Kan mixern störa trådlöst monitorsystem

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Kan mixern störa trådlöst monitorsystem

Inlägg av busse »

Kan en Yamaha 01V96 på någotvis störa ut trådlösa in ear monitorsystem? Jag och min kompis köpte var sitt JTS in ear system och dom funkar kanon bra till vi kopplar dom i Yamaha 01V96 mixern. Det är så konstigt om man alls drar upp volymen på den sändaren så klipper den ljudet och går in i mute-läge, har man volymen väldigt lågt så kan man få systemet att fungera, hemma har jag kört systemet genom min Fostex VF16 porta och då funkar dte hur bra som helst och man kan ha volymen så att "peak" lyser på sändaren helatiden utan att systemet lägger av. Har testa att koppla in en eq mellan mixern och sändaren för att se om det hjälpte att skära bort låga och höga frekvenser men det var ingen skillnad. På Yamaha mixern finns det några ut, ingångar som heter "work clock" eller nåt sånt de ser ju ut att vara samma anslutningar på dom som till antennerna på de trådlösa sändarna, vad skickas genom dessa ut, ingångar kan det vara nåt som stör ut sändarna. Har talat med lite olika personer och dom säger att man inte skall ha andra mottagare nära sändarna till in ear systemen men det har vi inte vi har inga andra trådlösa system än de två JTS systemen och antennerna till dom sitter långt från varandra och det verkar inte ha nån betydelse för det funkar inget bättre om man bara kör det ena JTS systemet. Jag misstänker starkt mixern att den hittar på nåt jäkelskap, nån som har nån ide eller tips att komma med?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten fråga. Vilka utgångar på mixern kopplar ni in era trådlösa lyssningssystem på? Nej, en fungerande Yamaha 01V96 kan inte störa ut ett trådlöst in-ear system. Det är en vanlig digital mixer och den gör ingenting som skulle kunna störa trådlös utrustning. Lutar mest åt att det antagligen är "skit bakom spakarna" eller att mixern helt enkelt är trasig. Om ni kopplat in era trådlösa lyssningssystem på hörlursutgången på mixern får ni problem då det är en förstärkt signal. Om ni kopplat in prylarna på hörlursutgången kan det kanske förklara att det funkar när ni kör på låg volym då signalstyrkan börjar närma sig vanlig linje signal, som jag nästintill tar för givet att JTS systemen vill ha. Om jag inte missminner mig finns det två monitor utgångar på Yamaha mixern och det är nog dessa ni ska använda. Dom bör ha en impedans på + 4 db. Kolla i manualen till lyssningssystemen och se efter vad dom vill ha för signalstyrka på ingångarna.

Word clock är en synk standard som används för att ge digital utrustning samma "klocka" att synka emot. Koppla inte in några antenner där! :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Word_clock

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 28 dec 2007, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade specarna till bordet på Yamaha´s internationella websida.

http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... tions.html

Och här är specarna på JTS in-ear system.

http://www.jts.com.tw/_english/02_produ ... ID=11&ID=3

Jag ser faan inte vad det står på JTS websida. Men det ser ut som att det ev. är -10 db på ingångarna på mottagaren och då bör det kanske vara så att du ska använda 2-track out jacken på mixern för att det ska bli rätt impedans. Lite osäker dock. Faan. Man ser ju inte vad det står. Inte jag i alla fall på en Mac med Safari. Det ser ut som att det även står under att max signalstyrka på ingången är +10 db om jag inte ser fel så då kan du även använda monitor ut på bordet. Dock aldrig hörlursutgången men det säger väl sig själv lite. Om det inte funkar trots att du kopplat rätt misstänker jag att det är något fel på din mixer. Hoppas på det bästa.

Hoppas att du fått lite hjälp i alla fall.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Kan mixern störa trådlöst monitorsystem

Inlägg av Wall »

busse skrev:Har talat med lite olika personer och dom säger att man inte skall ha andra mottagare nära sändarna till in ear systemen men det har vi inte vi har inga andra trådlösa system än de två JTS systemen och antennerna till dom sitter långt från varandra och det verkar inte ha nån betydelse för det funkar inget bättre om man bara kör det ena JTS systemet. Jag misstänker starkt mixern att den hittar på nåt jäkelskap, nån som har nån ide eller tips att komma med?
En kanske jättedum fråga.
Har du testat köra båda JTS systemen hemma?
Å en till.
När du körde bara 1system, stängde du av sändaren ("vid mixern")
För det är helt rätt det dom olika personerna säger.
Du kan få interferens mellan sändare och det är inte bra.
Fast det låter mer som ett impedansfel...
Om du inte redan gjort det testa att koppla upp bäggesystemen hemma (eller ta med Fostex:en till replokalen).
Funkar det då är det impedansprobs. å då har ju Hellboy en del lösningar.
Lycka till!
Önskar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tackar för svaren, jag kan ju starkt misstänka "skit bakom spakarna" :oops: vi har kopplat in de två systemen på två av de 4 omni out och sen har vi också två vanliga monitorer på de avdra två omni utgångarna. Dessa har adresserats till Aux 5-8 så vi kan mixa ljudet i olika monitorsystemen. Har testat att löda en TRS-XLR kabel och koppla in det hela med och även testa med en "vanlig" monotelesladd men problemen är samma. Det skall vara balanserade Tele utgångar på mixern som vi kopplar in JTS systemen i. Hur funkar detta med impendanser om det skulle spöka vad kan man då göra? Om impendasen vore fel borde inte in signal "mätarna" på JTS sytemet slå i botten då för det gör dom ju inte eller kan det bli knas på siganlen utan att den är volymmessigt hög, "Input level på JTS systemet är 0dB/-10dB det kan man ställa om i sändaren men det blir ingen skillnad med att ställa om den, man får bara dra på lite mer eller mindre på volymratten.

Edit:
För omni out på yamaha mixer står det så här i manualen OMNI OUT 1 to 4 150ohms 10kohm Lines +4dB +24dB TRS phone jack (Balanced)
Skriv svar