Spela in ljudexempel

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Spela in ljudexempel

Inlägg av anli »

Jag sitter och grunnar på om man inte skulle kunna roa sig att spela in olika ljudexempel för att dokumentera olika baskonfigurationer.
Tex så skall jag inom kort prova en annan mick i en bas.
Har en vilande hemsida med ledig space på ett webbhotell som jag tänkte börja utnyttja.

Så här hade jag tänkt:
- Använder inte den gamla rörstärkaren utan tar den cleanare ampeg B100R kombon. EQ i mitten. Inga effekter förstås. Uppmickad.
- Korta ljudklipp.
- Finger och plektrum i samma ljudklipp (efter varandra, olika truddelutter).
- Samma truddelutt, med både lösa E/A strängar... lite 5-7 bandet ... några höga toner på D/G? Simpelt att lira skall det vara, vill inte ägna tid åt själva lirandet vid inspelning.
- Får inte vara för krångligt, vill ju snabbt kunna fixa in ett soundclip om man råkar låna en bas tex.

Lika bra att tänka på allt innan man börjar byta grejer och spela in. Har då en grund att fortsätta med alla basar och kanske lite strängbyten, serie/parallell, distar m.m.
Vill inte att en väldigt ljus idé dyker upp senare.. "så borde du ha gjort, vad synd".
Tips mottages.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Skulle nog satsa på o skaffa en bra transparent linebox eller preamp istället för B100R , om du verkligen vill ha referensljud.
Fender
Ampeg
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Håller med om att det är bättre att koppla basen direkt till ljudkortet eller inspelningsutrustningen om det är refernsljud du är ute efter. Stärkarn och micken framför stärkarn färgar en hel del vilket man helst undviker om det är referenser man ska spela in. Som Contrabassen skriver så är nog en Linebox eller preamp av neutral karaktär att föredra.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Säkert sant som ni säger, det vore desutom smidigare... men skulle det inte låta väl trist tro? Och vete tusan om jag vill investera i nåt dyligt bara för det är ändamålet.
Jag tänkte om jag körde med samma setup så färgade det lika över hela linjen i alla fall. Det är ju inte fråga om absolut mätningar utan mer det relativa ljudet man vill komma åt.

Hm, får ha det i åtanke i alla fall.Vore rätt kul om man kunde fixa ett bibliotek av ljudfiler... från en massa basägare.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Det går väl utmärkt att ha en uppmikad låda som referens, så länge som man vet vad detta gör med ljudet och att man har samma uppsättning varje gång. Det är bara att köra på anli :wink:
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Ah, jag missförstod nog, du vill ha ljudklipp från flera olika basister och deras basar...
Ok, då är nog linebox det smidigaste.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Boom skrev:Ah, jag missförstod nog, du vill ha ljudklipp från flera olika basister och deras basar...
Ok, då är nog linebox det smidigaste.
Vilken då?
Det finns ju inte två stycken som låter lika, om man skall vara petig.
Syftar på fabrikat och modell.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

det konstigaste med det är ju att 2 olika basar kan låta sjukt olika beroende på vilken förstärkare det är..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:det konstigaste med det är ju att 2 olika basar kan låta sjukt olika beroende på vilken förstärkare det är..
Gått hårt åt kravalloljan? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

neee.. inte då.. den kommentaren lät ganska puckad nu när jag läste vad jag skrev en gång till. Den är lätt att missförstå. Vad jag menar är att en bas kan låta på ett sätt i en en förstärkare(läs dåligt) och på ett annat sätt i en annan (läs fantastiskt) fast det är samma modell på bas. Därför menar jag att man bör ha koll på vad det gör för grundljudet vid en jämförelse. exempelvis låter min thunderbird skit när man linear den, men asbra genom en marshall VBA. Däremot låter fender jazzbasen jättebra när den är linead men skitskumt när man spelar in den genom en marshall VBA.. nasalt.

Men det här kanske alla redan vet..

Det borde stått så här i tidigare inlägget:

"det konstigaste med det är ju att 2 olika basar kan låta sjukt olika beroende på vilken förstärkare det är man jämför ljudet igenom.."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:neee.. inte då.. den kommentaren lät ganska puckad nu när jag läste vad jag skrev en gång till. Den är lätt att missförstå. Vad jag menar är att en bas kan låta på ett sätt i en en förstärkare(läs dåligt) och på ett annat sätt i en annan (läs fantastiskt) fast det är samma modell på bas. Därför menar jag att man bör ha koll på vad det gör för grundljudet vid en jämförelse. exempelvis låter min thunderbird skit när man linear den, men asbra genom en marshall VBA. Däremot låter fender jazzbasen jättebra när den är linead men skitskumt när man spelar in den genom en marshall VBA.. nasalt.

Men det här kanske alla redan vet..

Det borde stått så här i tidigare inlägget:

"det konstigaste med det är ju att 2 olika basar kan låta sjukt olika beroende på vilken förstärkare det är man jämför ljudet igenom.."
I am with! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Boom skrev:Ah, jag missförstod nog, du vill ha ljudklipp från flera olika basister och deras basar...
Ok, då är nog linebox det smidigaste.
Nej du missförstod inte. Jag tänkte samla ihop ljudklipp från mina basar med diverse olika sträng/mick setups.´
Det där med andras basar (och basister) var bara en extra option som dök upp sedan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Då är det bara att skrida till verket nu då anli :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tänk på att myspace mp3-konverterare gör fruktansvärda saker med ljudet! Det ljud som hörs när man spelar låtar man laddat upp på myspace är VÄLDIGT olikt det man har som tex wav-fil hemma på datorn. Tror inte ens det är 128-kvalitet. Däremot om man gör ljuden nerladdningsbara så låter det bra i egna datorn igen. Sen kan man ju bara ladda upp 6 låtar i taget, men det går ju att maila ljudklipp iof.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Blir inget problem , jag har 1 Gb på webhotellet. Räcker till många mp3 snuttar. Kan samla även andras om det skulle vara av intresse. Tänkte ju fixa till en enkel sida om ämnet.
Enda mp3 konverteraren jag har är Itunes, men det duger väl för att fixa om cubase-filerna?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Du kan spara direkt i MP3 från Cubase när du exporterar audio.

192kbit är det fan inget vanligt öra som hör skillnad på. Möjligen i översta diskanten men vi snackar väl bas här?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Rix skrev:Du kan spara direkt i MP3 från Cubase när du exporterar audio.

192kbit är det fan inget vanligt öra som hör skillnad på. Möjligen i översta diskanten men vi snackar väl bas här?
Nej det kan jag inte. Då måste jag köpa plugin prylen... hade bara några gratisförsök i LE versionen.
Dessutom sägs det på forum att konverteraren i cubebase suger?
Fast det hade varit enklast om slapp Itunes ändå.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

anli skrev:Blir inget problem , jag har 1 Gb på webhotellet. Räcker till många mp3 snuttar. Kan samla även andras om det skulle vara av intresse. Tänkte ju fixa till en enkel sida om ämnet.
Enda mp3 konverteraren jag har är Itunes, men det duger väl för att fixa om cubase-filerna?
Mittåt, läste fel! :oops:
Jag trodde du skulle göra det på Myspace!
Är det ett vanligt webbhotell är det naturligtvis inga problem med vare sig kvalitet eller antal!

"Switch" är en bra gratis ljudfilkonverterare!
Hämtas enklast på http://www.tucows.com!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Ahaa, sorry.. Är bortskämd SX-versionen.

Ja, Cubase använder (har jag för mig) Fraunhofer-algoritmen medan alla audiofjantar hyllar LAME. Men återigen, vi vanliga dödliga bara ler åt audiofilerna. ITunes funkar väl annars finns det säkert massa gratis konverterare som använder LAME som också är gratisvara.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag spelar in direkt från laptoppens mic in i ett gratisprogram som heter audacity.. plockade ner det på http://www.downloads.com..

Funkar för att ha som feedback åt sig själv..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok, men då så! Sätter igång inom kort bara jag fått de förbaskade vaxpluggarna ur öronen. Hör knappt nåt!

Planen är så här:
1. Jazzbas med mudbucker. Flats (fingrar och plektrum)
2. Jazzbas med mudbucker och jazzstallmick med seriekonding Flats (fingrar och plektrum)
3. Jazzbas med mudbucker. Rounds (fingrar och plektrum)
4. Jazzbas med mudbucker och jazzstallmick med seriekonding. Rounds (fingrar och plektrum)
5. Jazzbas med hong kong mudbucker. Rounds (fingrar och plektrum)
4. Jazzbas med hong kong mudbucker och jazzstallmick med seriekonding. Rounds (fingrar och plektrum).

Typ nåt sånt, och sen fortsättning med de andra basarna (fast inte så många variabler inledningsvis).
Guilden funderar jag att beställa en Darkstar mick till så det kan ju var en kul grej i sammanhanget.

Sen kommer jag att spela som vanligt, dvs kasst, så ingen distraheras från BAS LJUDET!
Senast redigerad av anli den mån 14 jan 2008, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

"hong kong mudbuckern" är en sån Artec va? Blir intressant att höra då jag funderar på att sätta en sån i samma pos.
Officiell stormästare i EB-orden
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Skulle det finnas möjlighet för oss andra att skicka exempel?

Om det redan har svarats i tråden (har inte läst hela ska sova) så skit i att svara..läser imorgon.

Gonatt!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TredoX skrev:Skulle det finnas möjlighet för oss andra att skicka exempel?
Javisst, jag kan lägga upp era filer också. Om ni specar setupen ordentligt. Mickat eller preampat splear ingen roll. Tänkte fixa en ordentlig sida framöver.
Coolt vore ju med ljudfiler med tex vrålande svt:s och mesa boogies på fullt spjäll :P
Bara fantasin sätter stop.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

anli skrev:
TredoX skrev:Skulle det finnas möjlighet för oss andra att skicka exempel?
Coolt vore ju med ljudfiler med tex vrålande svt:s och mesa boogies på fullt spjäll :P
Håhå, jag e på!! :twisted:
Skriv svar