4 GB ram och Windows XP

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

4 GB ram och Windows XP

Inlägg av busse »

Har hört att man max kan köra 2 GB i ram på "vanliga" XP nån som vet om det stämmer. Funderar på att plocka ihop en inspelningsdator och då har man ju hört att man skall ha mycket ram men är det nån idé att köpa 4 GB om man kör XP?
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Ja, med tanke på priset så är det nog ingen dålig idé att ha 4 Gb RAM. Mer än så är däremot inte lönt i 32-bitars XP. Beroende på ditt system så kommer du att ha mellan 3 - 3,5 Gb RAM tillgängligt p.g.a. att en del av de 4Gb adresseras till andra enheter t.ex. grafikkort och andra kort.
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Ska du ha den som en ren inspelningsdator tycker jag helt klart du ska dra in XP 64-bit och köra med 4GB ram!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Vanliga 32-bit XP klarar inte av att utnyttja mer än 3GB minne, enl. mina källor.
64-bit gör det dock.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jag trodde man bara behövde ett bättre ljudkort för att få en bra inspelningsdator?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Annars kan man ju alltid köpa en färdig inspelningsdator, d.v.s. en Mac ;)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Ett 32-bitarssytem har plats för 2^32 = 4 294 967 296 bytes i sitt adresseringsutrymme. Stoppar du i 4 294 967 296 bytes RAM så är det smockfullt eftersom processorn vill ha lite utrymme för sig själv. Då kan systemet nyttja kanske 3,6GB.

Ett 64-bitarssystem har däremot plats för 2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 bytes så där kan du lasta in åtskilliga GB. :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Samuel V skrev:Annars kan man ju alltid köpa en färdig inspelningsdator, d.v.s. en Mac ;)
+1

allting bara funkar direkt i mac..

(okej, inte allt men iprincip allt)
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Rix skrev:Ett 32-bitarssytem har plats för 2^32 = 4 294 967 296 bytes i sitt adresseringsutrymme. Stoppar du i 4 294 967 296 bytes RAM så är det smockfullt eftersom processorn vill ha lite utrymme för sig själv. Då kan systemet nyttja kanske 3,6GB.

Ett 64-bitarssystem har däremot plats för 2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 bytes så där kan du lasta in åtskilliga GB. :D
Tack för den utförliga förklaringen. :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Att det ska vara så jävla svårt att fatta att man skiter i vad en Mac klarar och inte om man VILL ha PC... Tröttsamt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

TDHP skrev:Att det ska vara så jävla svårt att fatta att man skiter i vad en Mac klarar och inte om man VILL ha PC... Tröttsamt.
Haha.. Mac o Warwick, där e lösningen på alla problem! Slipper man tänka, skönt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Man får ha PC om man vill, det är det inte någon som har sagt att man inte får.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:Man får ha PC om man vill, det är det inte någon som har sagt att man inte får.
Nej, men det känns en aning drygt att i en dedikerad tråd om ett PC-problem man önskar hjälp med ALLTID få ett antal inlägg som förespråkar Mac. Det är ju liksom inte intressant.
Inte ens Warwickägare som frågar om ett problem med just en Warwick får väl särskilt ofta till svar att dom ska skaffa en Fodera eller ens en Fender istället?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ja, det är ju sällan du säger att din p-bas är svaret på allt.. ;)

För övrigt har svaret redan avhandlats innan någon kommenterade något om mac.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:Ja, det är ju sällan du säger att din p-bas är svaret på allt.. ;)
Jamen det är ju inte det jag säger, undrar nån vilken bas jag TYCKER ÄR BÄST så blir jag ju inte svaret skyldig, men om du tex ber om hjälp med att laga en micklindning på en Rickenbacker så säjer jag inte att du ska skaffa en Fender istället. Jag tycker det är en viss skillnad.

Jag menar:
Har hört att man max kan köra 2 GB i ram på "vanliga" XP nån som vet om det stämmer. Funderar på att plocka ihop en inspelningsdator och då har man ju hört att man skall ha mycket ram men är det nån idé att köpa 4 GB om man kör XP?
Annars kan man ju alltid köpa en färdig inspelningsdator, d.v.s. en Mac
...!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Rix skrev:Ett 64-bitarssystem har däremot plats för 2^64 = 18 446 744 073 709 551 616 bytes så där kan du lasta in åtskilliga GB. :D
:lol:

Men hur skiljer sig 32 och 64 bitarssystemen? Är det bara mjukvarumässigt eller är det olika moderkort, processorer osv.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Hur pass många musikprogram stödjer 64-bit i dagsläget?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TDHP skrev:..om du tex ber om hjälp med att laga en micklindning på en Rickenbacker så säjer jag inte att du ska skaffa en Fender istället.
Är du säker på det..? ;)

äsch, det är som äpplen och apelsiner, båda frukt men smakar olika.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

newheartshadow skrev:Hur pass många musikprogram stödjer 64-bit i dagsläget?
Logic.. ;)

eller nya cubase 5 såg jag precis.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

macahan skrev:
newheartshadow skrev:Hur pass många musikprogram stödjer 64-bit i dagsläget?
Logic.. ;)

eller nya cubase 5 såg jag precis.
aha ja visst fan det kommer ju nu också.

Hur ligger det till med pluggar och sånt? stöds 64-bitarsmaskiner av t.ex. waves o t-racks etc.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Är vi griniga idag eller? Jag skrev mitt svar med glimten i ögat, men jag tycker ärligt talat att det är en enkel lösning om man vill slippa gå in på tekniska detaljer, och bara spela in - en Mac behöver du aldrig oroa dig om komponenterna eller OS, för man vet att de är optimalt anpassade för varandra.

Nu kanske ni förstår hur jävla kul det är att folk dissar Warwick hela tiden? Men skit samma, nu ska jag gå och spela musik, på min sexsträngade Modulus med grafithals.


Precis som att jag alltid får höra att Fender är Guds gåva till musiken, hävdar jag att Mac är guds gåva till hemstudion (ja, jag vet att jag är ateist, men ni fattar vad jag menar bla bla bla bla, yada yada yada).
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Samuel V skrev:Är vi griniga idag eller? Jag skrev mitt svar med glimten i ögat, men jag tycker ärligt talat att det är en enkel lösning om man vill slippa gå in på tekniska detaljer, och bara spela in - en Mac behöver du aldrig oroa dig om komponenterna eller OS, för man vet att de är optimalt anpassade för varandra.

Nu kanske ni förstår hur jävla kul det är att folk dissar Warwick hela tiden? Men skit samma, nu ska jag gå och spela musik, på min sexsträngade Modulus med grafithals.


Precis som att jag alltid får höra att Fender är Guds gåva till musiken, hävdar jag att Mac är guds gåva till hemstudion (ja, jag vet att jag är ateist, men ni fattar vad jag menar bla bla bla bla, yada yada yada).
Jag är alltid grinig. Ingen tycks ju hålla med mig eller förstå vad jag menar här så jag skiter i det. :wink:
För övrigt hänvisar jag till Rix inlägg ovan, kan/vill man inte göra så mycket utöver standard så är ju vissa saker mer optimala än andra. :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

newheartshadow skrev:
aha ja visst fan det kommer ju nu också.

Hur ligger det till med pluggar och sånt? stöds 64-bitarsmaskiner av t.ex. waves o t-racks etc.
Det har jag inte någon aning om faktisk. Jag är ganska gitarr->förstärkare->mikrofon->ljudkort i mitt arbetsflöde.



Edit:

För övrigt är mac-talibaner och Pc-korsfarare samma typ av människa med otillräcklig kunskap om de båda systemen i praktiken.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Sunken skrev:Vanliga 32-bit XP klarar inte av att utnyttja mer än 3GB minne, enl. mina källor.
64-bit gör det dock.
Exactemente. Vet det av lång erfarenhet här på jobbet.
Fast vi köper 4Gig till nya då vi snart har möjlighet att
köra xp64 för dom som behöver. O då är inte ens 4GB max.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

macahan skrev:Det har jag inte någon aning om faktisk. Jag är ganska BAS->förstärkare->mikrofon->ljudkort i mitt arbetsflöde.
Ett smärre fel där som jag rättade till men annars är det en ganska sund inställning att börja med. :)

Jag gillar iofs pluggar också, skitbra hjälpmedel. Man ska dock inte förlita sig på att man kan rädda ett dåligt ljud in i datorn men om man som många bara linear (svengelska?) instrumenten är de bra o ha.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar