Ljudkort

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Ljudkort

Inlägg av Pocahontus »

Hej på er alla bröder och systrar innom basismen.

Nu ligger det till så att jag har tänkt att skaffa mig en ny dator och ett ljudkort som jag kan spela in minst två kanaler samtidigt med.

Jag har tittat lite på digidesigns Mbox 2. http://www.digidesign.com/index.cfm?lan ... temid=4893
Har någon av er testat på det ljudkortet eller har ni kanske något annat att rekomendera.

Det jag vill ha ut av ljudkortet är möjligheten att spela in på två kanaler samtidigt, att kortet fungerar som MIDI-interface samt att erbjudandet innehåller ett bra inspelningsprogram (helst ProTools) och att det helst inte kostar mer än 5000:-.
Mbox lever upp till detta men det vore trevligt att veta om någon har/haft erfarenhet av Mbox 1 el. 2.

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Det jag har lärt mig är att USB är väl "okej" om man spelar in typ en kanal i taget, vill man ha möjligheten att spela in mycket på en gång och dessutom inte överbelasta datorn är Firewire det enda vettiga.

Jag har ett M-Audio Firewire 410-kort, köpt beggat. Har inte kunnat prova det så mycket ALLS (ska prova imorgon med bandet :wink: ) men det är rejält stabilt, funkar bra osv. Har för mig att det följer med något sorts cubase-liknande program...

Det har i princip allt man kan behöva, frågan är om jag behöver det... Om jag inte får något bra ljud ur det så kanske jag vill sälja det, kostar 3500 nytt... Skickar ett PM imorgon om jag inte är nöjd :D
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

Jag har hört att M-audio ska ha rätt schyssta kort.

Tidigare fungerade bara ProTools med digidesigns egna ljudkort fick jag höra här om dagen men nu så har de kommit med en version av ProTools som kallas M-powered som fungerar med M-audiokorten som ska vara något bättre än digidesigns.

Jag väntar med spänning på utlåtandet. :)

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Fördelen med M-audio är att dom har ett större urval av kort, som fungerar med ProTools M-Powered, än vad digidesign har. Däremot har jag svårt att tro att M-audio korten skulle vara bättre rent ljudkvalitetsmässigt. Tyvärr finns dock inte alla funktioner i ProTools M-powered versionen, som finns i "vanliga" ProTools LE, exakt vilka de är minns jag inte.
USB kontra Firewire är en intressant diskussion. USB 2.0 är snabbare än Firewire 400, som är standard på PC-datorer. Tyvärr stöder inte alla ljudkort USB 2.0 (t.ex. M-box 1) och i det fallet är Firewire än bättre lösning. Den andra varianten av firewire är firewire 800, men den finns endast på stationära Macar och jag känner inte till något ljudkort som stöder den överföringshastigheten (det kan finnas sådana dock).
Det största felet med ProTools i kombinationen med USB är att Mboxarna inte stöds av alla typer av moderkort i PC. Om du skall skaffa en pc och ProTools är det av största vikt att du innan du köper dator kollar in på http://www.digidesign.com vilka typer av chipset som funkar med PT. Problemet finns även på MacBook såtillvida att man endast kan använda den främre USB-porten till Mboxen, men det funkar i alla fall.
Frågan om man skall köpa Mac eller PC är också en intressant sådan. Om du endast har en dator i huset och kommer att använda samma dator till lite allt möjligt är risken stor att med en PC kommer den sakta men säkert sega ihop och ProTools blir allt trögare att jobba med. Använder man en PC som musikdator, måste man nästan viga den till att just bara vara en musikdator. Med Mac är det inte alls lika känsligt. Å andra sidan är utbudet av "fulprogram på nätet" mycket större för pc.
Hoppas det kan leda dig rätt snarare än förbrylla och vilseleda.
Det är en djungel...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Crypto, må så vara att USB 2.0 är snabbare än Firewire (om än "bara" 80mbit/sek) så belastar Firewire datorn mycket mindre..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hur står sig Line6 TonePort i den här konkurrensen? Den lirar väl i en lägre division, men priset är ju löjligt lågt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Hur står sig Line6 TonePort i den här konkurrensen? Den lirar väl i en lägre division, men priset är ju löjligt lågt.
Håller hårt på firewire fortfarande, datorn belastas mycket mindre imo...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

Jag har hört att det inte har så stor betydelse om man har USB eller Firewire när det är fårgan om två- eller enkanalsinspelning. Det krabbiga för datorn blir när den ska spela upp flera ljudinspelningar. D.v.s. Firewires betydelse spelar mest roll i lite större inspelning-uppspelningssammanhang (fler kanaler än 4-5).. That´s what I´ve heard. 8)

Naturligtvis så är väl firewire att föredra med sitt stadigare signalflöde men prisskillnderna mellan USB och firewrire kort är rätt stora i nuläget. :(

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Pocahontus skrev:Jag har hört att det inte har så stor betydelse om man har USB eller Firewire när det är fårgan om två- eller enkanalsinspelning. Det krabbiga för datorn blir när den ska spela upp flera ljudinspelningar. D.v.s. Firewires betydelse spelar mest roll i lite större inspelning-uppspelningssammanhang (fler kanaler än 4-5).. That´s what I´ve heard. 8)

Naturligtvis så är väl firewire att föredra med sitt stadigare signalflöde men prisskillnderna mellan USB och firewrire kort är rätt stora i nuläget. :(
Försök att köpa beggat då? Fick ju mitt m-audio kort för 2600...

Fick du låten jag skickade förresten? :wink: Låter ju skit nu när jag lyssnar igen, men det var jäkligt lätt att fixa det! Använder ju Adobe Audition 1.5 som är ganska gammalt, men det belastar inte datorn någonting... Flyter på som fan, och det finns lite inbyggda effekter osv så jag tycker att man klarar sig perfekt med det.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar