad man är ute efter lite...

Över lag kan jag tycka att man ofta tjänar på att testa olika mikrofonplaceringar. Testa sig fram. Det kan löna sig ordentligt. Framförallt om man vet vad man är ute efter.....

//J
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellboy skrev:Det är där SM57:an kommer in i bilden En av dom mest använda mickarna till gitarrstärkare genom tiderna. Den och Sennheizer MD421 fast då blir det dyrare men den är också väldigt allround.
+1 på MD421:an. Inget slår den när det gäller att mika stärkare!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Hellboy skrev: Det är där SM57:an kommer in i bilden En av dom mest använda mickarna till gitarrstärkare genom tiderna. Den och Sennheizer MD421 fast då blir det dyrare men den är också väldigt allround........


//J
Men då är det ändå lite förvirrande!!!
Då har jag alltså hajat rätt om D112, den lämpar sig för kagge och bas. Om jag istället köper B1 som alla röstar bort blir det mer alround, den funkar väl antagligen hjälpligt till bas och kombinerar jag med en linesignal borde det väl gå att få OK. Så kan jag köpa D112 vid nästa beställning.
Grejen är väl att basen blir vinnaren om jag köper D112 men då har vi bara en vettig mick till gitarren.
Fördelen som jag ser det med B1 blir:
Mer alround, bättre till både gitarr och sång.

Vi har någon sur jjlabsmick till baskaggen och den kanske man kan komplettera en sm57 till basen.

Är jag helt ute och cyklar igen?
Känns som jag inte har alla frekvenser i bandet...:)
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

De tre mickarna är bra allihopa på vissa saker, D112 bas och kagge. 57:an till det mesta. B1:an är grymt bra för sång och aukustiska instrument. B1:an har jag använt en meter framför baskagge tilsammans med två overheadmickar med bra resultat. D112:an är rätt luddig så om man sätter en filt över B1:an så kanske det blir nåt liknande. Så ingen av mickarna kan egentligen ersätta någon av de andra utan de är alla bra på sina områden. Köp alla tre :)
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Basare skrev:De tre mickarna är bra allihopa på vissa saker, D112 bas och kagge. 57:an till det mesta. B1:an är grymt bra för sång och aukustiska instrument. B1:an har jag använt en meter framför baskagge tilsammans med två overheadmickar med bra resultat. D112:an är rätt luddig så om man sätter en filt över B1:an så kanske det blir nåt liknande. Så ingen av mickarna kan egentligen ersätta någon av de andra utan de är alla bra på sina områden. Köp alla tre :)
Asbra idé!!! Du har PM med mitt kontonummer!

Jag har läst att B1:an passar bra till volymstarka närmickningar också det var främst därför jag tänkte att den var ett bra alternativ. Det och sång är väl tanken med den.

Snåla jävla bolag som inte pröjsar förproduktion...Hin Håle!
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Jag har ingen erfarenhet av att närmicka högtalare med B1:an då jag inte tror att det blir bra. Men jag har inte provat så jag vet inte, det kan mycket väl fungera för jag är väldigt nöjd med vad den presterar i övrigt. Den är mycket mer dynamisk än ADK51 som visserligen också är bra på sitt sätt. Så problemet att rekommendera den ena före den andra är att ingen av de tre kan ersätta nån annan eftersom alla har sina områden. Hade det gällt D112 vs. Beta52, 421 vs SM57 eller B1 vs. ADK så hade det varit enklare, kanske.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Basare skrev:Jag har ingen erfarenhet av att närmicka högtalare med B1:an då jag inte tror att det blir bra. Men jag har inte provat så jag vet inte, det kan mycket väl fungera för jag är väldigt nöjd med vad den presterar i övrigt. Den är mycket mer dynamisk än ADK51 som visserligen också är bra på sitt sätt. Så problemet att rekommendera den ena före den andra är att ingen av de tre kan ersätta nån annan eftersom alla har sina områden. Hade det gällt D112 vs. Beta52, 421 vs SM57 eller B1 vs. ADK så hade det varit enklare, kanske.
Jo det var ju lite det problemet jag stötte på med när inköpsbudgeten minskade från 5 till 3000.
Skriv svar