Inspelning hemma!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Använd ett USB interface som JamLab, LightSnacke eller Stealthplug så får du lyssning i realtid. Jag kör med JamLab och det funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Köp ett kompetent ljudkort. Det interna har alldeles för dåliga specar vilket sabbar ljudkvaliteten + ger väldigt hör latency.

Toneport UX1 funkar kanon för hemmabruk. Kostar 1.495:-
BEADG
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Om du kör i windows kan du använda ASIO-for-all drivrutinen för att få ner latencyn på det interna ljudkortet iaf.

edit: den där jamlab verkar smidig. tuta och köra?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Du borde väl kunna ordna medhörningen genom mixern? Känner inte till programmet du kör men Cubase justerar fördröjningen så det går att få att funka. ASIO är ett måste för att få ner latencyn. Om ditt ljudlort inte har ASIO-drivers - kolla asio4all.com - en fri ASIO-driver som ansluter direkt till ljudkortets VDM-driver i Windows.

Kan tillägga att KB37 är en kul och användbar pryl. Har haft min i några månader nu och musicerandet har blivit både enklare och roligare!

/Jocke
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Inspelning hemma!

Inlägg av basmartin »

JunJun skrev:Ok. Ni får gärna puckoförklara mig men ja har en fråga om inspelning.

Jag kör med min bas in i en EBS-MBII från den balance output till en Line in kanal på ett litet Mackie bord, från Mackiens Main output till datorns inbyggda ljudkort. Sen spelar jag in i Apleton Live.
Rätt so far eller??
Nu till probbet. Hur gör jag med lyssning??
Om jag drar en lina från datorn hörlursplugg till en kanal på mixerbordet så antingen rundar och knastrar det eller så blir det ett konstigt delay som är grymt irriterande.
Eftersom jag har lite effekter och shit i gång i Apleton så vill ja gärna ha de ljudet i lurarna.
Kör jag hörluren direkt från datorn så blir det oxå ett mysko delay.

Vad fan gör jag för fel??
Kom gärna med idéer med hur jag kan koppla istället..
Rundgången kan du bota med att skicka basen till Aux 1 och mute-a baskanalen på mixerbordet.

Om det knastrar när du spelar beror det på att datorn jobbar för mycket. Då måste öka bufferten, vilket också ökar fördröjningen. Har man en bra dator kan få ner fördröjningen så att det knappt märks. Om du inte vill ha någon fördröjning alls måste du skrota idén med att spela in med Abletons effekter, om det inte är reverb och delay du är ute efter. Då kan man görs så här:

Koppla mixern till ljudkortets input
Koppla ljudkortets output till en stereokanal
Koppla monitorer eller lurar till mixern

Vet inte hur Ableton funkar, men så här gör jag i Logic:
Sätter en kanal i inspelningsläge och kollar så att det kommer signal in
Sätter ett reverb el delay på en buss i Ableton
Skickar signal från baskanalen till bussen
Väljer no output på baskanalen och då borde du höra signalen från mixerbordet och reverbeffekten från bussen i Ableton.

Om du vill ha andra effekter t ex dist, phaser osv, så är det bättre att köra dem från t ex en pod, och spela in basen helt clean för att lägga på effekterna när du mixar.

Gällande ljudkort, så finns det ingen anledning att köpa ett USB-kort om du redan har ett bra inbyggt kort. USB-ljudkort tar processorkraft från datorn och du kan inte få ner latencyn(fördröjningen) lika lågt som på ett PCI-kort el firewire-kort.

Vill du ha ett externt ljudkort så är det firewire som gäller.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar