Zoom HD16 och Korg D888

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Zoom HD16 och Korg D888

Inlägg av BonafideYouth »

Någon som har erfarenhet av dessa två "inspelningsinstrument"? Åsikter, synpunkter?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nix, men jag gillar min Fostex VF-160CD!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

TDHP skrev:Nix, men jag gillar min Fostex VF-160CD!
Ok, kan du berätta lite om den? Erfarenheter, möjligheter? USB uttag, cd-brännare, kvalité på inspelningarna etc? Pris?

Tacksam för svar!

:D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det tar en stund att komma underfund med den, men sen är den grymt lättjobbad. Den har 16 kanaler med samtidig inspelning på 8.
Skaffa ett ADAT-interface så kan du spela in 16 samtidigt!
8 Gain, 16 reglar. 4 48V-matade xlr-ingångar. resten tele. Inserts. 2 separata effektmoduler. Kompressor. 3-bands svepbar eq på varje kanal.
Den har även en massa avancerade redigeringsfunktioner som jag inte använder, kommer det till det gör jag det i Cubase istället.
Kanonporta som är väldigt snabb att få bra resultat med. Inbyggd brännare. Enda felet egentligen är att det inte finns USB och det går inte att föra över filer direkt till datorn, man måste bränna wav-filerna på en cd och lägga in den vägen om man vill redigera i datorn. Å andra sidan blir det alldeles fullgott demoresultat direkt från portan. Jag gav 9-10K för min ny, har sett dem för runt 5K beggade.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

TDHP skrev:Det tar en stund att komma underfund med den, men sen är den grymt lättjobbad. Den har 16 kanaler med samtidig inspelning på 8.
Skaffa ett ADAT-interface så kan du spela in 16 samtidigt!
8 Gain, 16 reglar. 4 48V-matade xlr-ingångar. resten tele. Inserts. 2 separata effektmoduler. Kompressor. 3-bands svepbar eq på varje kanal.
Den har även en massa avancerade redigeringsfunktioner som jag inte använder, kommer det till det gör jag det i Cubase istället.
Kanonporta som är väldigt snabb att få bra resultat med. Inbyggd brännare. Enda felet egentligen är att det inte finns USB och det går inte att föra över filer direkt till datorn, man måste bränna wav-filerna på en cd och lägga in den vägen om man vill redigera i datorn. Å andra sidan blir det alldeles fullgott demoresultat direkt från portan. Jag gav 9-10K för min ny, har sett dem för runt 5K beggade.

Bild
Jag bockar å bugar för infon, ska definivt ha den som ett köp-alternativ! :D

Fullgott demoresultat sa du? Gött! Ett plus att man kan redigera det i datorn sen, minus dock med USB grejen, fast kan man ta det "bakvägen" så....

8)
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jag har en D888 - fungerar alldeles lysande.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

jbass skrev:Jag har en D888 - fungerar alldeles lysande.
Intressant, hur funkar den? USB uttag? Spelar du in mycket på den å sen för över filerna till en dator för justering?

Hur är ljudkvalitén, hur är trummaskinen?

Mycket frågor, men jag står i valet å kvalet mellan 4 portar nu...

8)

Tack på förhand...!
Användarvisningsbild
Andersson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:07
Ort: Sandviken

Inlägg av Andersson »

Jag har en d888, fungerar lysande. Använder den dock endast för liveinspelningar, där jag mixar hemma vid datorn senare.

Den är ju kombinerad Mixer-Porta. Finns ingen trummaskin i den.
Väldigt lättanvänd och med Usb utgång. 8 kanaler samtidig inspelning.

Men ska du ha en porta för att göra demoinspelningar hemma med trummaskin o dyl så rekommenderar jag en annan.
Ampeg BA300-115
Geddy Lee Jbas
http://www.blandbandet.com
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Andersson skrev:Jag har en d888, fungerar lysande. Använder den dock endast för liveinspelningar, där jag mixar hemma vid datorn senare.

Den är ju kombinerad Mixer-Porta. Finns ingen trummaskin i den.
Väldigt lättanvänd och med Usb utgång. 8 kanaler samtidig inspelning.

Men ska du ha en porta för att göra demoinspelningar hemma med trummaskin o dyl så rekommenderar jag en annan.
Vilka portar har trummaskin då? Verkar skumt att D888 inte har en trummaskin.... :shock:
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

daionsavage skrev:
BonafideYouth skrev:
Andersson skrev:Jag har en d888, fungerar lysande. Använder den dock endast för liveinspelningar, där jag mixar hemma vid datorn senare.

Den är ju kombinerad Mixer-Porta. Finns ingen trummaskin i den.
Väldigt lättanvänd och med Usb utgång. 8 kanaler samtidig inspelning.

Men ska du ha en porta för att göra demoinspelningar hemma med trummaskin o dyl så rekommenderar jag en annan.
Vilka portar har trummaskin då? Verkar skumt att D888 inte har en trummaskin.... :shock:
fast det går väl att lösa med en beggad trummaskin?
Håller på att kolla upp det nu... 8) Tanken va att jag skulle lägga ett trumschema som jag sedan låter ngn annan riktigt trummis spela in.... eller så kan man programera in trummor i lugn å ro sen.... i ett mixerprogram...
Skriv svar