Uppmickning av bas för inspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
dereborn

Inlägg av dereborn »

Red Box.

Line på högtalarutgången. Man får med toppens sound, skön rörkomprimering etc - och även slutstegets färgning, men ändå en stadig i fin linesignal. Med eller utan högtalarsimulering.
I love it!
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Inlägg av Guran »

En liten enkel undran från en amatörbasist som inte är så erfaren vad gäller inspelningar...
Hur kommer det sig att många med oreserverad glädje menar att man ska spela in en ren line-signal och sedan köra simuleringspluggar för att få karaktär på ljudet, när samma(?) personer i livesammanhang släpar runt på svintunga rörhäckar och kylskåpsstora lådor för att få fram "sitt" ljud?
Jag svårt att tro att dessa röranhängare så gärna skulle byta ut sina monsterriggar på scenen mot en liten linebox och datorsimulerad rördist...eller?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Guran skrev:En liten enkel undran från en amatörbasist som inte är så erfaren vad gäller inspelningar...
Hur kommer det sig att många med oreserverad glädje menar att man ska spela in en ren line-signal och sedan köra simuleringspluggar för att få karaktär på ljudet, när samma(?) personer i livesammanhang släpar runt på svintunga rörhäckar och kylskåpsstora lådor för att få fram "sitt" ljud?
Jag svårt att tro att dessa röranhängare så gärna skulle byta ut sina monsterriggar på scenen mot en liten linebox och datorsimulerad rördist...eller?
En linebox ser inte lika cool ut på scen såklart. ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Guran skrev:En liten enkel undran från en amatörbasist som inte är så erfaren vad gäller inspelningar...
Hur kommer det sig att många med oreserverad glädje menar att man ska spela in en ren line-signal och sedan köra simuleringspluggar för att få karaktär på ljudet, när samma(?) personer i livesammanhang släpar runt på svintunga rörhäckar och kylskåpsstora lådor för att få fram "sitt" ljud?
Jag svårt att tro att dessa röranhängare så gärna skulle byta ut sina monsterriggar på scenen mot en liten linebox och datorsimulerad rördist...eller?
VÄL TALAT! Jag håller med! Vågar påstå att ingen line+plugg står upp mot soundet ur t.ex. min Super Bass > Major 4x15 > SM57 nära/off axis.
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Inlägg av Guran »

cub skrev:
Guran skrev:En liten enkel undran från en amatörbasist som inte är så erfaren vad gäller inspelningar...
Hur kommer det sig att många med oreserverad glädje menar att man ska spela in en ren line-signal och sedan köra simuleringspluggar för att få karaktär på ljudet, när samma(?) personer i livesammanhang släpar runt på svintunga rörhäckar och kylskåpsstora lådor för att få fram "sitt" ljud?
Jag svårt att tro att dessa röranhängare så gärna skulle byta ut sina monsterriggar på scenen mot en liten linebox och datorsimulerad rördist...eller?
En linebox ser inte lika cool ut på scen såklart. ;)
Men om man bygger in en line-box i en Ampeg 8x10 då?
Plockar man ut högtalarelementen så blir det ju flera hundra kg mindre att släpa på.
Och rörtoppen kan ju ersättas med svartmålad frigolitkump... :lol:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Ingen som ens nämnt Sennhesier MD421? SM57 tycker jag ofta låter hård i mellanregsitret på ett obehagligt sätt.

Sedan tycker jag definitivt man ska mika om man har lagt stora pengar på en bra rigg med ett ljud som man gillar - annars kan man lika gärna gå till studion med bara en Tech21 BDDI eller en Bass POD XT och ställa den på Studio Tone-modelleringen, eller bara lajna rakt in i bordet med eller utan DI-box och re-ampa eller köra nån förstärkarsimulatorplugg i efterhand.

Jag gillar akustik och förutom att närmika tycker jag man ska rumsmika basen (med kondensatormikar förstås). Det är ju då basriggen verkligen kommer till sin rätt, på några meters avstånd. Tycker man det är jobbigt pga att det blir svårt att göra lagningar pga läck om man tillhör dem som lirar live i studio och inte lägger slaskbas som man lägger om sedan, då kan man simulera akustiken med ett bra impulsreverb i stället.'

Allra maffigast blir det förstås om man har tillgång till en Studer A80 eller liknande att spela in basen på och sedan porta till datorn.

Men visst ska man lajna också för säkerhets skull, så man har att välja på. Se upp för fasfel bara om du mixar flera spår. Voxengo har en faskorrigeringsplugg som är billig där du kan korrigera fasvinkeln steglöst.

/Mats D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag tycker det blir nog så bra ljud med basen rakt in i ett Neve-bord. Blir ju kanske inte så rockigt, men det blir fint ljud. Annars en fin mick som jag tänker skaffa så småningom är en Electrovoice RE20:

Bild

Förutom att den har synts till i varje avsnitt av "Frasier", så blir det väldigt fint ljud när man mickar med en sådan.

Ampeg SVX kommer väldigt nära originalen i sina simuleringar. Väldigt användbart till vissa typer av ljud. Men jag blir mer och mer inne på att distansmicka, så man får med hur basen låter i rummet. Ofta finns det en sweetspot där det låter hejdlöst bra och prickar man rätt med micken så blir det succé. Svårt att få till just den biten med Ampeg SVX.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

För att återgå till frågan: Jag skulle testa med ADK A51 på något av elemten.
Stort membran ger ofta fastare botten. Och som någon tidigare skrev, de flesta stormebrans kondensatormickar pallar ljudtrycket från en baslåda.
Det är förresten elektroniken som avgör vad en kondesatormick pallar för ljudnivåer, inte själva membranet (som t ex hos bandmickar). Så det skadar inte att testa.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

MatsD skrev:Men visst ska man lajna också för säkerhets skull, så man har att välja på. Se upp för fasfel bara om du mixar flera spår. Voxengo har en faskorrigeringsplugg som är billig där du kan korrigera fasvinkeln steglöst.
Bra tips!
Om man ändå spelar in digitalt tycker jag det kan vara värt att zooma in ljudvågorna och titta på dom. Ofta syns det hur stor fördröjningen är mellan mick och direktsignal. Sedan är det är bara att flytta dem så att de spelar samtidigt (och eventuellt fasvända den ena).
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar