Behringer V-amp för bas

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Behringer V-amp för bas

Inlägg av BonafideYouth »

Någon som använt denna lilla modelleringsbox vid inspelning i hemmet/studio? Den ska ju simulera en stärkare så jag undrar bara kort å gott om ljudet som krämas ut är något att ha?

Någon med erfarenhet?

Mvh
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag har haft en. Den är toppen att ha hemma med hörlurar eller för att spela in låtidéer på datorn.
På scen är den väl lite mer tveksam, den är trots allt i plast och behringers kvalité kan vara lite svängig.
Whatawaste har min gamla som råkar vara till salu, jag rekommenderar den för det priset!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En riktig tondödare av rang!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

anli skrev:En riktig tondödare av rang!
Äh...som övningsgrunka är den UTMÄRKT !!! Smidig och enkel att handskas med.

För 300:- är det ett FYND !
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

anli skrev:En riktig tondödare av rang!
Jag gillar folk som är lite kritiska, utveckla, vad bör jag lägga stålarna på istället?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

whatawaste skrev:
anli skrev:En riktig tondödare av rang!
Äh...som övningsgrunka är den UTMÄRKT !!! Smidig och enkel att handskas med.

För 300:- är det ett FYND !
Ja, det är ett godkänt pris.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

fredrikr skrev:Jag har haft en. Den är toppen att ha hemma med hörlurar eller för att spela in låtidéer på datorn.
På scen är den väl lite mer tveksam, den är trots allt i plast och behringers kvalité kan vara lite svängig.
Whatawaste har min gamla som råkar vara till salu, jag rekommenderar den för det priset!
Duger ljudet till Ep/demosar? Jag ska ju i efterhand "justera" ljudet så jag behöver ju bara ngt som simulera ett baskitt.... Jag ska spela in i hemmet och inte i repan....
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

En liiiten rörstärk tror jag Anli säger... :wink:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BonafideYouth skrev:
anli skrev:En riktig tondödare av rang!
Jag gillar folk som är lite kritiska, utveckla, vad bör jag lägga stålarna på istället?
Den ger ett väldigt artificiellt ljud. Men för 300 kr så är det en helt ok grunka att sitta att öva med hörlurar och mp3.
För enklare inspelning funkar den också... man kan ratta bort sig några kvällar bland alla ljud och effekter.

Själv föredrar jag en batteridriven VOX amplitude för hörlursträning.
Mycket mer begränsad men enklare.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

BonafideYouth skrev:
fredrikr skrev:Jag har haft en. Den är toppen att ha hemma med hörlurar eller för att spela in låtidéer på datorn.
På scen är den väl lite mer tveksam, den är trots allt i plast och behringers kvalité kan vara lite svängig.
Whatawaste har min gamla som råkar vara till salu, jag rekommenderar den för det priset!
Duger ljudet till Ep/demosar? Jag ska ju i efterhand "justera" ljudet så jag behöver ju bara ngt som simulera ett baskitt.... Jag ska spela in i hemmet och inte i repan....
Njaäää....det rekommenderar jag inte. Då är Bass Poden bättre...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten annan prisklass, men ändå... lekte med grabbens Demonzer rörpreamp på eftermiddagen. Lät rätt bra med bas som pedal. Den har riggsimulerad lineuttgång som jag vet lät bra med gura då grabben spelade in via Cubase.
Skall prova hur line out låter med bas.
Skall jämföra med en THD hotplate som kan funka som dummy load till Rörsträrken, och den har även den en line utgång.

Men va faen... 300 spänn! Köp och testa!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

anli skrev:Liten annan prisklass, men ändå... lekte med grabbens Demonzer rörpreamp på eftermiddagen. Lät rätt bra med bas som pedal. Den har riggsimulerad lineuttgång som jag vet lät bra med gura då grabben spelade in via Cubase.
Skall prova hur line out låter med bas.
Skall jämföra med en THD hotplate som kan funka som dummy load till Rörsträrken, och den har även den en line utgång.

Men va faen... 300 spänn! Köp och testa!
Funtar på att kanske slå till sen... Jag sonderar terrängen lite nu först... 8)
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

whatawaste skrev:
BonafideYouth skrev:
fredrikr skrev:Jag har haft en. Den är toppen att ha hemma med hörlurar eller för att spela in låtidéer på datorn.
På scen är den väl lite mer tveksam, den är trots allt i plast och behringers kvalité kan vara lite svängig.
Whatawaste har min gamla som råkar vara till salu, jag rekommenderar den för det priset!
Duger ljudet till Ep/demosar? Jag ska ju i efterhand "justera" ljudet så jag behöver ju bara ngt som simulera ett baskitt.... Jag ska spela in i hemmet och inte i repan....
Njaäää....det rekommenderar jag inte. Då är Bass Poden bättre...
Line6 Basspod?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Jag spelade in senaste demon med en sån och är väl inte sketanöjd, men samtidigt tror jag att man kan ratta till sig betydligt bättre ljud än vad jag gjorde om man bara ger det lite tid.
Lyssna på Myspace-sidan om du vill, konsum och svensk musik är väl de som basen lät närmast vad jag var ute efter.

Som hemmaövningspryl är den go till både bas och gura tycker jag, även om jag bara använder disten och de olika förstärkar/högtalar-simulationerna.

Vet inte om det där med 300 spänn var något som kom från dig eller något som någon hittade på, men visst är det ett bra pris.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Whatawaste har enligt uppgift ovan en beggad till salu för 300 kr.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Äger både rack- och lap-modellen och håller med föregående talare.

Helt OK till hemmaövning med lurar, till lågt pris (som 300 är).

Tveksam till inspelning - har provat hemma en del men den förstör alltid mer än den tillför.

Absolut icke! till bandsammanhang. Jag tappade lusten att öht spela musik under tiden jag använde rack-modellen i bandet. Så fort jag kopplade ur den och körde rent i förstärkare igen blev det roligt att spela igen.
Medlem i PB50+
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Tack för svaren gubbar, ska kolla upp poden lite bättre, annars kontaktar jag Whatawaste.... 8)

Funtar faktiskt lite åt poddarna om jag kan få tag i några rätt hyfsat billigt....
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Chriller skrev:Jag spelade in senaste demon med en sån och är väl inte sketanöjd, men samtidigt tror jag att man kan ratta till sig betydligt bättre ljud än vad jag gjorde om man bara ger det lite tid.
Lyssna på Myspace-sidan om du vill, konsum och svensk musik är väl de som basen lät närmast vad jag var ute efter.

Som hemmaövningspryl är den go till både bas och gura tycker jag, även om jag bara använder disten och de olika förstärkar/högtalar-simulationerna.

Vet inte om det där med 300 spänn var något som kom från dig eller något som någon hittade på, men visst är det ett bra pris.
Gillade faktiskt basljudet du rattat in där.... Nice! Faktum är att man kan ju justera saker å ting i efterhand, så vad jag hört än så länge så verkar det duga med en V-Amp till en EP-inspelning... Frågan är bara om man nöjer sig med att det duger....
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

BonafideYouth skrev:
Chriller skrev:Jag spelade in senaste demon med en sån och är väl inte sketanöjd, men samtidigt tror jag att man kan ratta till sig betydligt bättre ljud än vad jag gjorde om man bara ger det lite tid.
Lyssna på Myspace-sidan om du vill, konsum och svensk musik är väl de som basen lät närmast vad jag var ute efter.

Som hemmaövningspryl är den go till både bas och gura tycker jag, även om jag bara använder disten och de olika förstärkar/högtalar-simulationerna.

Vet inte om det där med 300 spänn var något som kom från dig eller något som någon hittade på, men visst är det ett bra pris.
Gillade faktiskt basljudet du rattat in där.... Nice! Faktum är att man kan ju justera saker å ting i efterhand, så vad jag hört än så länge så verkar det duga med en V-Amp till en EP-inspelning... Frågan är bara om man nöjer sig med att det duger....
Thanks! Till saken hör ju att jag har världens bästa bas också, det underlättar ju om V-ampen har nåt bra att jobba med liksom...

För en demoinspelning, som i mitt fallet, där vi dessutom fick en hel del hjälp i efterhand med ljudputs och mixning är det en helt ok gizmo för att få ett "lite-bättre-än-bara-lajnat"-ljud.
Och har man bara ork att fila på den kan man få den att låta riktigt bra. Tycker jag.

Men jag kommer ändå att propsa på att få micka upp min stärkare istället nästa gång. SÅ bra är den ju inte liksom.
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Chriller skrev:
BonafideYouth skrev:
Chriller skrev:Jag spelade in senaste demon med en sån och är väl inte sketanöjd, men samtidigt tror jag att man kan ratta till sig betydligt bättre ljud än vad jag gjorde om man bara ger det lite tid.
Lyssna på Myspace-sidan om du vill, konsum och svensk musik är väl de som basen lät närmast vad jag var ute efter.

Som hemmaövningspryl är den go till både bas och gura tycker jag, även om jag bara använder disten och de olika förstärkar/högtalar-simulationerna.

Vet inte om det där med 300 spänn var något som kom från dig eller något som någon hittade på, men visst är det ett bra pris.
Gillade faktiskt basljudet du rattat in där.... Nice! Faktum är att man kan ju justera saker å ting i efterhand, så vad jag hört än så länge så verkar det duga med en V-Amp till en EP-inspelning... Frågan är bara om man nöjer sig med att det duger....
Thanks! Till saken hör ju att jag har världens bästa bas också, det underlättar ju om V-ampen har nåt bra att jobba med liksom...

För en demoinspelning, som i mitt fallet, där vi dessutom fick en hel del hjälp i efterhand med ljudputs och mixning är det en helt ok gizmo för att få ett "lite-bättre-än-bara-lajnat"-ljud.
Och har man bara ork att fila på den kan man få den att låta riktigt bra. Tycker jag.

Men jag kommer ändå att propsa på att få micka upp min stärkare istället nästa gång. SÅ bra är den ju inte liksom.
Jag har en grymt bra bas som den ska få leka med.... Eftersom jag tänkte spela in alla stränginstrument hemma så får det nog bli en V-amp eller en Pod.... Med, det e klart, visst vill man helst ha en uppmickad stärkare till hands.... Nu pallar jag inte släpa på betongklumpen från repan å hem, och jag pallar inte å släpa portan till repan....

Spela in i hemmets lugna vrå lockar nog till detta projekt...
Skriv svar