Inspelning av Rockabilly Kontra

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inspelning av Rockabilly Kontra

Inlägg av Duracell »

Jag ska ha ett Rockabilly band på besök i min lilla projektstudio på lördag (Cougar på kontra). Jag har aldirg spelat in en kontra förr och undrar om ni rävar här på forumet har lite tips. Jag tror att Cougar har ett inbyggt miksystem i kontran men det finns gott om andra mickar att välja på i studion.

Det ska spelas in live, alla på en gång, men det vore ju ändå bra att få till någorlunda separation. Jag har visserligen lite olika rum att ställa dom i men känslan brukar bli lidande av sånt.

Tips på allt ovanstående mottages. Kommer väl ändå att få laborera lite men det vore ju bra att ha något att utgå ifrån.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Separation är överskattat ..... , men annars ta signalen från kontrans mickar och EQ:a efter smak. Då får du separation också, du bör dock ha ett antal Mohm i ingångsimpedans annars låter piezo mickar illa ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Håller helt med angående separation. Det kan dock vara bra om vill rädda något. Du tror alltså att piezosystemet räcker. Har läst en del på andra ställen om allt från stormembranare till små inlindade i skumgummi som är inknölade i stallet.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

In i Super Bassen, slanga kanalerna, ställ in Lemmy-mode, 421:an framför 215-låddan, klart!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag iof. dålig koll på inspelningstekniska prylar men det jag kan säga (föga överraskande) är att kontran låter myycket bättre att spela in med "vanliga" mikar istället för stallmik etc. En mik placerad snett nedanför ett par dec. från f-hålet på G-sträng sidan och en högre upp, en bit från greppbrädan för att fånga upp slapljudet. Hur man sedan får det att lira ihop med trummor och elgitarr när man spelar in på det viset vet jag inte riktigt men det finns ju rockabillybasister här på forumet som har erfarenhet av studioinspelningar!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Om din lokal tillåter så skulle jag spela in med bra micker som tar lite ambiens, att försöka återge det akustiska ljudet så naturligt som möjligt men om alla lirar samtidigt i studion så är det inte så praktiskt utan då är piezolösningen mer genomförbar och bör kunna låta bra förutsatt vettigt installerad piezo och en passande preamp.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Jag brukar micka med en AKG solidtube en dec ifrån strax under Fhålet upp emot halsen typ... Kontaktmikar låter väldigt illa tycker jag....

Detta förutsätter ju att bassisten inte står vid trummerna, brukar ställa dom i kontrollrummet så ser dom bandet med... körde en rockabillly trio helt live, trummis + vokalist/gitarist i inspelnigsrummet sjungades i en beta57 och bassisten i kontrollrummet... funkade väldigt bra...

Bästa är ju att spela in en snutt i kontrollrummet och en i inseplningsrummet så hör han att han vill va i kontrolrummet... hehe...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Tack för tipsen. Jag återkommer med hur det gick.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Skriv svar