Kassette till Cd

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Kassette till Cd

Inlägg av Matti »

Har spelat in en demo och lagt över till kassetteband och ja e ingen höjdare på teknik. Undrar därför om det finns nån möjlighet att föra över
till cd skiva eller dator har ju stereon kopplad till datorn.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Spela in det i datorn och bearbeta med lämpligt program (finns alldeles för många...) och bränn ner det på CD. Svårare är det inte.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Kassette till Cd

Inlägg av Svensson »

Matti skrev:Har spelat in en demo och lagt över till kassetteband och ja e ingen höjdare på teknik. Undrar därför om det finns nån möjlighet att föra över
till cd skiva eller dator har ju stereon kopplad till datorn.
Jag är inte heller någon hejare på dylika ting men lite har jag hållit på. Spela in ditt kassettband på hårddisken så kan du bränna det på CD sedan. Program för inspelning kan t.ex vara Cool Edit Pro, hade nåt annat också som jag glömt namnet på.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Okej jag har hittat ett program audacity men vet inte hur jag ska få in det till datorn. har ju kopplat in kassette spelaren till datorn men hur hittar jag grejerna på själva datorn.
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

En dumfråga till hur spelar jag in kassettbandet till hårddisken
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Matti skrev:Okej jag har hittat ett program audacity men vet inte hur jag ska få in det till datorn. har ju kopplat in kassette spelaren till datorn men hur hittar jag grejerna på själva datorn.
Jag kör själv audacity och gillar det skarpt.
No-nonsense och inte en massa onödiga grejer att hålla reda på.

För att spela in:
- Koppla en tåt mellan hörlursutgången på bandaren och mickingången på datorn.
- Öppna ljudkontrollerna och speciellt mick-kontrollen.
- Öppna Audacity, sätt på inspelning och justera mick-volymen tills det inte klipper (enligt vad du ser blir inspelat i Audacity).
- Lyssna ordentligt på resultatet innan du spelar in hela kassetten - ibland ser det bra ut men låter skit, speciellt kan för hög inspelning låta illa.

Jag brukar spela in allt på ett bräde och klippa och klistra i efterhand för att dela upp det i spår - går förvånansvärt lätt i Audacity. Jag brukar markera området för det första spåret, välja "spara markerat som wav" e.dyl. och sedan trycka delete så det markerade försvinner. Sedan markerar jag nästa osv.
Man får ju inte göra MP3:or av det direkt i Audacity, men man kan spara som wav enl. ovan och göra mp3 av det med t.ex. dBPowerAmp Music Converter (finns på download.com och funkar också bra - ingen limit på antal mp3ningar).

Lycka till och hojta om du fastnar på nåt.

Förresten - lattja med Audacity så du får stereospår - du skall se bägge spåren på skärmen, annars blir det mono.
Har för mig att man väljer "stereopar" e.dyl på själva spåret...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Fixade det till slut tackar för bra utförliga beskrivningar.
Skriv svar