jag blir galen på cubase/ezd

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

jag blir galen på cubase/ezd

Inlägg av anli »

Blir knäpp snart... hur tusan får man pluginet EZ drummers trum (en färdig från biblioteket) i ett spår på Cubase le?
Gör jag ett midispår så kommer jag åt själva plugin:et men fattar inte retsen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: jag blir galen på cubase/ezd

Inlägg av basmartin »

anli skrev:Blir knäpp snart... hur tusan får man pluginet EZ drummers trum (en färdig från biblioteket) i ett spår på Cubase le?
Gör jag ett midispår så kommer jag åt själva plugin:et men fattar inte retsen.
Mac el PC?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Måste man inte spela in trumspåret som audio för att det ska fästa?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Måste man inte spela in trumspåret som audio för att det ska fästa?
Jo men hur gör man det?

Basmartin: PC förstås... bara för att jag var dumsnål nog att inte köpa en macbook åt grabben! Då hade jag suttit med garageband och allt hade varit frid och fröjd!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om du spelar upp MIDI-spåret och samtidigt har en stereokanal på inspelning, kan man då inte få apparaten att förstå att den ska spara trumljudet där? Jag är kass på sån't här, men logiken är solklar. Eller hur!?! :D
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Om du spelar upp MIDI-spåret och samtidigt har en stereokanal på inspelning, kan man då inte få apparaten att förstå att den ska spara trumljudet där? Jag är kass på sån't här, men logiken är solklar. Eller hur!?! :D
Så har jag försökt men jag får inte till det.
Har inte tid med krånglig mjukvaruskit... villa spela på min nya Kramer 8:a!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Nu ska vi se här.
Du öppnar ett project, trycker på F11 (VST Instruments).. och laddar upp EZ.
Nu klickar du på ett MIDI-spår, alt skapar ett nytt. När du markerat spåret väljer du ezdrummer som out.
Nu är det bara till att dra loopar från Grooves till MIDI spåret.

Har du frågor är det bara mosa på, är ingen expert på cubase, men kan lite smått sådär. Är mer inkörd på logic :)
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

anli skrev:
BarbequeVillage skrev:Måste man inte spela in trumspåret som audio för att det ska fästa?
Jo men hur gör man det?

Basmartin: PC förstås... bara för att jag var dumsnål nog att inte köpa en macbook åt grabben! Då hade jag suttit med garageband och allt hade varit frid och fröjd!
Snål? En macbook går ju loss på 10000kr. Det är inte så farligt....

Hursomhelst, jag har för mig att om man ctrl-klickar i arrange-fönstret på den kanalen du ska använda, så får man fram en "blob", som är min egna fackterm. Dubbelklicka där och du hamnar i matrix-editorn och kan börja klicka in trumgroovet, om det är det du är sugen på. Nu är det 4 år sedan jag höll på med cubase senast, så jag reserverar mig för ev fel.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Taran skrev:Nu ska vi se här.
Du öppnar ett project, trycker på F11 (VST Instruments).. och laddar upp EZ.
Nu klickar du på ett MIDI-spår, alt skapar ett nytt. När du markerat spåret väljer du ezdrummer som out.
Nu är det bara till att dra loopar från Grooves till MIDI spåret
Jag gör precis så men det går inte att droppa nåt i spåret?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

anli skrev:
Taran skrev:Nu ska vi se här.
Du öppnar ett project, trycker på F11 (VST Instruments).. och laddar upp EZ.
Nu klickar du på ett MIDI-spår, alt skapar ett nytt. När du markerat spåret väljer du ezdrummer som out.
Nu är det bara till att dra loopar från Grooves till MIDI spåret
Jag gör precis så men det går inte att droppa nåt i spåret?
Posta ett screenshot när du har VST instruments och ditt MIDI spår uppe.
Problemet är alltså att du inte kan dra från EZ Grooves till MIDI spåret? Testa att göra en tom MIDI-kloss med pennan annars.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Taran skrev:
anli skrev:
Taran skrev:Nu ska vi se här.
Du öppnar ett project, trycker på F11 (VST Instruments).. och laddar upp EZ.
Nu klickar du på ett MIDI-spår, alt skapar ett nytt. När du markerat spåret väljer du ezdrummer som out.
Nu är det bara till att dra loopar från Grooves till MIDI spåret
Jag gör precis så men det går inte att droppa nåt i spåret?
Posta ett screenshot när du har VST instruments och ditt MIDI spår uppe.
Problemet är alltså att du inte kan dra från EZ Grooves till MIDI spåret? Testa att göra en tom MIDI-kloss med pennan annars.
Det var det jag menade.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag har då inga problem att dra groovsen och släppa dem, men nackdelen är att varje gång jag gör det så skapas en ny midikanal, men det är ju iofs bara att flytta dem till samma kanal och ta bort de nya som skapas.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok så här ser det ut (ritade en ruta med MIDI pennan)
Bild

och man pillar på R och W på EZD fönstret dyker dessa upp:


Bild

Jag är helt enkelt för dum för att ha dator... jag saknar en vanlig rullbandare ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det är nåt skumt... har jag inget projekt öppet kan jag släpdra och de startar ett nitt med en eztrummidi-fil. Fast lite korrupt. Avinstallerar skiten och testar igen... suck
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

anli skrev:Det är nåt skumt... har jag inget projekt öppet kan jag släpdra och de startar ett nitt med en eztrummidi-fil. Fast lite korrupt. Avinstallerar skiten och testar igen... suck
Ja, det vore nog bäst. Har ingen aning vad som kan vara fel, speciellt inte när du kan göra klossar med pennan.
Nu vill jag återigen peka på att jag inte alls är speciellt hemma i cubase, så jag bör förmodligen inte tas som den säkraste av källor :).

Track Automation som ploppar upp när du trycker på R/W är inget att bry sig om. Track Automation är till för att styra effekter och liknande, fades etc.

Fick du förresten något ljud alls i EZ?
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Taran skrev:
anli skrev:Det är nåt skumt... har jag inget projekt öppet kan jag släpdra och de startar ett nitt med en eztrummidi-fil. Fast lite korrupt. Avinstallerar skiten och testar igen... suck
Ja, det vore nog bäst. Har ingen aning vad som kan vara fel, speciellt inte när du kan göra klossar med pennan.
Nu vill jag återigen peka på att jag inte alls är speciellt hemma i cubase, så jag bör förmodligen inte tas som den säkraste av källor :).

Track Automation som ploppar upp när du trycker på R/W är inget att bry sig om. Track Automation är till för att styra effekter och liknande, fades etc.

Fick du förresten något ljud alls i EZ?
Jodå kan höra de olika groovsen och jag kan rita rutor men sen ere stopp!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

anli skrev:
Taran skrev:
anli skrev:Det är nåt skumt... har jag inget projekt öppet kan jag släpdra och de startar ett nitt med en eztrummidi-fil. Fast lite korrupt. Avinstallerar skiten och testar igen... suck
Ja, det vore nog bäst. Har ingen aning vad som kan vara fel, speciellt inte när du kan göra klossar med pennan.
Nu vill jag återigen peka på att jag inte alls är speciellt hemma i cubase, så jag bör förmodligen inte tas som den säkraste av källor :).

Track Automation som ploppar upp när du trycker på R/W är inget att bry sig om. Track Automation är till för att styra effekter och liknande, fades etc.

Fick du förresten något ljud alls i EZ?
Jodå kan höra de olika groovsen och jag kan rita rutor men sen ere stopp!
Då har jag ingen som helst aning varför du inte kan dra dom till spåret..
Visst drar du från spalten längst till höger?
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

japp. Drar jag från högre händer inget... om inte jag int har nåt projekt uppe. Drar jag då så frågar den om jag vill skapa ett nytt... får lite felmeddelanden och ett nytt projekt med några trumtakter i en midifil kommer upp. Då kan jag editera, dvs skapa trummor själv men fortfarande intre dra nåt från ez...
Hatar microsoft grrr
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har provat att installera på annan dator. Börjar misstänka att Cubase LE 1.01 är beränsningen om man kollar här:
http://www.toontrack.com/compatibility_ ... ummer.html
Blir så trött...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ge mig ett råd inför morgondagen:
1. Tjacka uppgradering till Cubebase le (är det ett svart hål eller?)
2. Köpa Sequel... en ny blåsning?

Så totalt värdelöst att sista semesterveckan är slut och man inte lyckats lira in ett en j-a skit.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hittade ett sätt... man fick importera en midifil, dvs leta upp exakt det "groove" som man gillade som fil i ez drum-mappen. Dublicera det önskat antal ggr. urrk.
Hm den lilla zoom trummaskinen var enklare :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hehe... äntligen fick vi till det. Upptäckte igår att man kunde exportera trum-midi-filer från GuitarPro5 till Cubase LE.
Vips, så kunda jag koppla till EZDrummer och få en perfekt fett trumkomp till tex "For whom the Bell tolls" åt grabben i garaget
Plötsligt behöver vi ingen "dyrare version" av Cubebase. Slipper snickra till trumloopar, ty urvalet låtar till Guitarpro5 är ju nästan enormt. Yippii, vilket framsteg!

Provade btw Sequel, men gillade det inte alls. Buggigt och konstig layout. Såg ingen fördel alls, bara jobbigt att lära sig ÄNNU ett dassigt program.
Skickar grabben på en Cubasekurs istället så är vi hemma ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Gött att det löste sig!
Jag tycker Cubase är krångligt och bökigt, men det är ju en vanesak då jag är en hängiven Protools användare.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Bra att det löste sig, hur som helst så om du skulle vilja Cubase med EZ i alla fall så vet jag vad felet är.

Du måste välja en "Drum Map" för att kunna droppa grooves ifrån EZ. Du kan välja den på kanalens egenskapslist, strax nedanför In och Out.
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ravens skrev:Bra att det löste sig, hur som helst så om du skulle vilja Cubase med EZ i alla fall så vet jag vad felet är.

Du måste välja en "Drum Map" för att kunna droppa grooves ifrån EZ. Du kan välja den på kanalens egenskapslist, strax nedanför In och Out.
Gäller detta verkligen LE versionen? ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar