Chilton bord....?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Chilton bord....?

Inlägg av Jan Hellman »

Hejsan. Finns det någon här som har någon information om Chilton mixerbord? Chilton QM3 framförallt. 12-kanaler. Enligt vad jag fått fram ska Calrec vara inblandade i dom här borden på något sätt och det allmänna omdömet är att dom är väldigt bra. Med all trolighet byggd sent 70-/tidigt 80-tal. Typ broadcast bord. All info om bakgrund, vad det kan vara värt och annat emottages tacksamt. Min nära vän och kollega som gick bort nyligen har ett sådant bord i sin studio. Jag hjälper hans änka med att få lite koll på prylarna han jobbat med och jag är tyvärr själv inte så kunnig vad det gäller Chilton.

Som sagt, all info emottages tacksamt.

MVH//Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tyvärr aldrig hört talas om.
Annat än att Chilton gör repair manuals för amerkanska fordon!

Ska kolla lite.
dereborn

Inlägg av dereborn »

http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuse ... =494038533

http://www.xtc-productions.com/203-xtc_studios.htm

"I got a 24ch Chilton QM3 ex bbc and it's a fantastic 70's fully discrete great sounding console with 6 compressors built in and cost £400 including one for spares. Sounds as good as big names in my opinion. I rate it as worth 10 times that as far as the sound goes" (SOS forum)

Några småsaker jag hittade. Google is your friend!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuse ... =494038533

http://www.xtc-productions.com/203-xtc_studios.htm

"I got a 24ch Chilton QM3 ex bbc and it's a fantastic 70's fully discrete great sounding console with 6 compressors built in and cost £400 including one for spares. Sounds as good as big names in my opinion. I rate it as worth 10 times that as far as the sound goes" (SOS forum)

Några småsaker jag hittade. Google is your friend!
Hej och tack. Jo jag vet att det är bra prylar och att bordet låter bra. Och jag har googlat. Jag har hittat otroligt lite info men någon skrev att Calrec var involverade på något sätt. Men sen tar det slut. Verkar omöjligt att hitta någon historik om företaget i stort. Söker man på Harrison, Calrec, MCI och andra tillverkare av kvalitetselektronik från den tiden så hittar man en hel del info. Men knappt någonting alls om Chilton, vilket är lite konstigt då dom faktiskt inte var helt ovanliga. Det finns ganska många framförallt i broadcast sammanhang och borden har bra rykte. Men information om företaget och vilka som låg bakom verkar saknas helt. Besynnerligt. Bordet låter väldigt bra och om man recappar det så skulle det fungera helt fantastiskt väl för någon som idag jobbar digitalt och har behov av en mindre mixer vid inspelning och/eller en summeringsmixer. Det är framförallt kopplingen till Calrec som jag letar efter. Bordet och designen fullständigt skriker Calrec men jag hittar ingen info som kan vidimera kopplingen annat än att jag läst att ett par användare hävdar att så är fallet. BBC och Calrec jobbade väldigt tight under 70-talet och det är möjligt att Calrec på BBC´s uppdrag av någon anledning tillverkade dessa bord under annat namn. Men jag hittar ingen info om Chilton som märke..... Bara att användarna prisar borden och att det ska finnas en koppling till Calrec. Och vi vet ju alla hur dyra och högt skattade Calrec´s prylar är. Jag får ringa till Lennart Östlund på Polar. Han är Calrec-tokig. Kanske han vet något. Eller Roger Wallander, för faan. Det han inte vet om gamla kvalitetsprylar från 70-talet är inte värt att veta. Jag ringer Roger på måndag.

MVH//Jan
Flundran
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 maj 2010, 00:26

Inlägg av Flundran »

Hej! Finns det här mixerbordet till salu?

Hur många bussar har det?



/Flundran
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Flundran skrev:Hej! Finns det här mixerbordet till salu?

Hur många bussar har det?



/Flundran
Jepp. Finns till salu. Kan kolla bilder av det som finns här:

http://gallery.me.com/jan_hellman#100131

MÅNGA DAT-bandare....

Här finns all info om bordet:

http://www.chilton-broadcast.com/Images ... mation.pdf

Verkar finnas 4 aux send/retur och man kan välja om dom ska ligga före eller efter regel.

Verkar som att dom säljs för runt 3.500 EUR och dom som haft och använt dessa bord verkar tycka väldigt bra om dom. Av vad jag förstått har Calrec varit inblandade i konstruktonen på något sätt. Vet dock inte om Calrec designat och byggt dom eller hur dom varit inblandade. Men layouten fullständigt skriker Calrec. Det medföljer ett enklare arbetsbord till mixern där det finns plats för rackprylar och jackfält finns också. En dimension på kontakterna på jackfältet som jag inte är så bekant med. Jag har mest hållit på med bantam- och telekontakter vad det gäller jackfält. Men det finns säkert att beställa dessa kontakter fortfarande.

Om man re:cappar det här bordet så tror jag att det blir helt fantastiskt att använda som summeringsmixer och att spela in igenom om man är datorbaserad. Vi tar gärna emot bud på alla prylar. Behringer fx och kassettportorna är nästan bara att skänka bort. DAT-spelarna har ju i dagsläget inget högre värde dom heller. Mickarna har jag själv tänkt att köpa loss. Mikrofoner kan man aldrig få för många av. Chilton mixern behöver sig säkert en genomgång och det viktigaste är inte att få ut vartenda krona som bordet är värt. Vi måste bli av med det. Så kom gärna med bud och om någon vill titta på det så går det bra. Det finns i Liljeholmen nära Hornstull i Stockholm i någon månad till.

Här är en inventarielista.

Mixer:

* Chilton QM3 12-kanals analogmixer. Tillhörande enkel möbel med uttag för rackprylar.

Rack prylar/preamps/högtalare:

* Alesis QuadraVerb (I).
* Roland SRV-2000 Digitalreverb.
* AudioSource Model EQ-One series II. EQ/Spektrum analysator.
* Behringer Studio Exciter Type F.
* Behringer Model 208 8-kanals Denoiser.
* Analogix S231 Compressor/limiter (svensktillverkad).
* Analogix P20. Mikrofonförförstärkare. Batteri eller ström.
* 180-håls jackfält(patchbay).
* Stereoförstärkare. Okänt fabrikat.
* Stereohögtalare. Okänt fabrikat. Låter väldigt bra.

Inspelning:

* Soundscape SSHDR1 8-kanals hårddiskinspelning inl. kort + PC programvara.
* Studer A67 1/4-tum 2-kanals masterbandare.
* Tascam DA-30 Mk II DAT-bandspelare.
* Tascam DA-P1 portabel DAT-bandspelare med balanserade canon mickingångar.
* Sony A6 DAT-bandspelare (2 stycken).
* Fostex D5 DAT-bandspelare.
* Casio DA-2 portabel DAT-bandspelare.
* Technics SL-P770 CD-spelare med optisk utgång.
* Technics SL-P777 CD-spelare med optisk utgång.
* Pioneer CT-S430S Cassette-bandspelare.
* Yamaha MT-120 4-kanals cassette-portastudio (5 stycken).
* Fostex Modell 80. 8-kanals 1/4-tums rullbandare.
* Sony CCP-13B Hi-speed cassette printer (cassette kopieringsmaskin 1 master - 3 kopior).

Mikrofoner:

* Beyer Dynamic M 201 N (C). (2 stycken).
* Calrec CB20C? (2 stycken).
* AKG SE 300 B med CK 94 kapsel.
* AKG C480B/CK61-ULS (2 stycken). Med puffskydd och bordsstativ.

Hörlurar.

* AKG K140 (4 stycken).
* AKG K141.

Övrigt.

* Några mikrofonstativ och lite kablage.

Sen finns det en Burns Vista Sonic bas i väldigt fint skick också men det är inte helt bestämt vad som ska hända med den än. Det troligaste är att den ska säljas. Behövs lite betänketid bara......

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Chilton bord....?

Inlägg av Jan Hellman »

Glömt att uppdatera den här tråden. Samtliga prylar bortsett från Burns-basen är borta. Mixerbordet åkte hem till England igen. Kommer uppdatera den separata tråden som finns gällande Burns-basen snart.

//J
Skriv svar