studio-/bas-/övningslurar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

studio-/bas-/övningslurar?

Inlägg av edvin »

Jag spelar väldigt mycket med hörlurar och har ett par Philips HP890 men känner att jag gärna skaffar ett par bättre då det nuförtiden blir väldigt mycket hörlursspel... vi har ju klassikern AKG (modellbeteckning?) , och jag har provat ett par sennheiser HD650 men där var det alldeles för lite tryck, den började smälla i princip direkt.
Tips tack!
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

För basspel skulle jag rekommendera K271 eftersom de är helslutna, och aningen bättre återgivning på låga frekvenser, annars K240.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kolla in Beyer Dynamics DT-150 lurar.

http://www.beyerdynamic.de/en/broadcast ... 0fd1ee1ab1

Det mesta på lurarna är utbytbart och dom låter väldigt bra samt är väldigt bekväma. Jag kör mycket med dom och är helnöjd. Helt klart favoriten bland dom lurar jag har i studion, vilka är några olika.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

dessa båda verkar bra!
Hellboys är ju aningen billigare, iofs mycket fulare ;)
Jag spelar rätt starkt ofta, känns groovigare då, haha, så jag vill ha lurar som känns täta och slutna, är beyerdynamics det? Och hur klarar de starkt och punchigt basspel? Beyerna känns mest aktuella faktiskt.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

DT-150 sitter väldigt tight, för tight för min smak.
De är bra, men inte riktigt lika rena som K271 i min mening, men ljud är ju subjektivt. Vad du än väjer är det tre bra lurar.

I studio använder jag i princip 50/50 K271 och DT 150. Som sagt, bra lurar båda två.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Le Contrebasse skrev:DT-150 sitter väldigt tight, för tight för min smak.
De är bra, men inte riktigt lika rena som K271 i min mening, men ljud är ju subjektivt. Vad du än väjer är det tre bra lurar.
Med tredje menar du K240 eller?
Jag vill ha väldigt tight faktiskt, tror jag iaf.
Magkänslan säger DT-150, men AKG är ju klassiskt!
Jag vet inte varför, men jag relaterar detta till Fender mot Warwick ;) bara marknadsmässigt
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

edvine skrev:dessa båda verkar bra!
Hellboys är ju aningen billigare, iofs mycket fulare ;)
Jag spelar rätt starkt ofta, känns groovigare då, haha, så jag vill ha lurar som känns täta och slutna, är beyerdynamics det? Och hur klarar de starkt och punchigt basspel? Beyerna känns mest aktuella faktiskt.
Ja, hur lurar ser ut har jag aldrig brytt mig om. Beyer DT-150 är en utveckling av DT-100 som nog är den mest använda studioluren i världen genom åren. AKG K240 hamnar långt på efterkälken.

Beyer DT-150 låter i mina och dom flestas öron bättre än DT-100, dom är betydligt bättre kapslade än AKG K240-lurarna och dom flesta om inte alla delar är enkelt utbytbara om dom skulle gå sönder. Och öronen lägger definitivt av långt innan luren vad det gäller ljudtryck så där finns inga större problem. Men som vis gör man rätt i att inte kräma FÖR mycket då hörseln är betydligt svårare att byta ut än luren......

1.400:- hos Thomann för ett par DT-150. AKG K240 kostar 50 kronor till. Ingen större skillnad i sammanhanget. Men jag tycker att DT-150 är en bättre lur på alla sätt och vis.

//J
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Hellboy skrev:
edvine skrev:dessa båda verkar bra!
Hellboys är ju aningen billigare, iofs mycket fulare ;)
Jag spelar rätt starkt ofta, känns groovigare då, haha, så jag vill ha lurar som känns täta och slutna, är beyerdynamics det? Och hur klarar de starkt och punchigt basspel? Beyerna känns mest aktuella faktiskt.
Ja, hur lurar ser ut har jag aldrig brytt mig om. Beyer DT-150 är en utveckling av DT-100 som nog är den mest använda studioluren i världen genom åren. AKG K240 hamnar långt på efterkälken.

Beyer DT-150 låter i mina och dom flestas öron bättre än DT-100, dom är betydligt bättre kapslade än AKG K240-lurarna och dom flesta om inte alla delar är enkelt utbytbara om dom skulle gå sönder. Och öronen lägger definitivt av långt innan luren vad det gäller ljudtryck så där finns inga större problem. Men som vis gör man rätt i att inte kräma FÖR mycket då hörseln är betydligt svårare att byta ut än luren......

//J
Jo självklart så ska man akta öronen, gjutna är på G för min del :)

Okej, är ingen studioräv (än) så jag vet inte så mycket om vad för lurar som används mest... men är det någon jag lyssnar på ang. studio på forumet så är det dig! Beyerdynamicsen är det aktuella, blir nog ett par såna från thomann, då kan jag köpa några lattjahemma-behringerpedaler (även fast jag djupt hatar behringer) också!
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Le Contrebasse skrev:DT-150 sitter väldigt tight, för tight för min smak.
De är bra, men inte riktigt lika rena som K271 i min mening, men ljud är ju subjektivt. Vad du än väjer är det tre bra lurar.

I studio använder jag i princip 50/50 K271 och DT 150. Som sagt, bra lurar båda två.
DT-150 kan du knäcka till lite om dom nu sitter FÖR tight men samtidigt så är det just passformen som gör att dom inte läcker så mycket. Har otroligt mycket mer problem med läck framförallt när man lägger sång med AKG K240 lurarna. Jag har 2 par K240 och säkert 5 - 6 st DT150 och AKG lurarna sitter FÖR löst. Dom låter ju bra men jag föredrar Beyer framför K240 på alla sätt. Men, som sagt, det är ju ytterst subjektivt. :)

//J
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

tack för svar och hjälp, blir nog ett par beyer inom en snar framtid!
Tack du också Contre
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

edvine skrev: Jo självklart så ska man akta öronen, gjutna är på G för min del :)

Okej, är ingen studioräv (än) så jag vet inte så mycket om vad för lurar som används mest... men är det någon jag lyssnar på ang. studio på forumet så är det dig! Beyerdynamicsen är det aktuella, blir nog ett par såna från thomann, då kan jag köpa några lattjahemma-behringerpedaler (även fast jag djupt hatar behringer) också!
Allt handlar egentligen om tycke och smak men jag har märkt att inte bara jag föredrar Beyer-lurarna utan även dom FLESTA som är här och spelar in. Allt från trummisar, sångare/sångerskor, pianister och annat löst folk. Jag har ett gäng Sony MDR-7506 lurar också och dom går inte lika djupt i basen vilket är att föredra ibland då det är lite lättare att sjunga rent om det inte blir för rumbligt vad det gäller lägre frekvenser. Sen har jag några Sennheiser HD590 också och dom låter också VÄLDIGT bra men läcker mer och är betydligt dyrare. Så för min personliga del känns Beyer DT-150 som det bästa alternativet av flera anledningar. Dom är lätta att laga, många gillar dom, inte alltför dyra, läcker minimalt.... Sen, som sagt, kan man ju ha åsikter om utseendet, vilket jag personligen väljer att inte bry mig om (detta är också anledningen till att jag inte har några speglar hemma). Jag ser dom inte då dom sitter på huvudet. Det är viktigare att dom funkar bra. :)

Jag har aldrig provat några AKG K271:or. K240 har jag använt hur mycket som helst så dom kan jag uttala mig om. Dock inte om K271:orna. Dom är säkert jättebra. Le Contrebasse har ju också strålande bra koll på läget så dessa kan vara värda att kolla upp.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Hellboy skrev:
Le Contrebasse skrev:DT-150 sitter väldigt tight, för tight för min smak.
De är bra, men inte riktigt lika rena som K271 i min mening, men ljud är ju subjektivt. Vad du än väjer är det tre bra lurar.

I studio använder jag i princip 50/50 K271 och DT 150. Som sagt, bra lurar båda två.
DT-150 kan du knäcka till lite om dom nu sitter FÖR tight men samtidigt så är det just passformen som gör att dom inte läcker så mycket. Har otroligt mycket mer problem med läck framförallt när man lägger sång med AKG K240 lurarna. Jag har 2 par K240 och säkert 5 - 6 st DT150 och AKG lurarna sitter FÖR löst. Dom låter ju bra men jag föredrar Beyer framför K240 på alla sätt. Men, som sagt, det är ju ytterst subjektivt. :)

//J
Jo precis, just därför jag rekommenderar K271, som ju är helsluten.

Anledningen till att jag också tycker du edvine kan kolla lite på K240, är ju att många butiker säljer ut dem för 995 spänn, väldigt mycket lur för de pengarna.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Le Contrebasse skrev:Jo precis, just därför jag rekommenderar K271, som ju är helsluten.
Det är ju Beyer lurarna också. Jag har som sagt aldrig testat K271:orna så jag kan inte uttala mig om dessa men dom är säkert strålande. Ska kolla in dom. Lite dags att skaffa ett par lurar till. Intressant. :)

//J
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jag tycker dom är riktigt bra, just för studion, ska jag lyssna på musik lyssnar jag hellre i K240.

K271 är inte särskilt lika K240 alls i karaktär, detså mer lows och low mids, samt aningen mer lättdrivna, sen sitter de helt annorlunda.
De har en clipfunktion som gör att de bryter signalen om luren är sned eller inte sitter bra, vilket kan vara en nackdel om man har ett litet huvud.

När jag gjrode ett två månader långt musikaljobb hade vi ett Aviom A16-system med lurar istället för monitorer och förstärkare, då hade jag de första dagarna både K271 och DT 150, men jag kan tycka att slutna lurar kan bli lite "påträngande", att man känner sig lite instängd. Så det fick bli K240 då eftersom de sitter lite lösare, fortfarande på plats, men man känner sig inte så instängd, var ganska viktigt om man skulle ha på sig dem 4 timmar om dagen i nästan 2 månader.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Le Contrebasse skrev:När jag gjrode ett två månader långt musikaljobb hade vi ett Aviom A16-system med lurar istället för monitorer och förstärkare, då hade jag de första dagarna både K271 och DT 150, men jag kan tycka att slutna lurar kan bli lite "påträngande", att man känner sig lite instängd. Så det fick bli K240 då eftersom de sitter lite lösare, fortfarande på plats, men man känner sig inte så instängd, var ganska viktigt om man skulle ha på sig dem 4 timmar om dagen i nästan 2 månader.
Ska man ha på sig lurar så länge är det ju lite andra premisser som gäller. Helt klart. Men slutna lurar är ett måste när man ska spela in sång. Testa Sennheiser HD590 också. Dom är EXREMT bekväma och låter bra. Men lite för öppna när man ska lägga sång. Och kanske lite för mycket hifi-ljud men annars väldigt trevliga. Dom skulle jag kunna ha på mig i flera veckor tror jag. Man märker knappt av dom. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Le Contrebasse skrev:De har en clipfunktion som gör att de bryter signalen om luren är sned eller inte sitter bra, vilket kan vara en nackdel om man har ett litet huvud.
Hur funkar det där när man lägger sång? Många sångarna brukar ju ha ena luren på sniskan allt som oftast för att höra sig själva bättre akustiskt i rummet.

//J
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jo precis, just därför är den funktionen ganska meningslös.
Däremot har vi användt K271 mycket när vi spelat in tal i täta bås, och det funkar utmärkt.
Och på sång också, om man som du säger Jan inte vill ha luren på sniskan, då bryter den direkt, eller snarare glappar om man inte hittar rätt ställning att hålla den.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag har väl inget att tillägga i debatten, jag gillar Beyer som tusan. Har DT 250 och DT 770 och tycker att båda lurarna är skitbra. DT 770 låter lite mer hifi, men å andra sidan går den väldigt djupt ner i basen och klarar låga frekvenser bättre än DT 250. DT 250 har å andra sidan ett lite tydligare mellanregister... DT 150 har jag lyssnat i ett par gånger och den låter väldigt bra den också. Låter väldigt naturligt och fint. Ska skaffa ett par jag också någon dag. Efter att jag har skaffat halvöppna lurar....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Intressant och informativ tråd! Om man inte har några studiorävs-aspirationer utan prioriterar komfort och bra ljud på basen, vilka är de hetaste kandidaterna då? Sennheiser HD590 och AKG 240?

Gillar ljudet i slutna, men tycker det blir så in i vassen varmt med såna.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag kör med mina gjutna in-ear lurar även i studio (vanlig 3.5mm-plugg på dom). Kan ärligt säga att jag aldrig haft bättre ljud, varken live eller i studio (eller på flyg med Ipod).
Tydligheten är enormt bra och man hör minsta detalj, kan nog påstå att jag spelar bättre med dessa lurar än med "vanliga" studiolurar.
Har även hört om folk som sitter och mixar med dessa just för att de låter så naturligt och bra!!
http://www.ultimateears.com/_ultimateea ... /index.php
Mina heter UE 7pro, de har dubbla baselement för bra basåtergivning, tror de kostar runt 7-7500kr med dagens dollarvärde.
Är ngn intresserad att beställa, kontakta mig så kan ni få kontaktuppgifter till han som är återförsäljare i Sverige.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:Jag kör med mina gjutna in-ear lurar även i studio (vanlig 3.5mm-plugg på dom). Kan ärligt säga att jag aldrig haft bättre ljud, varken live eller i studio (eller på flyg med Ipod).
Tydligheten är enormt bra och man hör minsta detalj, kan nog påstå att jag spelar bättre med dessa lurar än med "vanliga" studiolurar.
Har även hört om folk som sitter och mixar med dessa just för att de låter så naturligt och bra!!
http://www.ultimateears.com/_ultimateea ... /index.php
Mina heter UE 7pro, de har dubbla baselement för bra basåtergivning, tror de kostar runt 7-7500kr med dagens dollarvärde.
Är ngn intresserad att beställa, kontakta mig så kan ni få kontaktuppgifter till han som är återförsäljare i Sverige.
Det där var ju ett skojjigt grepp. Jag har aldrig kört med in-ear lurar annat än live och då endast ett fåtal gånger. Men att använda dom i studio kan jag tänka mig funkar guldfisk. Intressant...... Tack, Magnus. Coolt. :thumbsup:

//J
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Oj, In Ear i studion, funkar säkert fint.
Har också kört In Ear live, har lite svårt för det. Kan tänkta mig att jag skulle tycka det läcker för mycket in om man spelar in live i studion, men vid pålägg kan jag tänka mig att det funkar fint.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

AKG K290
Vad säger vi om dem?
grejor
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Beyer Dynamics DT-770 Pro är min rekommendation, förbannat bra ur alla synvinklar. Sitter bra utan att tynga, trötta eller skava, sluter tillräckligt tätt för att inte ge allvarliga läckproblem, har en mjuk och behaglig diskant som inte får öronen att krokna vid långa sittningar även om man gillar att dra på lite och - kanske viktigast ur en basists synvinkel - har en djup och fast basåtergivning så att man slipper gissa vad som händer i de lägre registren. Inte är de så fasligt dyra heller.

/Mats D
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Min rekommendation: Audio-Technica typ ath-m50. Låter väldigt bra och sitter väldigt bra, och är väldig fina =)
Skriv svar