garagebandklon för windows?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

garagebandklon för windows?

Inlägg av anli »

Är lite avundsjuk på en polare med mac... han har ju programmet garageband som imponerade på mig. Mest för att det verkade så enkelt att snabbt få till en liten truddelut :)
En lösning vore att skaffa en beg mac... men har ju en massa windowsdatorer hemma och bla en skaplig laptop .
Tips på liknande windowsprigram som inte är så kinkiga på ljudkortet (SoundMax integrerat ;)) vore jag tacksam för.
I värsta fall kan jag väl skaffa ett externt ljudkort.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Just den här frågan besvaras av mig i en annan tråd, här på forumet, där jag hänvisar till en tråd på ett helt annat forum. Kolla in: http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=341
Och lycka till!

Själv har jag ingen koll på vilka Garagebandkloneliknande program som är bra, men jag gillar originalet. Det är begränsat, visst, men väldigt kul och lekvänligt. En bra ingång till ett eventuellt grövre framtida missbruk alltså.
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Om du har bildskärm kan ju en mac mini vara ett alternativ http://www.apple.com/se/macmini/ borde gå att hitta begagnad.

Jag använder Garageband lite då och då, det otroligt lätthanterat. Det går att importera midi-filer som man hämtar från nätet och i ett nafs har man ett trumkomp att spela till http://www.mididb.com/
Mycket användbart om man vill testa covers eller helt enkelt ha nåt att spela till utan att behöva ägna timmar åt att programmera trummor.

Jag kör garageband på en 12-tums powerbook och det är inte det optimala, datorn orkar men skärmen är på tok för liten.

Har även cubase på en windows-maskin och det funkar oxå bra, men det är inte lika lättjobbat som garageband. Sen har ju cubase oändligt fler funktioner än vad garageband kan erbjuda. Om du vill köra i windows finns det light-versioner av cubase som inte är så dyra, ibland får man programmet när man köper ljudkort.

En annan aspekt är att windows-burken dyker lite då och då, med omstart som följd. Macen har aldrig kraschat.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack för tipsen, provar just nu acid express :D
Men det lutar nog åt en gammal mac när tillfälle dyker upp.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Tack för tipsen, provar just nu acid express :D
Men det lutar nog åt en gammal mac när tillfälle dyker upp.
jag har adobe audition 1.5, funkar utmärkt! Rätt gammalt dock, men den tar inte så mycket plats varken minnesmässigt eller hårddisksmässigt :wink:
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

anli skrev:Tack för tipsen, provar just nu acid express :D
Men det lutar nog åt en gammal mac när tillfälle dyker upp.
http://forum.macworld.se/index.php?showforum=121
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

det finns ett program som heter session av m-audio, som är typ en klon fast inte lika bra (ej testat själv, med resentioner säger det), måste köpas samtidigt som någon hårdvara av m-audio, usb-interface om jag inte minns fel....
länklänklänk:
http://gizmodo.com/gadgets/software/mau ... 179175.php

Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

flabbergasted skrev:det finns ett program som heter session av m-audio, som är typ en klon fast inte lika bra (ej testat själv, med resentioner säger det), måste köpas samtidigt som någon hårdvara av m-audio, usb-interface om jag inte minns fel....
Nu vill även 15-åringen även ha möjlighet till inspelning... antingen en macbook för 11 lök eller nåt externt ljudkort med mjukvara till PC typ m-audio. Lite prisskillnad, visst trevligt med en mac, men ändå!

Skall kolla på 4sound (umeå) och se vad det finns för utbud.
Vill ju bara kunna spela in olika tracks med gitarrer/bas och klippa å klistra typ. Finns det trumsamplingar så är det bonus förstås.

Tips gärna på bra men billig mick för inspelning bas/gitarr?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Billigt audiointerface som sägs vara helt okej: Griffin iMic (http://www.griffintechnology.com/products/imic/). Funkar både till Mac och PC och kostar omkring 400 spänn. Griffin tillverkar också gitarrkablar med telekontakt i ena änden, och en USB-dito i andra som är lite billigare och säkert funkar bra. Kolla runt på lite olika forum för omdömen.

(och för övrigt är en Mac nästan alltid väl värd sina pengar ;) )
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

peter_s skrev:Billigt audiointerface som sägs vara helt okej: Griffin iMic (http://www.griffintechnology.com/products/imic/). Funkar både till Mac och PC och kostar omkring 400 spänn. Griffin tillverkar också gitarrkablar med telekontakt i ena änden, och en USB-dito i andra som är lite billigare och säkert funkar bra. Kolla runt på lite olika forum för omdömen.

(och för övrigt är en Mac nästan alltid väl värd sina pengar ;) )
Ok får checka upp.
Annars talde handlaren sig varm för Emu 0404 USB för 2195 kr. Verkade vara en förbaskad massa mjukvara med... bla Cubebase LE som jag dock inte vet om det är så lämpligt. Verkar ju lite bökigt.... eller?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Steinberg har kommit med nått som heter Sequell som ska motsvara Garageband. Nån som vet nått?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ny bud hos nästa handlare:
http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=483312
Digidesign Mbox 2 Mini dvs, men ProTools LE.
lite dyrare än Emu men mjukvaran verkade enklare att sätra sig in i tror jag (men vad vet jag!).
Nån som testat?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Jag har mac, mbox 2 mini och kör ProTools LE. Jag har använt både Logic och Cubase innan, men ingen av dem slår PT. Garage Band funkar, men hela programmet är på en mycket mer basic nivå på alla sätt...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Crypto skrev:Jag har mac, mbox 2 mini och kör ProTools LE. Jag har använt både Logic och Cubase innan, men ingen av dem slår PT. Garage Band funkar, men hela programmet är på en mycket mer basic nivå på alla sätt...
Så då kör jag på Protools då! På din inrådan ;)!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Åhå! Trevligt tips. Men killen på på musikverkstaden ansträngde sig så pass så jag känner mig tvungen att handla den av honom :) Diffar inte så mycket i pris. Han lovade hjälp och stöd gällande mjukvaran, jag såg väl ut att behöva det typ.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

"Hjälp och stöd" är värt många pengar.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

om man ska ha studiomonitorer (aktiva) så kan man väl inte styra volymen från sjävla m-box burken utan endast ifrån dess mjukvara i datorn?

det är ju svinigt drygt i så fall...
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Det går bra att styra volymen från m-box 2 mini:n på volymratten, finns även mute, som enbart mutar högtalare, men låter fortfarande i lurarna. Så det är varken svinigt eller drygt utan riktigt genomtänkt...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

så bra 8)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kollar av software bundlen till emu:
http://www.emu.com/products/product.asp ... wareBundle
Ser att både Cakewalk, Cubase och Ableton Live är med, har någon jämfört dessa... vill ha enkla program ;)
Men inget trummjukvara vad jag kan se.

Så det står mellan:
mbox 2 mini 3000 kr bra hårdvara och mjukvara enligt Crypto!
Trumprogram finns.
emu 0404 USB 2200 kr ... har fler inspelningsprogramvarianter(men är nån av dom enkelt och smidigt). Trumprogram osäkert? Lägre dator krav, förrutom USB2

Vem sätter ni en slant på?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar