Micka akustiskt acke

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Som novis i garagestudion så har jag inte pejl på detta.
Vad är brukligt?
Svårt att få jämn nivå när gitarristen/sångaren kikar på texten samtidigt som när spelar/sjunger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25848
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av fieldflower »

Om man struntar i plånboken; Köp en mickad. Så mycket enklare...
Jag vet att det inte var svar på frågan, men det är det enklaste.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

fieldflower skrev:Om man struntar i plånboken; Köp en mickad. Så mycket enklare...
Jag vet att det inte var svar på frågan, men det är det enklaste.
Grannen vill nog inte byta sina älskade Martin eller Gibson mot någon mickad.

Nu vet jag... vi testar med den billiga "stormembranskondensatorn" som jag tjackade för sången.
Den lät ju bra där i alla fall och känns inte lika "avståndskänslig".
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Nick »

Det går ju att köpa mickar som är enkla att installera och inte kräver så stort ingrepp på gitarren.
Typ denna:
http://www.thomann.de/se/shadow_sh330.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dock ingen aning om hur just den låter. Thomann har lite olika mickar att välja på.
http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=ma ... kup&oa=pra" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av engson »

Det finns smarta mikhållare för små kondensatormikar, som man liksom klämmer fast på gitarren (utan ingrepp eller fula märken).
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Sv: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Hm... ackemannen är petig, få se om han törs montera en dylik tingest :)


Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av engson »

Nu hittade jag en länk!
Bontracasso har flera olika. Tror inte att dom riskerar att förstöra instrumentet.
http://www.bontracasso.se/kategorier/H- ... 5llare_225" onclick="window.open(this.href);return false;
En bra och billig mikrofon skulle kunna vara Line Audio CM3.
http://www.lineaudio.se/linemic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25848
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av fieldflower »

anli skrev:
fieldflower skrev:Om man struntar i plånboken; Köp en mickad. Så mycket enklare...
Jag vet att det inte var svar på frågan, men det är det enklaste.
Grannen vill nog inte byta sina älskade Martin eller Gibson mot någon mickad.

Nu vet jag... vi testar med den billiga "stormembranskondensatorn" som jag tjackade för sången.
Den lät ju bra där i alla fall och känns inte lika "avståndskänslig".
Jag gillar ordet "också" mycket bättre än ordet "eller"...;)
Om det är svårt att micka den dyra och fina gitarren så den låter bra kan det vara bättre att åtminstone ibland ta till en billigare som låter jämnt och ganska bra.
Men som sagt, det har ju med plånboken att göra också...

Det kommer nog nån och har avstånd/vinkel-tips (som jag inte har att bjuda på) på mickning snart. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

engson skrev:Nu hittade jag en länk!
Bontracasso har flera olika. Tror inte att dom riskerar att förstöra instrumentet.
http://www.bontracasso.se/kategorier/H- ... 5llare_225" onclick="window.open(this.href);return false;
En bra och billig mikrofon skulle kunna vara Line Audio CM3.
http://www.lineaudio.se/linemic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Aah... nu blev man ju sugen att micka även kontran ordentligt också! Schysst mickhållare!
(just nu kör jag två kanaler med piezo på stallet och en dynamisk mick framför Traynor/Marshall stacken...med lite Fulltone Basdrive. Då får jag både mullig och/eller skitig kontra :twisted: )

En dylik kondensatormick bör nog hamna i replokalen så småningom
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Taurus »

Det här är knappast mitt område, men i den blygsamma hemstudion brukar jag micka ackeguror med en snorbillig stormembranare placerad ett par dec från 12:e band, och det låter oftast skapligt. Kanske ingen optimal lösning om guranisten är överrörlig, men då har han sina klenoder intakta.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev:Det här är knappast mitt område, men i den blygsamma hemstudion brukar jag micka ackeguror med en snorbillig stormembranare placerad ett par dec från 12:e band, och det låter oftast skapligt. Kanske ingen optimal lösning om guranisten är överrörlig, men då har han sina klenoder intakta.
Något sådant skulle jag också rekommendera. Antingen en stormembranare eller någonting liknande en Line Audio CM3 som Engson nämnde riktad lite snett in mot 12:e band. Om man vill kan man också sätta en stormembransmick nere vid ljudhålet eller vid stallet ungefär för att få lite mer kropp. Jag skulle INTE rekommendera att installera en piezomick. Låter apa! Det låter bättre om kontaktmickar och där är väl lite favoriten K&K. Men gitarren blir ganska känslig för mekaniska stötar så man kan samtidigt få problem. Vid inspelning använder jag egentligen aldrig någonting annat än vanliga konventionella små- och stormembransmickar och även om man inte använder dom absolut bästa prylarna eller råkar placera mickar lite fel så låter det åtminstone i alla fall fortfarande akustisk gitarr om det hela. Vilket jag inte tycker att det gör om piezomickar. Det finns en hel uppsjö av micktekniker för akustiskt gitarr men standard 1A är att sätta en mick vid tolfte band. Sen kan man kompletera med en mikrofon nere vid kroppen eller som vissa gör någonstans vid öronhöjd på gitarristen. Teorin bakom det sistnämda är att man ska spela in det som gitarristen hör när han spelar. Jag har inte själv lyckats något vidare med denna mickteknik. Föredrar 12:e band + nere vid kroppen. En sak som man kan tänka på om man mickar gitarren med två mickar är att försöka placera båda mickarna på ungefär samma avstånd från gitarrens primära ljudkälla, kroppen/ljudhålet. Hamnar mickarna på lite för olika avstånd kan man få knasiga fasförskjutande effekter. Det kan man rätta till i efterhand vid digitalinspelning men det är lika bra att få det rätt ända från början. Då kan man spara lite tid på. Himla roligt att micka upp saker och ting. Nästan det jag gillar mest med inspelning.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Bra tips... 12 bandet tester vi nästa rep.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av cub »

Jag tycker att den här videon var lite rolig med tre varianter: http://youtu.be/NNhGgHF8mTA" onclick="window.open(this.href);return false;
abarth
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 10:47
Ort: Skara

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av abarth »

Har med stor framgång använt en AKG 418C riktad mot 12-14 bandet och fastnypen i ljudhålet vid livespelningar - låter suveränt och har ett fast avstånd till strängarna.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Denna bör ju funka... lite lågbudget men lär väl bli bättre än den dynamiska noname som används nu på vanligt stativ.
http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid ... bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: beställt... funkar det så köper jag en till kontran (med speciell hållare). Enda problemet om nu mickarna duger att det är slut på 48V XLR uttag på Zoom R16 :cry:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Provade Tbone ovid cc100 på grannens Martin.
Så där... den var snäll att montera men vi fick inte till det riktigt. Den måste nog eq:as rejält då den har en väldans fart i diskanten. Och hur skall den riktas? Nåja, jag låter min guralirande ljudpedant till son prova ut detta till nästa rep.
Det blev i alla fall en konsekvent ljudnivå...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Jan Hellman »

Jo många billigare mickar är inte direkt raka även om tillverkaren gärna vill låta en tro det.....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Irbit skrev:Jo många billigare mickar är inte direkt raka även om tillverkaren gärna vill låta en tro det.....
"The small-diaphragm capsule is characterized by its detailed and neutral sound. A slightly raised treble lets the microphone sound fresh and open" Jo tjena :-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:
Irbit skrev:Jo många billigare mickar är inte direkt raka även om tillverkaren gärna vill låta en tro det.....
"The small-diaphragm capsule is characterized by its detailed and neutral sound. A slightly raised treble lets the microphone sound fresh and open" Jo tjena :-)
Om man ser på många äldre mikrofoner så hade dom inte ens full bandbredd och det finns ofta inspelningstekniska fördelar med detta.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

man får skriva ett brev till Didrik och höra om han har en nån billig mick över
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:man får skriva ett brev till Didrik och höra om han har en nån billig mick över
Ha ha ha!!!! :lol: :lol:

Har inte stött på honom på några år. Vet inte om han gör mickar längre. Senast höll han på att bygga en vinylgraverare eller vad det nu var. Mono var den i alla fall..... ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2255861" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite stor dock, för att klämma fast på acken
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2255861
Lite stor dock, för att klämma fast på acken
Trägen vinner. ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av anli »

Sonen dömde ut T bone CC100 micken (brus och fulEQ) vid mixningen... om vi inte lyckas rikta den bättre nästa gång så får det bli att återgår till no-name dynamisk ;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Micka akustiskt acke

Inlägg av Taurus »

anli skrev:Sonen dömde ut T bone CC100 micken (brus och fulEQ) vid mixningen... om vi inte lyckas rikta den bättre nästa gång så får det bli att återgår till no-name dynamisk ;-)
Du kan inte gaffatejpa fast gitarristen så du kan köra en konding vid 12:e?
Skriv svar