Konstruktiv mixkritik tack!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Konstruktiv mixkritik tack!

Inlägg av Walka »

Sitter i ett mellanskede i mixning av en låt som skall vara med på en samlingsplatta (där för övrigt både David Crosby och Graham Nash är med) med specialskrivet material.

Har blivit lite blind (?) och behöver lite konstruktiv kritik för att (förhoppningsvis) komma vidare.

En sak bara, sånginsatsen är sådär har vi konstaterat och skall läggas om, så lägg inte för stor vikt vid leadsången. Körmackorna i sticket är som dom skall dock.

http://www.walka.se/aptcyo.mp3
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

I mitt tycke och i min smak, ligger trummorna för långt bak. Lite torrare och lite mer av dom. Ringaracka-gitarren dominerar rätt mycket. Sen vill man ju alltid ha lite mer bas... :wink:
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

noterat

tack så mycket!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
richieroyale
Medlem+
Inlägg: 775
Blev medlem: lör 05 apr 2008, 04:24
Ort: Sölvesborg

Inlägg av richieroyale »

Gillar tonen på den akustiska gitarren och basen, bra nivåer också.

Trummorna känns lite instängda av någon anledning, hade behövt något tar fram dom lite mer i mixen i mitt tycke.

annars tycker jag det låter mycket bättre. Det är bara trummorna jag kan klaga på
http://www.myspace.com/xpointenemy

Fender Japan Jazz
EBS Classic 450
EBS Classic line 8x10
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

tanken med trummorna är att dom skall vara diffusa och något odefinierade, inte vanliga poptrummor mao, men vi kanske skall tänka om produktionsmässigt...skall exprimentera med det
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Jag tycker också att gitarrerna dominerar lite väl mycket - det känns som att det egentligen vilar ett gött lugn över hela arret, med visptrumgroovet och sådär... men volymen på ringarackandet stressar mig. Samma sak med dragspelet tycker jag... om det vore jag som mixade, skulle jag låta basen och trumsetet bli de bärande komponenterna istället, för att få uppleva det där tillbakalutade goa groovet som finns där nånstans.

Men jag gillar egentligen soundet skarpt på alla komponenterna - det är bara balansen jag inte kommer överens med.
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Gitarren smetar ut låten till nåt jämntjockt som jag inte gillar riktigt, men det är ju inte någon mixfråga kanske? Efter sticket där dynamiken tas ner något är det bästa partiet i låten, kanske för att jag hör kaggen där första gången. Basen känns busy för genren, tråkigt ljud och kanske lite för framträdande då tonerna känns så komprimerade och inte vill dö ut.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

tackar, vad gäller jämntjockheten så är det nog till stor del en mixfråga, skall ta det i beaktande och håller med.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Kommentarer samtidigt som jag lyssnar igenom låten första gången.
Sången kunde komma fram lite mer. Backa på diskanten motsvarande.
Reverb på kicken? Tycker det skulle vara snyggare med torrare sound och lite köttigare botten i basen istället. Eller kanske den helt enkelt ska upp lite till.
Mandolinpartiet har bra mycket mer energi än vokalpartierna. Ha det partiet som referens och försök få up energin motsvarande i refrängerna.
Ackgitarrerna är ganska krispiga. Du skulle kunna testa att backa på diskanten en aning och hitta det genomträngande perkussiva någonstans i övre mellanregister istället.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tycker det låter kanon.
Fattar o gillar tanken med mixen!
I stort sett "acke med sång, å så lite lullull på det", eller hur?
Gillar den stora, mörka crashen/ridecrashen skarpt!

Omastrat antar jag?
En subkomprimering och en masterkomp på det där så kommer grejorna i bakgrunden att hoppa fram till sin plats i mixen (trummor etc).

Heja!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

dereborn skrev:Jag tycker det låter kanon.
Fattar o gillar tanken med mixen!
I stort sett "acke med sång, å så lite lullull på det", eller hur?
Gillar den stora, mörka crashen/ridecrashen skarpt!
+1
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

dereborn skrev:Jag tycker det låter kanon.
Fattar o gillar tanken med mixen!
I stort sett "acke med sång, å så lite lullull på det", eller hur?
Gillar den stora, mörka crashen/ridecrashen skarpt!

Omastrat antar jag?
En subkomprimering och en masterkomp på det där så kommer grejorna i bakgrunden att hoppa fram till sin plats i mixen (trummor etc).

Heja!
I'm in.

Kanske att acken ligger någon dB för högt, men det brukar man ju kunna styra upp med en masterkompressor som påtalat...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mixar är ju mycket efter tycke och smak men personligen skulle jag sänka ackegitpaketet någon dB eller två. Då kommer sången fram lite bättre. Kanske räcker att ducka gitarrerna precis där sången börjar. Men som det är nu ligger dom nästan starkare än sången. Annars tycker jag att det låter bra.

Jag har märkt att sången kan bli lite lägre i nivå efter att man mastrat beroende på hur teknikern eq:ar och komprimerar. Så jag brukar ibland göra en alternativmix där sången ligger 1 dB högre om nu detta uppstår. En del mastringstekniker kan vara ganska brutala i mellanregistret..... Har aldrig varit med om att sången blir starkare efter att man mastrat av vad jag kan minnas.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

dereborn skrev:Jag tycker det låter kanon.
Fattar o gillar tanken med mixen!
I stort sett "acke med sång, å så lite lullull på det", eller hur?
Gillar den stora, mörka crashen/ridecrashen skarpt!

Omastrat antar jag?
En subkomprimering och en masterkomp på det där så kommer grejorna i bakgrunden att hoppa fram till sin plats i mixen (trummor etc).

Heja!
Ja, mixen är som sagt bara halvvägs, men du har helt rätt. Sång och acke är centralt, resten är lullull precis som du säger.
Det kommer hamna nån form av kompressor på masterbussen vad det lider och då hoppar saker förhoppningsvis på plats.
Hellboy skrev:Mixar är ju mycket efter tycke och smak men personligen skulle jag sänka ackegitpaketet någon dB eller två. Då kommer sången fram lite bättre. Kanske räcker att ducka gitarrerna precis där sången börjar. Men som det är nu ligger dom nästan starkare än sången. Annars tycker jag att det låter bra.

Jag har märkt att sången kan bli lite lägre i nivå efter att man mastrat beroende på hur teknikern eq:ar och komprimerar. Så jag brukar ibland göra en alternativmix där sången ligger 1 dB högre om nu detta uppstår. En del mastringstekniker kan vara ganska brutala i mellanregistret..... Har aldrig varit med om att sången blir starkare efter att man mastrat av vad jag kan minnas.
Sången skall läggas om, dels pga insatsen men även pga ljudet. Hade inte nån jätterolig sångmick hemma för ögonblicket när leadsången lades och är inte direkt jättenöjd med ljudet. Skall låna en BlackHole (har du testat? GRYM!!) eller en U87 och räknar med att sången iom detta blir lite bredare om arslet (pardon the bad french) och tar lite mer plats i mixen på det där snygga viset som bara lite finare mickar o preamps löser.

Jag är helt med på tanken om att lägga sången ett par dB högre med mastering i åtanke, brukar bli så. Samma sak med baskagge. Kick och sång för högt, elgura lite lägre då dom brukar åka upp en aning.

Det blir iofs jag som mastrar hela samlingsplattan så förhoppningsvis blir inte mixen mosad hos nån leif som älskar sitt pyramix. Känns dock mer än lite svettigt att sätta tänderna i Crosby/Nash-grejjorna...

Tack alla för åsikterna och tipsen, allt beaktas med stor tacksamhet.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Konstruktiv mixkritik tack!

Inlägg av GandhiMK2 »

Walka skrev:Sitter i ett mellanskede i mixning av en låt som skall vara med på en samlingsplatta (där för övrigt både David Crosby och Graham Nash är med) med specialskrivet material.
Skitsnygg låt/prod!
För att sätta ribban eller för att du ska slippa läsa resten , om du inte gillar det jag skriver precis här ;-), så ska jag berätta att jag är stereo-bredds-bög-a'la carte så inget kan bli för stereo-ish eller brett/utpanorerat...

Instämmer med många om att Ackarna är väl starka. Noterade att dom i början ligger mer i mitten än emot slutet(är jag snurrig?) och jag uppskattar som sagt bredden mer än mittenpan'en.
Skulle gärna skicka ut dragspelet lite åt ngt håll också.
JÄÄÄÄTTEsnygga körer. Stygg Brian Wilson-vibb. Kan man få dom ut(spridda?) ifrån mitten också?
Efter att ha jobbat med en jävla massa duktiga mixtekniker så börjar jag undra om det ingår i certifieringen ifrån riksmixningsverket att man inte får gå längre L-R än 85 % för det är det ju knappt någon som gör...Om jag kommer till mix med en bred och skön pad så kan man ge sej fan påå att mixteknikern alltid pannar in den...aldrig full L-R...but why? A little jättebredd never hurt anyone? ;-)
Snap out of the auratone speakers, liksom.;-)
Skulle man kunna få be om lite mer bas och lite lite starkare baskagge? Kanske mest mer uff-mjuk odefinerbar botten jag är ute efter på baskaggen.
Gillar trumtanken.
Mandolinen...kan den inte få bli liiite rum eller nåt? Självklart inget som hörs utan bara så att den inte känns torr...Eller också ska den sticka ut. Panorera den lite åt något håll?
Sa jag att jag är en stereo-fåntratt?;-)

Äh....hur som helst så låter det jättefint! Det enda som jag skulle reragera negativt på om jag bara fick höra den på skiva är ak-nivån. I övrigt är det ju helt välmixat och när du nu är där så är ju allt bara en fråga om smak.

Har du skrivit/Proddat?

Tredje lyssningen och jag känner att jag skulle vilja stå och piska dej till lydnad så att du mixade den helt efter min smak!! ;-) Gillar det SKITMYCKET! Hoppas att det är du som skrivit och proddat för jag vill kunna få ge dej en fet Stjärna i musikskapar-loggen! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Re: Konstruktiv mixkritik tack!

Inlägg av Walka »

f-bass skrev: Skitsnygg låt/prod!
För att sätta ribban eller för att du ska slippa läsa resten , om du inte gillar det jag skriver precis här ;-), så ska jag berätta att jag är stereo-bredds-bög-a'la carte så inget kan bli för stereo-ish eller brett/utpanorerat...

Instämmer med många om att Ackarna är väl starka. Noterade att dom i början ligger mer i mitten än emot slutet(är jag snurrig?) och jag uppskattar som sagt bredden mer än mittenpan'en.
Skulle gärna skicka ut dragspelet lite åt ngt håll också.
JÄÄÄÄTTEsnygga körer. Stygg Brian Wilson-vibb. Kan man få dom ut(spridda?) ifrån mitten också?
Efter att ha jobbat med en jävla massa duktiga mixtekniker så börjar jag undra om det ingår i certifieringen ifrån riksmixningsverket att man inte får gå längre L-R än 85 % för det är det ju knappt någon som gör...Om jag kommer till mix med en bred och skön pad så kan man ge sej fan påå att mixteknikern alltid pannar in den...aldrig full L-R...but why? A little jättebredd never hurt anyone? ;-)
Snap out of the auratone speakers, liksom.;-)
Skulle man kunna få be om lite mer bas och lite lite starkare baskagge? Kanske mest mer uff-mjuk odefinerbar botten jag är ute efter på baskaggen.
Gillar trumtanken.
Mandolinen...kan den inte få bli liiite rum eller nåt? Självklart inget som hörs utan bara så att den inte känns torr...Eller också ska den sticka ut. Panorera den lite åt något håll?
Sa jag att jag är en stereo-fåntratt?;-)

Äh....hur som helst så låter det jättefint! Det enda som jag skulle reragera negativt på om jag bara fick höra den på skiva är ak-nivån. I övrigt är det ju helt välmixat och när du nu är där så är ju allt bara en fråga om smak.

Har du skrivit/Proddat?

Tredje lyssningen och jag känner att jag skulle vilja stå och piska dej till lydnad så att du mixade den helt efter min smak!! ;-) Gillar det SKITMYCKET! Hoppas att det är du som skrivit och proddat för jag vill kunna få ge dej en fet Stjärna i musikskapar-loggen! =)
Tack för de vackra orden!
Tyvärr kan jag inte ta på mig äran för låten, det är min gamla parhäst Klas Qvist som skrivit, men proddat har jag gjort. Om man gillar Klas musik kan man lyssna mer på honom på spotify
http://open.spotify.com/track/6MYdpHa5V9HlFQi2L8thuX (inte jag som spelat in detta vill jag tillägga)
Har gjort en officiell produktion med honom innan dock, på tal om wilsonvibbar...
http://www.walka.se/undersidor/Ljudexem ... %20You.mp3
Ny platta producerad av undertecknad är på g as we speak.

Ja, mycket av det du skriver kan jag hålla med om och är redan gjort, men kanske inte till den grad du önskar. En av de brister jag har är att jag är lite feg, därav viss jämntjocklek. En viss stereobreddning kommer det absolut att bli.

Precis som du observerar så är gitarren i mono i centerkanalen till att börja med. En ensam tolvsträngad. När andra versen kommer igång hoppar det igång två sexor utpannade till l/r (kommer inte ihåg om det är fullt dock...).

Effektläggnigen är ytterligare en av de saker som jag inte är på långa vägar klar med, och mandon (som är en 12-str gitarr) kommer på en liten kyss av nåt reverb för att rätta sig bättre i ledet. Som du säger, inget märkbart men nog för att få in den i ljudbilden.

Ja, det lär väl dyka upp minst en version till på låten för bedömning vad det lider. Tack igen!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Skriv svar