Lite tankar...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Lite tankar...

Inlägg av Tarzan08 »

Såhär.

Jag gick och köpte mig en hemstudio, mest för att jag hade råd, och ville ha en.
Jag visste inte så mycket då och vet nog egentligen inte så mycket mer nu. Men jag är ivrig att lära mig, och fördjupa mig i hemstudions ädla konst.

Jag har en iMac 5 med PROTOOLS, ett ELEVENRACK och Tapco S5 aktiva monitorer.
Som sångmick använder jag en SE 2200a.

Här kommer det första lilla problemet...
Jag kan helt enkelt för lite om grejorna för att det ska låta i högtalarna som det lät i mitt huvud när jag började med en låtskiss... Jag mer eller mindre tvingas till kompromisser eftersom jag inte vet hur jag ska hitta "det där" ljudet eller soundet. (skillnaden på ljud och sound är för mig en fråga om singular och plural)
Alltså ett basljud, men ett grundkompsound där gitarr, keyboard, bas och trummor har lika stor del i helheten.

Kanske sitter det ihop med problem två...
Jag spelar in ALLA idéer jag har. Det blandas instrumentala idéer med sång och pop med metal. Det finns reagge och funk och barnvisor och hiphop och meditativ flum-musik och hårdrock och nyklassiskt. Liksom petar i allt så inget blir klart...
Jag inser ju att jag borde sätta upp någon sorts mål och "bara" fokusera på en genre i taget. Lättare sagt än gjort, tycker jag. Jag tycker själv att jag har rätt bra idéer musikaliskt men inte riktigt koll på hur jag ska kunna förmedla på allra bästa sätt.

Problem tre...
Jag är nog lite för rastlös och ivrig för att jobba färdigt med ett projekt. När det är "nära nog" så bouncar jag och lägger ut på t.ex. soundcloud. Då kan jag på något sätt släppa idéen och kasta mig över nästa låt eller idé. Vilket för mig till

Problem fyra...
Efter att låten vilat där ute på nätet i ett par timmar och jag lyssnar på den igen, blir jag genast missnöjd och hör allt det där jag kunde gjort bättre. Alla småmissar i både spel, arr, mix och slutproduktion. Inser att jag är fast i problem ett igen.

Visst, jag blir mindre och mindre missnöjd och jag inbillar mig att det låter bättre och bättre... men jag VILL bli duktig och bra på det där.
Så hur gör man, kort sagt?!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Lite tankar...

Inlägg av joachime »

Problem ett
Jag tycker att förutsättningarna för att få till bra ljud är större nu än tidigare. Så du behöver inte se över instrumentparken i jakten på det perfekta ljudet. ;) Prova istället att släppa fokus från ljudtekniken ett tag. Använd plaina simpla ljud. Lajnad bas, bläddra bland presets på Elevenrack etc. Försök istället visualisera vilka instrument som gör/spelar vad i den där låtskissen som rullar i huvudet. Försök att reda ut så gått det går redan innan du börjar spela in.
Jag ser varje pålägg/instrument i ett arrangemang som ett element som påverkar riktningen och därmed styr vilken väg arret tar. Plockar du upp basen, lägger en standardbasgång till ett standardtrumkomp så har du redan styrt låten/arret åt ett visst håll.

Problem två
Jag ser inget problem i att kryssa mellan barnvisor och nyklassiskt. Vad du däremot bör göra är att sätta en prioriteringslista vilka låtar/projekt det känns mest aktuellt att få klart. Kanske är det dags att skicka in två låtar till melodifestivalen? Tre nya låtar till bandet? Fyra barnvisor att spela upp inför ett nystartat bolag som visat intresse.

Problem tre
De flesta behöver feedback under den kreativa processen. Ivern att lägga upp på soundcloud kanske helt enkelt kommer ur behovet att få respons. Mitt tips är att du laddar upp låtarna i avdelningen för låtkritik på ett musikforum istället. Jag hänger en del på forum.studio.se och har sett flera låtskrivare/producenter utvecklas på det viste. Men man får vara beredd på både ris och ros. :)

Problem fyra
Det låter vettigt och nyttigt. Du ser dina låtar ur ett annat perspektiv när de plötsligt är offentliga.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Re: Lite tankar...

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Lite tankar...

Inlägg av Tarzan08 »

Här är ett typexempel på vad jag menar.
Egentligen en rätt skön låt, fast jag själv har lite att säga om den...[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord[/soundcloud]

Ljudet - Den låter ju på tok för platt, fantasilös och liksom digital på det dåliga sättet.
Dessutom hamnade sången på tok för högt i mixen.
Hela ljudbilden låter ju som den spelas i en klockradio eller så.

Så, nördar/pördar:
Hur räddar jag den här låten, eller snarare... hur skulle NI räddat den?

Här är en mer digital låt, alltså med mer maskiner och inte några riktiga instrument bortsett från en mycket enkel baslinje som är loopad.
[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/get-it[/soundcloud]

Långt "cleanare" i ljudbilden såklart.

Så kan man få några enkla, snabba, tips... förutom "know yer frequences" från dereborn. Hehe...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:Här är ett typexempel på vad jag menar.
Egentligen en rätt skön låt, fast jag själv har lite att säga om den...[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord[/soundcloud]

Ljudet - Den låter ju på tok för platt, fantasilös och liksom digital på det dåliga sättet.
Dessutom hamnade sången på tok för högt i mixen.
Hela ljudbilden låter ju som den spelas i en klockradio eller så.

Så, nördar/pördar:
Hur räddar jag den här låten, eller snarare... hur skulle NI räddat den?
Som väldigt ofta hos folk som inte mixat så mycket så använder du i mitt tycke kompressor alldeles för lite på sång.
Dom flesta instrumenten i bakgrunden är ju mer eller mindre helt odynamiska och då blir en sång som fladdrar i nivå ens det minsta lite som en tumme i ögat....
Jag skulle absolut komprimera sången mer. Jag hör till dom som gillar kompressorers "bieffekter" eller iaf inte har några problem med dom, oftast...och om jag har det så kan man ju ofta jobba bort dom med automatisering av volym eller genom att klippa filer..osv osv...
Komprimera tills du tycker att det är för jävla platt och hårt och backa lite...En kort attacktid gör sången mjukare eller , som jag ofta upplever det, mer diffus. En längre attacktid släpper igenom transienterna och smälliga ljud vilket gör att den känns tuffare. jag kör oftast med så kort release jag kan få så att inte ett svagt ljud hålls nere ännu mer pga ett tidigare StARKT ljud som fått kompressorn att ducka...
Så...halvlång attack (testa) och kort release ger det tydligaste sångljudet. Kan bli väl hårt men ofta är det att föredra än att det blir luddigt eller kommer och går...
Vi som mixar plattor sitter ofta och mikroautomatiserar sångnivån...kan vara flera hundra automatiseringspunkter på en lead i en jobbig låt....Det gäller väl framför allt "modern musik" där man vill att sången ska vara IN YER FACE men inte så stark så att bakgrunden tappar balle...
Tråkigt men värt det i slutändan...tar ngn timme...

Din stackars baskagge är inte värst bottnig...ge den mer paaaas. Något som kan få ackompanjera det tydliga klicket i den.
Lägg upp ett rumsreverb , kort ambiens-aktigt, och send från typ alla kanaler lite grann....sådär så att det plötsligt känns som att alla spelar i samma rum....om du vill att det ska kännas så.
Pianot känns väl intsängt. Går det att öppna i toppen utan att det blir spikigt och spinkigt så tycker jag att du ska göra det. Ge det ett reverb så att det får lite vackrare känsla kring sej...
Såmngen är lite vass, kan jag tycka. Egentligen inte i sej , kanske , men tillsammans med dom andra beståndsdelarna som är mer muggiga....få dom att mötas...ned med diskanten på sången eller kanske snarare upp med lite brilla på resten (inte gurorna, dock!)

Tycker att det är en bra vibe i låten så mixa den igen så ska du se! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Lite tankar...

Inlägg av Tarzan08 »

Tack för tydlig, rak och direkt input.

Här ska göras om! Forza BAJEN!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

FORZA!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Lite tankar...

Inlägg av Tarzan08 »

Har gjort om mixen lite, med tipsen jag fick av Figgelito...
Sparade den första mixen på Soundcloud också, för att jämföra.

Mix 1
[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord[/soundcloud]

Mix 2 (den nya)
[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord-01[/soundcloud]

Tycker det blev MYCKET bättre...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Lite tankar...

Inlägg av bassace »

Tarzan08 skrev:Tycker det blev MYCKET bättre...
:tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:Har gjort om mixen lite, med tipsen jag fick av Figgelito...
Sparade den första mixen på Soundcloud också, för att jämföra.

Mix 1
[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord[/soundcloud]

Mix 2 (den nya)
[soundcloud]https://soundcloud.com/tarzan08/sn-lla-ord-01[/soundcloud]

Tycker det blev MYCKET bättre...
Bra där, min läraktige elev! ;-D
Mycket fetare och skönare.
Nu ska jag hacka lite till på ett par småsaker som jag tror är lätta att förbättra ytterligare...
Rummet som ligger på sången är i Mono. Är det en tanker bakom det eller skulle du kunna tänkas testa ett liknande rum fast i stereo?
skulle man kunna tänkas dra på lite mid på sången? ngnstans fr 350-600 hz....-ish...(know yer frequencies JAJA men jag brukar testa mej fram ;-)) ganska så lågt q-värde (som styr hur "brett" filtret ska boosta eller cut'a... Högt q och boost vid 500 hz kanske blir 470-530 hz medans ett riktigt lågt kan boosta från 100-1000 hz om du boostar vid 500...capisce?) så att det inte blir en alltför markant puckel på ett speciellt ställe.
Du kan testa att lägga eq'n innan resp efter compressorn för att se när den arbetar skönast.
har du för mycket bas INNAN en compressor så kommer den att arbeta på en massa energi som kanske egentligen inte hörs eller "hör dit" medans om duy har väldigt lite kropp innan comp så kommer den kanske att upplevas som att den blir lite hård och omysig.
testa testa...

En av dom , för mej , mest obegripliga sakerna med många proffsmixar är alla SSSSSSS i reverbsvansar.....Lägg en de-esser på reverb-aux'en INNAN reverbpluggen och ställ in så slipper du ssss.... =)

Måste sticka men jag kanske kan komma på ngt mer att klaga på och återkomma. =)

Stor förbättring. pra joppat!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Lite tankar...

Inlägg av Kale »

Jag blir rörd... Heja f-bass! Heja PB!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Lite tankar...

Inlägg av TDHP »

Najs! En Fråga F-tråd om studio kanske? ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Najs! En Fråga F-tråd om studio kanske? ;)
HAHA! NEEEEEJ! SÅ mycket koll har jag inte....Jag är en jävel på att analysera och lösa men har typ noll vetenskaplig koll...bara sånt jag lärt mej....= sopa!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Lite tankar...

Inlägg av Tarzan08 »

f-bass skrev:
TDHP skrev:Najs! En Fråga F-tråd om studio kanske? ;)
HAHA! NEEEEEJ! SÅ mycket koll har jag inte....Jag är en jävel på att analysera och lösa men har typ noll vetenskaplig koll...bara sånt jag lärt mej....= sopa!
Hahaha... Vänta bara, snart är jag också där! Är nöjd med Mentor F!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lite tankar...

Inlägg av Jan Hellman »

En sak som jag personligen skulle jobba lite på är inte ljudteknikrelaterat utan sångrelaterat. När du lägger körer själv, försök att sjunga på ett annat sätt än när du lägger lead. Tror att det skulle gagna helheten med med "luft" i körerna. Softare körer. För att mer bilda en mjukare bakgrund till leadsången som kontrast. Sen skulle jag skära topp i reverbet. Ett naturligt rum har sällan lika mycket topp som det är i ett digitalt reverb. Får lite mer balans i s-, t- och f-ljud om man skär lite topp i reverbet (dessa förbannade s-, t- och f-ljud!! :D ). Sen kan man ofta ha något mer reverb om man inte har lika mycket topp i reverbet utan att det börjar låta Kalle Anka. Reverbet blir lite mjukare och fylligare. Personligen gillar jag hyffsat torra ljudbilder om det gagnar låten men många reverbhulliganer skär topp i reverbet.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag är en reverbhuligan och jag skär hellre toppen på senden... Eller snarare de-essar hårt på rev-input.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lite tankar...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Jag är en reverbhuligan och jag skär hellre toppen på senden... Eller snarare de-essar hårt på rev-input.
Ett annat sätt att lösa problemet. Bra tips.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av joachime »

De-esser på tappningarna är ett effektivt verktyg. Men om man är måttlig med mängden reverb tycker jag ofta man klarar sig med de-esser på kanalerna (sången). Vissa reverb har lågpassfilter och separat dämpkontroll för diskanten. Man kan experimentera med båda kontrollerna för att få en bra balans mellan "luft" och påträngande "ess".

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:De-esser på tappningarna är ett effektivt verktyg. Men om man är måttlig med mängden reverb tycker jag ofta man klarar sig med de-esser på kanalerna (sången). Vissa reverb har lågpassfilter och separat dämpkontroll för diskanten. Man kan experimentera med båda kontrollerna för att få en bra balans mellan "luft" och påträngande "ess".

--- Via Tapatalk
f-bass. Joachime surfar via Tapatalk. Coolt va?? :tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:De-esser på tappningarna är ett effektivt verktyg. Men om man är måttlig med mängden reverb tycker jag ofta man klarar sig med de-esser på kanalerna (sången). Vissa reverb har lågpassfilter och separat dämpkontroll för diskanten. Man kan experimentera med båda kontrollerna för att få en bra balans mellan "luft" och påträngande "ess".

--- Via Tapatalk
Jo, man kan absolut "klara sej" men anno 2013 , när iaf min dator typ aldrig stånkar under ansträngningen av 300 pluggar så är det en självklarhet att styra s-mängden i reverbet med en separat de-esser.
Jag använder nästan aldrig de-esser på leadkanalen, om jag inte har sjukt bråttom. Tycker att den förstör så mycket topp....och jag gillar diskant, jag, huh! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av GandhiMK2 »

:roll:
Irbit skrev:
joachime skrev:De-esser på tappningarna är ett effektivt verktyg. Men om man är måttlig med mängden reverb tycker jag ofta man klarar sig med de-esser på kanalerna (sången). Vissa reverb har lågpassfilter och separat dämpkontroll för diskanten. Man kan experimentera med båda kontrollerna för att få en bra balans mellan "luft" och påträngande "ess".

--- Via Tapatalk
f-bass. Joachime surfar via Tapatalk. Coolt va?? :tummenupp:
:plaga:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av joachime »

Irbit skrev: f-bass. Joachime surfar via Tapatalk. Coolt va?? :tummenupp:
Va?

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev: f-bass. Joachime surfar via Tapatalk. Coolt va?? :tummenupp:
Va?

--- Via Tapatalk
Bara trackar f-bass lite. Du och jag har samma signatur när vi mobilsurfar och f-bass blir alltid så jävla spydig och sur på Tapatalk-signaturer fast bara på mig. Det är ju så i hans värld att alla andra får göra någonting men sen pinpointar han enstaka individer och ger sig på dom och kör på hårt med en massa bjöjtjafs och tråkningar. Så jag påpekade bara lite att det finns andra som kör med samma signatur. Fast i ditt fall är det tydligen okay. Men inte i mitt. Konstigt. Tror bestämt att jag kanske ska ta det personligt. Det måste vara det som är syftet med f-bass fasoner.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Lite tankar...

Inlägg av joachime »

Det där med signaturer var på tapeten för någon månad sedan. Det var lite kul. Då.
Min signatur blev kortare i och med att jag ominstallerade Tapatalk. Funkar för mig.
Om det trots det retar någon är det ju bara kul. :P
f-bass skrev:
joachime skrev:De-esser på tappningarna är ett effektivt verktyg. Men om man är måttlig med mängden reverb tycker jag ofta man klarar sig med de-esser på kanalerna (sången). Vissa reverb har lågpassfilter och separat dämpkontroll för diskanten. Man kan experimentera med båda kontrollerna för att få en bra balans mellan "luft" och påträngande "ess".

--- Via Tapatalk
Jo, man kan absolut "klara sej" men anno 2013 , när iaf min dator typ aldrig stånkar under ansträngningen av 300 pluggar så är det en självklarhet att styra s-mängden i reverbet med en separat de-esser.
Jag använder nästan aldrig de-esser på leadkanalen, om jag inte har sjukt bråttom. Tycker att den förstör så mycket topp....och jag gillar diskant, jag, huh! ;-)
Jag tänkte inte så mycket på att hushålla med datorns resurser. Mer att varje plugg, med sina parametrar och inflytande över det slutgiltiga resultatet, förstärker den tekniska dimensionen av mixarbetet och att det, om man är relativt ny med tänket, riskerar att bromsa det kreativa flödet.
Jag förstår vad du säger om att de-essers färgar. Jag var från början skeptisk till digitala de-essers från Waves etc. Tyckte dom färgade diskanten på ett oattraktivt sätt jämfört med t ex dbx 902 (som iofs färgade ännu mer men på ett trevligare sätt). Och när det inte var ett alternativ klippte jag istället ut essen och sänkte nivån manuellt. Ett himla jobb för en enda stavelse.

Men precis som med digital klipp, mp3-artefakter etc så har jag vant mig. Eller ändrat preferenser, för att uttrycka mig neutralt. ;) Idag använder jag just Waves De-esser i ganska stor utsträckning. Paradoxalt nog så är det som att den funkar bättre när sången ska vara krisp. Mulligare sound tycker jag mig fortfarande höra det där läffpiga soundet som jag inte riktigt går igång på. Då och då sonderar jag terrängen efter ett bättre verktyg men ännu har jag inte blivit helt övertygad.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar