Bra basljud i studion?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Johannes skrev:
dereborn skrev:Jag brukar dra en xlr-kabel till line out på min rörförstärkare, så man får med all fin, varm rörkompression o dist (i förekommande fall...)
Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Utan att bli alltför teknisk.. Driv aldrig rörslutsteg utan last! Om de anslutna högtalarna har en impedans som avviker från förstärkarens inställning kommer bara en del av den tillgängliga effekten att gå till högtalarna och det finns risk att utgångskretsen överbelastas, dvs rören slits onödigt mycket.
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

5-strängad jazzbas, Fender 300 Pro med 810, en D112 mitt i ett av elementen + en SM57 mitt i diskanthornet = :D

För hemstudiodemos är SansAmpen underbar. Gärna ihop med en Stinkfootmoddad Boss SD-1

Sen har jag helt gått igång på IK´s Ampegplugg. Grymt bra!
BEADG
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Inlägg av Hassemannen »

Sen har jag helt gått igång på IK´s Ampegplugg. Grymt bra!
True. Riktigt najs.
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Stoneboat är i studion i detta nu och basen är nyss färdiginspelad.
Använde min Warwick Fortress One genom en peavey tko115kombo tillsammans med EBS multidrivepedal uppmickat med en sm57:a och en Sennheiser 421 (tror jag). Var riktigt tveksam innnan vi började men jag är helt frälst vid ljudet! Återstår att se hur slutmixen blir, men förhoppningarna är stora för en gångs skull...
Skriv svar