Mastring för LP och CD - how?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Dan the Man »

Undrar lite om förhållningssätt när man ska mastra både för CD och vinyl-LP. Är det två skilda processer eller är det så att man mastrar för CD och sen "exporterar" på nåt sätt så det funkar för vinyl?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Jan Hellman »

Dan the Man skrev:Undrar lite om förhållningssätt när man ska mastra både för CD och vinyl-LP. Är det två skilda processer eller är det så att man mastrar för CD och sen "exporterar" på nåt sätt så det funkar för vinyl?
Man mastrar olika för cd och vinyl och det är ofta bra att tänka på några saker även redan vid mix. En vinylplatta klarar inte lika mycket botten som en cd då spåren blir för breda och då hoppar nålen och då låter det illa. Sen styr man ofta inte ut en vinylmastering till nollan heller utan lägger sig strax under. Åtminstone om verkligen inte vet vad man håller på med.... Det är en uppsjö av saker att tänka på vad det gäller vinylmastering om man vill att det ska låta riktigt bra. Centrera basfrekvenserna, inte överdriven diskant, försök få bort överdrivna s-ljud i sången redan i mix, inte limitera för hårt i mix..... Dom innersta spåren på en vinyl distar lättare än yttre spåren så lägg helst dom "hetaste" låtarna först på vinylplattan. Släng inte på FÖR många låtar på en vinylplatta. MAX 25 - 26 minuter per sida annars får han som mastrar för vinyl kompromissa med basfrekvenser och utnivå för att kunna klämma in fler spår i vinylen. Dom flesta väljer att hålla sig runt 22 minuter eller däromkring. Om det är techno-/disco brukar många tycka att 12 - 14 minuter är lagom för att kunna klämma in så mycket botten som möjligt.

Jag är inte så bra på vinylmastering. Har bara varit med när det mastrats för vinyl några gånger men då har det varit väldigt kompetenta masteringstekniker så lite har jag fattat i alla fall. Personligen tycker jag att mastering är skitsvårt och jag är väldigt dålig på det även för cd. Vinyl är svårare och kräver erfarenhet.

//J
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Dan the Man »

Tack, bra att veta. Vill bara ha lite koll när man inleder diskussion med mastringsföretag. Minns från förr att det just var ett allmänt problem med ljudet på de innersta spåren om man hade för lång speltid. För mig är 39 minuter för en LP optimal. Får väl stryka nån låt då:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Jan Hellman »

Dan the Man skrev:Tack, bra att veta. Vill bara ha lite koll när man inleder diskussion med mastringsföretag. Minns från förr att det just var ett allmänt problem med ljudet på de innersta spåren om man hade för lång speltid. För mig är 39 minuter för en LP optimal. Får väl stryka nån låt då:)
Jo jag skrev lite maxlängder innan det börjar låta FÖR dåligt. :) 39 minuter är som du säger lagom. Det finns någon form av branschnorm att en cd/vinyl ska vara över 35 minuter för att man rent moraliskt ska kunna sälja den till fullpris. Och under 40 minuter totalt är att föredra för vinyl för att få hyffsad botten. 18 - 22 minuter per sida. Kom också ihåg att centrera basfrekvenser vid mix. Överdriven diskant är inte heller bra. Tokkomprimera inte sång så att s-ljuden ploppar ut för mycket och det är bra att försöka hålla nere s-ljuden i allmänhet, som sagt. Men det där bör nästan masteringsfirman informera om. Det är väldigt vanligt att folk har noll koll vad det gäller vinylmix/mastering nu för tiden. Den kunskapen är på väg att försvinna.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Dan the Man »

Sitter med ett litet problem som gäller mastring för vinyl. Ska återutge en gammal LP från 80-talet. Masterbanden är för dåliga att utgå ifrån så vi måste använda CD-versionen som källa. En viktig faktor för vinylmastering är att basen ska ligga i mono. Vissa säger mono på allt under 100, andra säger 150 eller 300 Hz. Hursomhelst, basen ska vara mono. Sen ska man cutta under ca 40 och ovanför 15-16K.

Min plan är följande: rippa CD-spår (som då tyvärr är och förblir 16 bit/44.1, inget att göra åt det), in med två kopior av spåret i Logic. På ena kanalen lägger man ett högpassfilter som cuttar brant under 150 Hz och på den andra ett lågpass som släpper in allt under 150 Hz.

Och så sätter jag den sistnämnda kanalen i mono. Och bouncar ut. Borde inte det funka? Får ju se till så det inte uppstår nåt glapp där runt 150 där de båda filtren cuttar år varsitt håll.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av saft »

Krånglade massa med det där tidigare inför vinylpress.

Pratade med ett tryckeri. Jag ville betala extra för "mastring" som dom även erbjöd. Dom fråga mej om vi var nöjda med mastern vi hade till CD, isåfall så skulle det låta bra på vinylen åxå garanterade han och tyckte inte vi skulle betala nå extra till dom. Frågade om det inte va skillnad på "vinylmastering" och vanlig. Dom skrattade bara åt mej. Dom skär frekvenser osv RIA etc när dom framställer glasmastern. Man behöver inte göra nå extra mastring.
Resultatet låter jätte bra, så....

Fligth13 duplication btw.

Man vill inte ha basen stereo.
Resten fixar tryckeriet när dom gör glasmastern.

Jag rekommenderar att du pratar med tryckeriet som ska pressa skivorna först. Så får dom säga vad du ska göra för att dom ska kunna garantera ett bra resultat. Istället för att vi ska spekulera:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mastring för LP och CD - how?

Inlägg av Roger Hedin »

Den här tjejen har gjort en hel del mastering för kompisar till mig. Världsklass och överkomlig rent prismässigt...
http://www.blacksaloonstudios.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Mandy Parnell
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar