Waves vocal rider. Ngn som använder?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Waves vocal rider. Ngn som använder?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har bara läst om den i diverse utskick från waves och avfärdat det som nys men så var jag förbi hos en polare igår som visade hur den funkade och det var ju inte så liiiiite vettigt!! Känns ju som en tidssparare av rang!
Ngn som jobbat med den? Missar jag ngt "dumt" den gör?
Jag laddade ned demon inatt och slängde på på en mix jag jobbar med. Funkar fantastiskt! Kanske blir tvungen att editera på ett psr ställen men vad är det jämfört med att sitta och rita som en idiot i en h eller 2??
Känns som att man kanske inte behöver komprimera ihjäl sej heller... Är iofs en stor fan av kompressor men en del röster blir ju jobbiga när man går för hårt åt dom... Jag har varit slö och komprimerat skiten ur dom för att slippa köra sången så förbsnnat noggrannt men nu känns d som att jag slipper! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vad gör den?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

dereborn skrev:Vad gör den?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RMiDEzKv09o[/youtube]

Känns som en bekväm manick indeed!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

daionsavage skrev:
dereborn skrev:Vad gör den?
Jag tror att den justerar nivån på sången så att den håller sig inom ett önskat intervall.
Japp men det MEST fantastiska är att den skriver in sin kurva i spåret så att man enkelt kan ändra där man tycker att den missat. Helt ljuvligt.
Waves vill ha 400$ för den på sin hemsida men Tony belmont säljer den för 245$...
intjänad på 4 mixar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Waves vocal rider. Ngn som använder?

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Jag har bara läst om den i diverse utskick från waves och avfärdat det som nys men så var jag förbi hos en polare igår som visade hur den funkade och det var ju inte så liiiiite vettigt!! Känns ju som en tidssparare av rang!
Ngn som jobbat med den? Missar jag ngt "dumt" den gör?
Jag laddade ned demon inatt och slängde på på en mix jag jobbar med. Funkar fantastiskt! Kanske blir tvungen att editera på ett psr ställen men vad är det jämfört med att sitta och rita som en idiot i en h eller 2??
Känns som att man kanske inte behöver komprimera ihjäl sej heller... Är iofs en stor fan av kompressor men en del röster blir ju jobbiga när man går för hårt åt dom... Jag har varit slö och komprimerat skiten ur dom för att slippa köra sången så förbsnnat noggrannt men nu känns d som att jag slipper! :-)
Jag har den och har använt den en del. Den ingår i Mercury paketet. Man kan definitivt spara tid och den funkar helt ok. Sen kan man med fördel lägga en lite snällare kompressor efter. Jag gillar den men använder den inte så himla ofta konstigt nog. Har inte riktigt fått in i muskelminnet att lägga på den än. Jag skulle kanske inte köpa den för 400 us dollar kanske. Eller så skulle jag det när jag väl vant mig vid att använda den.

Waves priser är generellt helt tokiga. Jag köpte Mercury paketet för några år sedan och på den tiden kunde man välja om man ville betala i dollar eller i EUR. Besynnerligt nog var EUR priserna OTROLIGT mycket högre än dollar priserna. Dubbla pengarna ungefär. Jag valde att handla i dollar. Nu för tiden har dom ändrat så nu kan man bara betala i dollar men dom har höjt priserna så att dom ligger där EUR priserna låg. 70.000:- för Mercury i dagsläget ca. Jag betalade runt 25´:- och det sved REJÄLT. Jag är väldigt glad över att ha Mercury och den årliga "update plan"-avgiften är helt ok men i dagsläget så skulle jag aldrig i helvete köpa Mercury. På TOK för mycket pengar. Men egentligen bra prylar. Och inte mycket mer än två beggade Urei LA2A om man vill se det ur den synvinkeln.... Men väldigt dyrt för att vara mjukvaror.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

daionsavage skrev:
dereborn skrev:Vad gör den?
Jag tror att den justerar nivån på sången så att den håller sig inom ett önskat intervall.
Om man lägger upp all musik på en buss så side-chainar man pluggen på sångspåret från den bussen och sen justerar Vocal Rider nivån på sångspåret efter dynamiska förändringar i bakgrunden. Och sen kan man spela in pluggens volymändringar som automation på spåret.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Waves vill ha 400$ för den på sin hemsida men Tony belmont säljer den för 245$...
Har du någon länk? "Bra att ha"-länk låter det som. Sen är det ju LITE besynnerligt att någon annan kan sälja Waves prylar mycket billigare än Waves själva. Inte konstigt kanske om man ser till hur dom prissätter saker och ting. Höga återförsäljarrabatter, kanske....

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:Waves vill ha 400$ för den på sin hemsida men Tony belmont säljer den för 245$...
Har du någon länk? "Bra att ha"-länk låter det som. Sen är det ju LITE besynnerligt att någon annan kan sälja Waves prylar mycket billigare än Waves själva. Inte konstigt kanske om man ser till hur dom prissätter saker och ting. Höga återförsäljarrabatter, kanske....

//J
Jo, d e skumt!! Man får förståss ingen cd el liknande utan bara en ilok kod per email. http://Www.highprofileaudio.com
man mailar för pris. Säljer ju ett gäng olika grejor.
För övrigt är waves crackat nu.... Eller rättare sagt så har ngn krakkat ilok....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar