Tyck till om demos på RHCP tribute

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar

Hur låter det?

Det suger enormt
0
Inga röster
Det är inte särskilt bra
2
15%
Det är rätt ok
4
31%
Jag skulle gå på en spelning
7
54%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Tyck till om demos på RHCP tribute

Inlägg av Ljudfreak »

Ok, vi har lurat ner en fransos till replokalen och han har lagt sång på våra inspelade Red Hot Chili Peppers-låtar. Jag har lagt upp trådar på andra forum och fått bra synpunkter där. Ni är välkomna att tycka till.

I vanliga fall är jag gitarrist, men i det här bandet spelar jag på en Stingray och njuter stort av att göra det. Ha överseende med att det inte är Flea på bas, utan bara en vanlig dödlig.

http://www.soundclick.com/theupliftmofos

Ola
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Låter nice!
Synd att fransmän är så dåliga på engelska... det låter ifs ovanligt bra om den där snubben!
Basen/basliret låter bra också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

låter toppen! lite väl "knäppigt" basljud ibland, men det svänger grymt!
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Mmm, engelskan är väl ok för att vara en fransos, får man nog säga. Vi kanske bör plocka fram texterna i någon plankad version från staterna, så att det blir mer rätt.

Hur är nivåerna på instrumenten och inspelningen i sig? Vi satsade på en "livekänsla" med närvaro och alla spelar samtidigt in i ljudkortet. Sången är lagd efteråt förstås.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag skulle gå.. om ni spelade det lite lite fortare..

eller är det ljudfilens tempo som fuckas upp som det brukar på sånna här ljudelar-siter?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag gillar det! Bra ljud, bra spelat. Enda minuset är att sångaren låter lite "Noicesvajig" i vissa passager, lite osäker på tonerna, men han har rätt sårbarhet i uttrycket och sensationellt bra uttal för att vara fransman!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev:Jag gillar det! Bra ljud, bra spelat. Enda minuset är att sångaren låter lite "Noicesvajig" i vissa passager, lite osäker på tonerna, men han har rätt sårbarhet i uttrycket och sensationellt bra uttal för att vara fransman!
Han försöker ju låta som Anthony Keidis!! :D



Och visst, för att vara fransman har han bra uttal, det kann i få tycka, men jag tycker det ligger på gränsen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Liten skrev:Jag skulle gå.. om ni spelade det lite lite fortare..

eller är det ljudfilens tempo som fuckas upp som det brukar på sånna här ljudelar-siter?
Vet inte hur ljudfilerna blir på din dator, men mäter man Give it away så går originalet i 92 bpm :o Skitsvårt att spela. Prova att tanka hem filerna till din burk så kanske det blir bättre?

Vi bör ligga strax över originaltempot på både Power of equality och Give it away. Power ska vara på 104 bpm och Give it away på 92 bpm.

Jag tror att sajten kodar om låtarna till 128kb/s
Senast redigerad av Ljudfreak den fre 11 jan 2008, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ljudfreak skrev:Vi bör ligga strax över originaltempot på både Power of equality och Give it away.
När jag lyssnar på min burk ligger nu under orginaltempot.. iallafall vad jag kan höra..

Ska ta ner låtarna i helgen och kolla
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Give it away ligger på 88 bpm

EDIT: I denna version alltså. originalet vet jag ej.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

blackparkas skrev:Give it away ligger på 88 bpm

EDIT: I denna version alltså. originalet vet jag ej.
Bra info - Har du något schysst program för att mäta enkelt och snabbt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ljudfreak skrev:
blackparkas skrev:Give it away ligger på 88 bpm

EDIT: I denna version alltså. originalet vet jag ej.
Bra info - Har du något schysst program för att mäta enkelt och snabbt.
Nix, finns en metronom i min telefon av någon anledning.


EDIT: Kikade på Youtube och originalet går isf i 92 bpm, men jag tvivlar på att det är korrekt på slaget då det låg precis mellan 92-93 så jag antar att hastigheten kan ha förändrats lite iom uppladdning!? Komprimering!? Ingen aning, men har svårt att tro att de lirar in den i 92,5 bpm

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Bra lirat.
Funkar jättebra som ett Chilli-tribute band.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Berätta var ni spelar så kommer jag.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Låter bra....
Inget fel på tempot.... Bra jobbat grabbar...
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Det är verkligen motiverande att läsa era kommentarer. Tack. Jag har självklart sett till att de andra i bandet också fått läsa. Verkligen toppen med litet ryggdunkande för att få energi till ett nytt projekt. :tummenupp:

En fundering vi har är vilka ställen det finns att spela på i Stockholmsområdet. Kanske kan man sätta ihop något tillsammans med ett annat band och dela på en kväll? Det är säkert en fråga för arrangören, men ändå. Inne i stan kommer jag att tänka på Anchor, kanske Engelen. I Sundbyberg ska det finnas en rockpub också. Är det någon som har fler tips?
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

blackparkas skrev: EDIT: Kikade på Youtube och originalet går isf i 92 bpm, men jag tvivlar på att det är korrekt på slaget då det låg precis mellan 92-93 så jag antar att hastigheten kan ha förändrats lite iom uppladdning!? Komprimering!? Ingen aning, men har svårt att tro att de lirar in den i 92,5 bpm
Är du säker på att dom spelar in till klick?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ljudfreak skrev:Det är verkligen motiverande att läsa era kommentarer. Tack. Jag har självklart sett till att de andra i bandet också fått läsa. Verkligen toppen med litet ryggdunkande för att få energi till ett nytt projekt. :tummenupp:

En fundering vi har är vilka ställen det finns att spela på i Stockholmsområdet. Kanske kan man sätta ihop något tillsammans med ett annat band och dela på en kväll? Det är säkert en fråga för arrangören, men ändå. Inne i stan kommer jag att tänka på Anchor, kanske Engelen. I Sundbyberg ska det finnas en rockpub också. Är det någon som har fler tips?
Ja frågan är vilka som bokar ett RHCP tributeband ?
Fender
Ampeg
Skriv svar