Placering av mic framför högtalarelement?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MD421. Allt du behöver!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

du ser.. allt är allt jag behöver.. ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Visst är det skönt att veta att du klarar dig på en enda mik!?! Nu behöver du bara lista ut vilken det är...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
ampzilla
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:59

Inlägg av ampzilla »

ewilsoar
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 16:09
Ort: Göteborg

Inlägg av ewilsoar »

Tjipp!
Har du testat med sm57 ännu?
annars är det nog det bästa man kan tänka sig om man vill ha mycket mellanregister o rakast frekvenskurva.
Jag har aldrig upplevt för lite mellanreg med den. Hellre att man riktar o flyttar den för att få mer bas.

Min favvo är md421 men då drar jag ner basen på toppen till kl 12. Då blir det jävla fläsk med fet bas och riv i mellanreg!

För övrigt så tycker jag inspelning bör göras på lägre volym. Så man kan ratta till sitt bästa ljud utan att bli trött i öronen. Annars är det ju omöjligt att höra hur det "egentligen låter"...
Det finns inga genvägar till det perfekta ljude dårå...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

grymt!!
nä, jag har inte hunnit testa än... men det ska jag definitivt kolla mera... :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

dereborn skrev:Har aldrig funderat på det, men borde det inte funka att ställa en högtalarlåda framför baskaggen o dra en telekabel från den? likaväl som att löda menar jag...
Jag har testat nu! Hade ett band i studion förra helgen, och ställde min lilla Vox (köpt avv BBQV!) framför bastrumman, förstärkaren avstängd, telekabel från extra speaker-jacket, in i linebox o till mixern.

Blev en extra sub som kompletterade SM52:an bra! Lagom stark signal o allt, inga problem! Skulle velat ha ännu LÄGRE bas, ska testa med någon 15'-låda nästa gång. (hmmmm....4x15....???)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag håller faktiskt på och bygger en sån med en gammal 15-combo.. det kanske funkar vem vet??
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

dereborn skrev:
dereborn skrev: Blev en extra sub som kompletterade SM52:an bra! Lagom stark signal o allt, inga problem! Skulle velat ha ännu LÄGRE bas, ska testa med någon 15'-låda nästa gång. (hmmmm....4x15....???)
Kör på en artontummare på en gång.. =)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellish skrev:
dereborn skrev:
dereborn skrev: Blev en extra sub som kompletterade SM52:an bra! Lagom stark signal o allt, inga problem! Skulle velat ha ännu LÄGRE bas, ska testa med någon 15'-låda nästa gång. (hmmmm....4x15....???)
Kör på en artontummare på en gång.. =)
har ingen 18... Men jag har en 4x15!!! :twisted:
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Bästa basljudet jag fått på en inspelning fick jag med en gammal rörmick ca 40cm framför en gammal fender bassman 4x12 (den med konerna riktade inåt).

Vi hade en line kopplade också men den behövdes aldrig. Luftigt och levande basljud så man fick gåshud.
Synd bara att man spelade som en kratta på den inspelningen

Annars kör jag gärna med en konding ca 1m framför lådan, en närmick och en line.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

dereborn skrev:har ingen 18... Men jag har en 4x15!!! :twisted:
Jamendåså. Man tager vad man haver. =) Och då vill jag absolut höra hur du tyckte att det blev. =)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tänkte bara inflika här att efter att ha mickat SVT1540HE-kabinettet på avstånd, nära, med olika vinklar, på olika volymer osv osv så är det jag kommer att använda på 95% av det inspelade materialet senast den helt cleana signal jag samtidigt tappade direkt ur basen i kombination med GTR stärkarpluggar!
Man kan inbilla sig att det är skillnad hur mycket man vill, men i ett blindtest så kunde inte JAG avgöra vilket ljud som var vilket i alla fall! Jag har släpat ner Ampegriggen i studion för sista gången, i alla fall i digitala inspelningsammanhang! (Rent analogt blir det naturligtvis en annan femma!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag håller med.. digitalt material håller hög klass för basljud idag..
Men det är långt ifrån lika roligt!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Nåååå Dereborn? Har du hunnit testa med någon större högtalare än? Det var ju tal om 4x15... :D
Skriv svar