Logic 9

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Logic 9

Inlägg av macahan »

har ni sett det här???

http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/

Kolla in flex tool.. JÖSSES va gött!
Nu snart kör jag iväg en beställning kan jag lova..
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

funktionen finns även i cubase (och protools tror jag?). Mycket användbar!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det förvånar mig inte, idag är alla dawsarna väldigt kompetenta..
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Den blir det! Gillar Logic, mest för att jag kan det så bra. Har jobbat med ProTools, Nuendo, Samplitude och Sequoia, men jag trivs bäst och jobbar snabbast i Logic. Så det spelar egentligen ingen roll vilken DAW som har mest features och mest bitar i mixbussen mm... tycker det är viktigare att få saker gjorda.

Hade iof hand om supporten ett tag för Logic när Roland hade agenturen... det var många versioner sen.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Uppgradering kommer när jag är hemma från semestern igen. Ser riktigt bra ut!
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ja tack, men jag väntar tills jag köper ny dator. Får inte plats med Logic på min dator, om jag vill få plats med annat också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Men oj vad mycket smaskens. Jag kör Express 8 nu, men måste nog uppgradera till den fulla 9:an pronto.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Och dom jävlarna har inte fixat till loop-recording som fanns tom logic 7 vilket var ett FANTASTISKT mycket bättre sätt att spela in i loop än som det är nu när allt blir en enda korv som man måste öppna....så ....jävla.....sämst....=/
Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som är bättre med att gömma det man spelar in istället för att ha det uppe så att man kan färgmarkera under gång, tex....sämst...=(
I övrigt finns det en massa bra features i åttan och framåt.
Det faktum att man inte kan byta track på ett spår är inte en av dom...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nä, vad ska man säga.. dom anser ju att dom "förenklat".. när 8:an kom ut var det ju inte precis jubelrop jämfört med 7:an.. Det finns fortfarande mycket jag saknar i det som dom erbjuder idag.

Måste man verkligen köra comps då?
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Riktigt sugen blir jag...

Har Logic pro 8 och är supernöjd!!!

Visst blir man sugen att uppgradera, så jag får se...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Nä, vad ska man säga.. dom anser ju att dom "förenklat".. när 8:an kom ut var det ju inte precis jubelrop jämfört med 7:an.. Det finns fortfarande mycket jag saknar i det som dom erbjuder idag.

Måste man verkligen köra comps då?
För att citera min polare "du får NOBELPRISET om du listar ut hur man stänger av den vidriga tvångsfoldering i loopinspelningsläget".....skrik till om du hittar det!!
Jag är skogstokig på det...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Min 9'a ska levereras idag... :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag är fan grinfärdig!
Jag tillbringar allt mellan 5 och 15 timmar per dygn jobbandes med logic och jag har , VIIIIST nog verkar det som, hållit fast vid mitt Logic 6 med pro tools hårdvara i os9 in i det siiista men till slut brann min mixer och då bestämde jag mej för att köpa en 8-core mac för 35 lök och då har jag ju inget val ...bara att köra logic 8 och nåt core-interface...
Igår spelade jag in sång från 11 till 21...jag vet inte hur många ggr datorn crashade under dom timmarna...av än den ena , än den andra anledningen....ibland sparade den låten som (crashed) och ibland inte....Fy fan vilken buggig skit!! =( SÅ jävla deprimerande....frågan är om jag ska bli tvungen att fortsätta att spela in sång och instrument i logic 6 och os9 så att jag inte blir avbruten hela jävla tiden av ett program som är helt jävla supersämst , helt plötsligt....
Snälla , säg att "javisst , sådär hade jag det också men i logic 9 så är det myyycket bättre"....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oj.. man kan ju verkligen alltid hoppas att dom förbättrat det.
Apple har fått mycket skit för att 8:an var för enkel och buggig.
Soundtrack får jag inte ens igång på min burk för den kraschar innan den ens hunnit starta..
Det har varit mycket snack om just kompabilitetsproblem och att pluggar som inte riktigt är kompatibla kraschar programmet. Tillika att själva leopard gjorde att pluggarna inte fungerade som de ska...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:oj.. man kan ju verkligen alltid hoppas att dom förbättrat det.
Apple har fått mycket skit för att 8:an var för enkel och buggig.
Soundtrack får jag inte ens igång på min burk för den kraschar innan den ens hunnit starta..
Det har varit mycket snack om just kompabilitetsproblem och att pluggar som inte riktigt är kompatibla kraschar programmet. Tillika att själva leopard gjorde att pluggarna inte fungerade som de ska...
Mmmm...Melodyne, guds gåva till producenten som inte bara spelar in Aretha Franklin, får tydligen fanskapet att krascha ...JÄTTEKUL....
Dessutom så skapas 8 virtuella cores i logic ...men av dom 8 "riktiga" och 8 virtuella så andänds bara 8....varför?
Skit samma iofs för mätarna är aldrig ens en fjärdedel uppe på någon av dom 8....och när jag kollar hur mycket processorkraft som utnyttjas så är det typ 5%.....vilket gör det ÄNNU MER IRRITERANDE ATT PROGRAMHELVETET FLIPPAR för att jag förstorar en region under uppspelning....Andra grafiska jävulstyg uppstår...när jag markerar nåt och håller nere musen efter att ha haft programmet igång ngn timme så blir skärmen helt vit...tills jag släpper...
Eller om jag markerar 16 körregioner och ska dra in starten så försvinner den grafiska representationen av filerna...mao kan jag inte SE var dom startar.....en massa sån skit....

Sen verkar det vara enorma kompatibilitetsproblem med NI. SÅ fort jag kör Acoustik Piano så får jag helt plötsligt enorma spikar på just den kärnan som kör den....q u e ?

Depp...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

I windows, mappen underhållning finns ljudinspelaren.

Ville bara säga det.
























:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

f-bass skrev:
macahan skrev:oj.. man kan ju verkligen alltid hoppas att dom förbättrat det.
Apple har fått mycket skit för att 8:an var för enkel och buggig.
Soundtrack får jag inte ens igång på min burk för den kraschar innan den ens hunnit starta..
Det har varit mycket snack om just kompabilitetsproblem och att pluggar som inte riktigt är kompatibla kraschar programmet. Tillika att själva leopard gjorde att pluggarna inte fungerade som de ska...
Mmmm...Melodyne, guds gåva till producenten som inte bara spelar in Aretha Franklin, får tydligen fanskapet att krascha ...JÄTTEKUL....
Dessutom så skapas 8 virtuella cores i logic ...men av dom 8 "riktiga" och 8 virtuella så andänds bara 8....varför?
Skit samma iofs för mätarna är aldrig ens en fjärdedel uppe på någon av dom 8....och när jag kollar hur mycket processorkraft som utnyttjas så är det typ 5%.....vilket gör det ÄNNU MER IRRITERANDE ATT PROGRAMHELVETET FLIPPAR för att jag förstorar en region under uppspelning....Andra grafiska jävulstyg uppstår...när jag markerar nåt och håller nere musen efter att ha haft programmet igång ngn timme så blir skärmen helt vit...tills jag släpper...
Eller om jag markerar 16 körregioner och ska dra in starten så försvinner den grafiska representationen av filerna...mao kan jag inte SE var dom startar.....en massa sån skit....

Sen verkar det vara enorma kompatibilitetsproblem med NI. SÅ fort jag kör Acoustik Piano så får jag helt plötsligt enorma spikar på just den kärnan som kör den....q u e ?

Depp...
Kaffe? :D
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

unicornbass skrev:Kaffe? :D

Det är nog ingen dum idé!!! :wink:

Eller kanske i en mindre mängd...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tycker ni att jag är övermåttan irriterad över att mitt primära arbetsverktyg,dvs på vilket jag tjänar mina pengar, inte fungerar som det ska?.......
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

f-bass skrev:Tycker ni att jag är övermåttan irriterad över att mitt primära arbetsverktyg,dvs på vilket jag tjänar mina pengar, inte fungerar som det ska?.......
Nej, inte för 1 sek.. skit ska fungera :!:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Processorspikarna anses försvinna om man startar upp programmet genom ett script eller att man startar upp programmet sparar, stänger ner och öppnar igen.. allt enligt logicforumet vad det nu hette (?).. :D
Men det är många som har just det här problemet. En teori är ju att Apple vill att man bara ska använda deras produkter.. konspirationsteorier är alltid lika roliga... :D

Sen kan man ju verkligen fråga sig om det inte är så att dom fått mer fart på den till 9:an eftersom 7:an inte ursprungligen var apples egna produkt.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

f-bass skrev:Tycker ni att jag är övermåttan irriterad över att mitt primära arbetsverktyg,dvs på vilket jag tjänar mina pengar, inte fungerar som det ska?.......
Nej...

Klart att om verktygen inte funkar så blir man förbannad och irriterad...

Fan hör med supporten för så här ska det ju inte vara...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mm.. apropå program man använder i jobbet.. Autocad Architecture som är det program vi använder och där en licens kostar över 70k är tamig fasiken det buggigaste program jag någonsin sett.. Att ett företag kan ta ut så kopiösa priser och ändå ha en så undermålig produkt som vi "måste" använda är helt otroligt..

man har full rätt att gnälla på sånt här. Det är ju rena programmeringsfel och skapar ju inte direkt mer goodwill...
Senast redigerad av macahan den tor 03 sep 2009, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kör Logic 9 och har gjort så ett tag. Körde Logic 8 länge och väl. Knappt några problem alls. Några pluggar och instrument har varit inkompatibla men det är egentligen inte Logic´s fel utan dom som skrivit källkoden till pluggarna. Rensar man ut inkompatibla pluggar så rullar det på bra. Har haft problem med några NI-prylar och några andra men egentligen aldrig med Melodyne om man kör senaste versionen.

Kör man gamla versioner av pluggar och instrument så kan man få problem. I övrigt rullar det på väldigt bra tycker jag. Men man kan ignorera processormätarna. Dom visar inte verkligheten och det är lite allmänt känt.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:Rensar man ut inkompatibla pluggar så rullar det på bra.
Jo, säkerligen....jävligt svårt om man nu har bestämt sej för att köra internt och inte har vare sej ssl-bord eller annan outboard.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar