Recording Devices?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Recording Devices?

Inlägg av ZoggeY »

Tjena! Som min första post på forumet tänkte jag kolla om ni har några förslag till vad som skulle kunna vara bra att spela in med? Jag spelar i ett band (NordiQ) och vi skulle behöva någonting att spela in med.

OBS, det är elbas det gäller och musikgenren är rock/metal.

Tack på förhand/ Oskar Palmert
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Recording Devices?

Inlägg av Matte »

ZoggeY skrev:Tjena! Som min första post på forumet tänkte jag kolla om ni har några förslag till vad som skulle kunna vara bra att spela in med? Jag spelar i ett band (NordiQ) och vi skulle behöva någonting att spela in med.

OBS, det är elbas det gäller och musikgenren är rock/metal.

Tack på förhand/ Oskar Palmert
Den första frågan efter att ha sagt :
Välkommen!

....är: Vad har ni för budget och krav? Till vad ska den kopplas om du nu bara sa lägga bas med den?
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Tackar! Det ska ju funka som insplelning för hela bandet (du fattade säkert det men jag tror jag missförstod dig på en sak där så jag upprepar det :). Vi är ganska unga så inte allt för mycket pengar, men en 3-4 tusen ska vi nog kunna fixa ihop.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har en Fostex VF-160 16 kanalers digitalporta som jag är jävligt nöjd med! 8 kanaler samtidig inspelning, 2 separata effekter, mastring och inbyggd cd-brännare! Från inspelning till färdig cd på en kväll!

Här är en beggad:
http://www.blocket.se/vi/13927669.htm?ca=11_s

Finns även en enklare/billigare med 8 kanaler:
http://www.blocket.se/vi/14105850.htm?ca=11_s
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

ZoggeY skrev:Tackar! Det ska ju funka som insplelning för hela bandet (du fattade säkert det men jag tror jag missförstod dig på en sak där så jag upprepar det :). Vi är ganska unga så inte allt för mycket pengar, men en 3-4 tusen ska vi nog kunna fixa ihop.
Som jag misstänkta.....
Upprepar det som sagts tidgare i tråden. En Hårddiskporta är nog vägen att gå. De finns för vettiga pengar begagnat. Sedan är det mickar och liknande......
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag kan rekommendera Rolands 880 och 1680-modeller om ni skall in i beg-marknaden och leta. De tillverkas inte sedan många år.
880'n har bara 4 kanaler in i taget (8 i uppspelning, och man kan ping-ponga mellan 64 kanaler internt för att klippa och klistra) men klarar ni er på det kan ni förmodligen få tag på en hyfsat billigt.

1680'n tar 8 kanaler in samtidigt (16 i uppspelning) men kostar väl uppåt 4-5000 kan jag tro. Klart värt att satsa på i jämförelse. Då kan man lägga 5 kanaler på trummorna men ändå ha 3 kvar till gitarr, bas, sång t.ex.

Det finns en 2480-modell också som tar 24 kanaler in, men den kostar nånstans mellan 10-15 (om man öht hittar en).
Har man råd med en sån är det såklart den man skall ta.

Varför rekommenderar jag dessa?
De är lättanvända, låter bra (färgar inte alls) och om man hittar exemplar med det inbyggda effektkortet (och det är bara dem man skall leta efter) får man med en hel massa bra och användbara effekter som man kan mixa in efter inspelning.
Medlem i PB50+
Skriv svar