Placering av mic framför högtalarelement?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Placering av mic framför högtalarelement?

Inlägg av macahan »

jag blir inte klok på placeringen av min akg d112:a när jag mickar ampeg-lådan. Det blir väldigt basigt och extremt lite mellanregister mot hur det egentligen låter.

Hittills har jag placerat micken rakt in i konen ungefär en tum utanför fronttyget.

Vad händer om jag placerar micken närmare respektive längre ifrån?
Avståndet från konen är ju normalt så att mest bas blir det om man mickar vid sidan av konen, men jag mickar ju mitt i konen så vad är det som är skumt?

Är det någon som har vana av att micka med en akg d112 och ampeglåda? eller en akg d112a över huvudtaget??

Hur gör ni när ni mickar och vad använder ni som komplement förutom line?? Andra mickar?

Hur skiljer sig akg d112an jämfört med sennheiser 421:an?

någon??

så.. nu har jag sökt mig blind på google och biter i äpplet och frågar istället.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kolla om du hittar något matnyttigt här.
Handlar iofs om gitarrstärkare, men.....
http://www.fuzz.se/main.asp?go=15&src=1 ... &am=8&aid=
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm.. jo.. intressant... just d112:an är okänslig mot lufttryck... det är en av fördelarna med den.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Humhum.. Senast använde jag också en akg och det blir finemang.

Vad är det förresten för slags låda?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du har vänt D112:an åt rätt håll, va? MÅNGA ljudtekniker som vänder den fel, en del öppnar o vänder på kapseln bara för att jäklas etc etc etc, testa att snacka i den från en sida i taget.

Ju närmare desto mes bas (proximity effect).
Mitt emellan konen o kanten, en dec från elementet brukar bli bra. Men testa gärna SM57 eller nåt, särskilt om du vill ha mer mid!
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Aldrig problem med fasfel?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
TDHP skrev:När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Aldrig problem med fasfel?
Äsch!
Nu skall du inte vara s petig! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Aldrig problem med fasfel?
Njae, där blir det ett snäpp överkurs för mig! :oops:
Tror ProTools HD har ett sätt att lösa det i kombination med balanserade kablar? Det brukar hur som helst funka, men jag vet inte exakt hur han som äger studion löser det. Kan kolla om det är av intresse!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

dereborn skrev:Du har vänt D112:an åt rätt håll, va? MÅNGA ljudtekniker som vänder den fel, en del öppnar o vänder på kapseln bara för att jäklas etc etc etc, testa att snacka i den från en sida i taget.

Ju närmare desto mes bas (proximity effect).
Mitt emellan konen o kanten, en dec från elementet brukar bli bra. Men testa gärna SM57 eller nåt, särskilt om du vill ha mer mid!
det har jag själv råkat göra.. :oops: Till baskagge gör det inte så mycket. På senare tid har det hänt att jag felvänt micken medvetet och fått det att låta bättre i mina öron. Men till bas.. :? Det finns inget rätt sätt. Pröva dig fram och använd öronen. Filtrera så lite som möjligt.
Elementen KAN låta olika också. Testa alla åtta..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Aldrig problem med fasfel?
Njae, där blir det ett snäpp överkurs för mig! :oops:
Tror ProTools HD har ett sätt att lösa det i kombination med balanserade kablar? Det brukar hur som helst funka, men jag vet inte exakt hur han som äger studion löser det. Kan kolla om det är av intresse!
Borde ju kunna bli lite spännande då man spelar toner som har halva svängningen ute vid micken en bit bort - det borde effektivt "döda" den tonen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

dereborn skrev:Du har vänt D112:an åt rätt håll, va? MÅNGA ljudtekniker som vänder den fel, en del öppnar o vänder på kapseln bara för att jäklas etc etc etc, testa att snacka i den från en sida i taget.

Ju närmare desto mes bas (proximity effect).
Mitt emellan konen o kanten, en dec från elementet brukar bli bra. Men testa gärna SM57 eller nåt, särskilt om du vill ha mer mid!
Jorå.. den är vänd åt rätt håll om inte tillverkaren vänt kapseln.. :D Men vem vet.. jag får testa att snacka i den..
Ja, sm57:an ska jag testa nästa gång.. tillsammans med alla mickar vi äger.. inklusive shure 55:an som vi senast bland annat använde till virvelns underskinn.. schysst fräs i sejjamattan.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev:
TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:När jag mickar gitarr brukar jag ta 3 SM57:or, en rakt framifrån, 15-20cm, en snett framifrån på samma avstånd och en 1-2 meter framför.
Nåt liknande borde väl gälla för bas. Sen beror det ju på vilken volym du spelar på, om elementet "blåser luft" på micken, då kan det ju låta illa.
Aldrig problem med fasfel?
Njae, där blir det ett snäpp överkurs för mig! :oops:
Tror ProTools HD har ett sätt att lösa det i kombination med balanserade kablar? Det brukar hur som helst funka, men jag vet inte exakt hur han som äger studion löser det. Kan kolla om det är av intresse!
Borde ju kunna bli lite spännande då man spelar toner som har halva svängningen ute vid micken en bit bort - det borde effektivt "döda" den tonen...
Lite förtydligande, det är inte säkert att vi använder alla tre spåren!
Sist var det bara två av mickarna som kom med, det beror lite på vad det är för låt. Men man har alltid möjlighet att ratta fram det ljud man vill ha med flera olika micningar samtidigt. (Fast det går åt många kanaler! Typ kompgura, dubbning med en till kompgura, 2-3 sologuror osv, med TRE kanaler per tagning och gitarr... :P )
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

ProTools - eller nåt annat program för den delen - fixar inte fasfel automatiskt. Det måste man lyssna sej till... Finns fasvändarknappar ipå varje kanal i alla program. testa o förundras.

Om du är ute efter att få flera olika sounds på samma tagning ("snabbdubb") varför använder du 57:or på alla tre kanalerna då? Testa lite olika mikar så eborde det blir ännu mer av den effekten! Dessutom kan jag rekommendera att ta en kanal via redbox (linebox som kopplas mellan topp o låda=högtalarsignal.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:ProTools - eller nåt annat program för den delen - fixar inte fasfel automatiskt. Det måste man lyssna sej till... Finns fasvändarknappar ipå varje kanal i alla program. testa o förundras.

Om du är ute efter att få flera olika sounds på samma tagning ("snabbdubb") varför använder du 57:or på alla tre kanalerna då? Testa lite olika mikar så eborde det blir ännu mer av den effekten! Dessutom kan jag rekommendera att ta en kanal via redbox (linebox som kopplas mellan topp o låda=högtalarsignal.
Var hittar man mer info om en dylik?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Var en tråd här alldeles nyss där den diskuterades, minns inte var. Annars:http://www.hughes-and-kettner.com/produ ... rod&id=110
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:Var en tråd här alldeles nyss där den diskuterades, minns inte var. Annars:http://www.hughes-and-kettner.com/produ ... rod&id=110
Tack! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:ProTools - eller nåt annat program för den delen - fixar inte fasfel automatiskt. Det måste man lyssna sej till... Finns fasvändarknappar ipå varje kanal i alla program. testa o förundras.

Om du är ute efter att få flera olika sounds på samma tagning ("snabbdubb") varför använder du 57:or på alla tre kanalerna då? Testa lite olika mikar så eborde det blir ännu mer av den effekten! Dessutom kan jag rekommendera att ta en kanal via redbox (linebox som kopplas mellan topp o låda=högtalarsignal.
Som sagt, där nånstans blev det lite överkurs för mig! :D
Jag vet dock att studiomannen (som även är min rörguru!) har koll på fasfel mm! Vi testade en sångmick som jag inte kommer ihåg vad den heter sist, det sitter dubbla membran i den för att på nåt sätt med just fasvändning uppnå stereorymd från EN mick, vetefan hur det funkar!
Ska försöka komma ihåg vad tekniken kallas!
Gillar annars att 57:orna inte färgar ljudet alls, att vi har kört med tre mickar är mest för att få rumsljudet och få med "hela" konen. Sen vet jag iof inte om det blir nån större hörbar skillnad!
Nästa sväng kommer vi att tappa ljudet direkt från gitarrkabeln till bordet också, FÖRE stärkare och effekter för att kunna lattja lite med pluggar o dyl! Vill ha ett helt rent ljud in då, ganska oanvändbart som det är men kan vara kul att exprimentera med!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

få med "hela" konen.
???????????????????????????????????????????????????????????????
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag gick bara på
Men man har alltid möjlighet att ratta fram det ljud man vill ha med flera olika micningar samtidigt.
o tänkte att du ville ha mycket olika sounds att labba med, och då är det def värt att använda olika miktyper på samma ljudkälla. Spelade in en folkmusiker häromsistens, använde en mygga, en stormembransmik en halmeter rakt ovanför, en SM57 precis vid hakan (stå still fiolistjävel!) o en munspelsmik ute i pentryt. det låter som ett helt spelmanslag om man vill!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
få med "hela" konen.
???????????????????????????????????????????????????????????????
Hehe, det KAN ju vara så att jag svamlar!
Jag har lärt mig nån gång att det kan vara rätt stor skillnad på mickupptagning rakt framifrån i mitten av konen och snett från sidan på ungefär samma avstånd! Vet som sagt inte om det är nån större hörbar skillnad, men får man lite "blåsljud" i den ena så har man ju den andra!

Sen har du naturligtvis helt rätt i att micka med olika micktyper, ska testa lite nästa gång! Ska tex ta med nån gammal vintagemick, typ "Elvis", borde kunna bli ballt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag har märkt att elvismicken (som jag skrev att vi använde till underskinnet på virveln senast) har en väldigt intressant karaktär på S-ljud som är råsnygg.. för att det ska låta lite "äldre" vid sång och framförallt.. den låter schhh istället för fsss som de flesta andra mickar gör.. den står ut grymt mycket.. Jag kan tänka mig att schhh-ljudet lämpar sig bra för distade ljud eftersom det är lite snällare i diskanten.. jag ska använda elvismicken på allt :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Placering av mic framför högtalarelement?

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:jag blir inte klok på placeringen av min akg d112:a när jag mickar ampeg-lådan. Det blir väldigt basigt och extremt lite mellanregister mot hur det egentligen låter.

Hittills har jag placerat micken rakt in i konen ungefär en tum utanför fronttyget.

Vad händer om jag placerar micken närmare respektive längre ifrån?
Avståndet från konen är ju normalt så att mest bas blir det om man mickar vid sidan av konen, men jag mickar ju mitt i konen så vad är det som är skumt?

Är det någon som har vana av att micka med en akg d112 och ampeglåda? eller en akg d112a över huvudtaget??

Hur gör ni när ni mickar och vad använder ni som komplement förutom line?? Andra mickar?

Hur skiljer sig akg d112an jämfört med sennheiser 421:an?

någon??

så.. nu har jag sökt mig blind på google och biter i äpplet och frågar istället.
421:an funkar på bas. En klassiker är Shure SM7A. Royer bandmickar blir oftast väldigt bra och dom ger lite karraktär också. Fast man ska oftast ta det lite lugnt med bandmickar då det bandformade membranet vanligtvis inte fixar så värst stora ljudtryck men Royer tål lika mycket som en vanlig dynamisk mikrofon. Jag brukar personligen OFTAST lina basen men dom gånger som jag mickar en förstärkare blir det både mikrofon och line för att få stor valmöjlighet i mix läge. Och då mickar jag alltid off axis och testar mig fram lite vad det gäller mikrofonens avstånd till elementet tills jag tycker att det låter bra. Brukar funka. Finns inga garanterade arbetssätt för det beror mycket på hur man VILL att det ska låta i slutänden samt vad man har för bas/mikrofon/förstärkare. Men att rikta mikrofonen snett in mot konan och mecka lite med avståndet samt lina brukar bli bra i slutänden. Då kan du ta mid från den linade signalen och "skitigheten" från den mickade, om du förstår vad jag menar.

Liten varning vad det gäller digitala prylar som Bas Pod Pro och andra vid inspelning. Om du tappar en signal till en förstärkare och samtidigt linar från förförstärkaren får du garanterat fasfel/latency problem. Kör med en vanlig line box där du tappar en signal till förstärkaren och sen balancerat till bordet istället. Digitala prylar tar lite tid på sig att omvandla signalen från analog till digital och tillbaka så där får man problem. Det funkar inget bra. Analogt är mycket bättre och enklare. Tjosan.

//Jan
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

komiskt att drar upp det där med fasfel och latency i sammanhanget..
jag mixade nyligen basljudet på en av våra låtar.. där förövrigt basmicken har samma syndrom som det jag beskriver i ursprungsposten. här kan man lyssna på den..: http://swedishpolarbears.com/media/Swed ... Lonely.mp3 På den här låten hade vi (hör och häpna) 1.basmick, 2. baspod-modellering, 3. line out på förstärkare, 4. redbox... och det mest roliga i sammanhanget är att baspodden var snabbare i responsen när man jämförde de inspelade kurvorna är micken.. och det var självklart fasfel lite här och där.. men det slutade med att vi enbart använde micken.
men jag är ändå inte nöjd med karaktären.. det är väldigt lite attack i ljudet mot vad det egentligen låter i replokalen. Kan det vara för hög volym? för låg volym?

Jobbigast av allt är att jag vill att det ska knorra så där kent-gott.. så jag får väl köpa en p-bas med lönnbräda...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:komiskt att drar upp det där med fasfel och latency i sammanhanget..
jag mixade nyligen basljudet på en av våra låtar.. där förövrigt basmicken har samma syndrom som det jag beskriver i ursprungsposten. här kan man lyssna på den..: http://swedishpolarbears.com/media/Swed ... Lonely.mp3 På den här låten hade vi (hör och häpna) 1.basmick, 2. baspod-modellering, 3. line out på förstärkare, 4. redbox... och det mest roliga i sammanhanget är att baspodden var snabbare i responsen när man jämförde de inspelade kurvorna är micken.. och det var självklart fasfel lite här och där.. men det slutade med att vi enbart använde micken.
men jag är ändå inte nöjd med karaktären.. det är väldigt lite attack i ljudet mot vad det egentligen låter i replokalen. Kan det vara för hög volym? för låg volym?

Jobbigast av allt är att jag vill att det ska knorra så där kent-gott.. så jag får väl köpa en p-bas med lönnbräda...
1. Testa det där med att ställa en mick en bit ifrån lådan så du får "rumsljudet" från alla högtalare samtidigt som komplement till närmick eller line!

2. Lönnbräda IS the shit!

3. Din nya avatar får mig att tänka på "Gangs of New York"! Cool!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar