Hårddiskporta för scenbruk

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Hårddiskporta för scenbruk

Inlägg av jbass »

Ska ha förinspelade trummor och keybords live och tänkte mig en 8-kanals HD-porta för detta ändamål. Korg's D888 verkar ju lämplig, men är det någon som har erfarenhet av denna eller andra liknande apparater på scen. 8 fysiska kanaler lär räcka. Cakewalk/Cubase etc på dator är inget alternativ, tycker jag.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vi har kört med Fostex D90 live (hårddiskinspelare, mer "bandare" än "porta") som har funkat bra. I alla fall efter vi hittade ett smidigt sätt att få över från dator till Fostexen.

Vi la då höger/vänster: syntar på kanal 1-2, höger/vänster: trummor på 3-4 och klick på kanal 5. Från början drog vi klicket direkt till hörlursförstärkare, men sen via mixern den med (och aux-tapp till hörlursförst) för lite extra volym, och kunna lägga klick i monitor när vi repade...

Vet att en kompis band använt nån slags digitalporta, kanske en fostex den med? Det enda som kan bli bekymmer är väl om man behöver klick i lurar, att det går "routa" så...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Blev en Korg D888, har haft den ett tag. Ingen dum apparat. Har hittills använt den till lite liveinspelningar, men huvudsyftet med den är att spela backing tracks. Har knåpat lite midi, ganska oerfaren på det. Konverterar till analoga trummor mha EZDrummer, låter fläsk i stora PA't :twisted:

Behöver nu införskaffa en eller två "pluggar" med bra piano och synt/pads/stråkar. Vad ska jag kolla på?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Recension!

Sån'a där apparater förstår man sig inte på om man inte använder dem en längre tid, därför är det svårt att veta vad man ska köpa. Skriv ihop nå'nting under recensionsrubriken, det är kul om det fylls på med fler prylar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

BarbequeVillage skrev:Recension!

Sån'a där apparater förstår man sig inte på om man inte använder dem en längre tid, därför är det svårt att veta vad man ska köpa. Skriv ihop nå'nting under recensionsrubriken, det är kul om det fylls på med fler prylar.
En barnlek att ratta. Ser ut och funkar som en Mackie-mixer med tillägg av transportknappar, som på en CD-spelare eller liknande. Koppla in mickar och instrument, trimma nivåerna och tryck på REC-knappen.
Sen finns det ju editeringsfunktioner, effekter och litet annat lull-lull som jag hellre gör i datorn. Kan inte påstå att jag behärskar den i alla aspekter, den gör det jag vill den ska göra för tillfället och med ett bra resultat.

Får försöka återkomma med recension senare och kanske ett ljudprov.
Skriv svar